پیام خوزستان

آخرين مطالب

باغ موزه آبادان در انتظار تزريق اعتبارات ملي / رنج مردم آبادن از نبود اماکن فرهنگي مقالات

  بزرگنمايي:

شهرهاي آبادان و خرمشهر هشت سال تمام در دوران جنگ تحميلي و دفاع مقدس خط مقدم بود و دشمنان بعثي و متحدانشان با تجاوز به خاک اين مناطق قصد تصرف کامل آنها را داشتند اما از آنجايي که بسياري از مردمان اين مرز و ديار با وجود آماج حملات دشمن در خانه‌هايشان ماندند و جان و تنشان را براي حفظ ناموس و خاک و سرزمينشان سنگر کردند حصرها شکسته شد و اراضي تصرف شده همگي آزاد شد.

امروز در کوچه و خيابان‌هاي اين شهرها که گذر مي‌کني هنوز هم بوي جنگ را به خوبي مي‌توان استشمام کرد، هنوز صداي موشک و خمپاره و آوارگي دوران جنگ به گوش مي‌رسد و به آساني مي‌توان دوران سياه و سفيد جنگ تحميلي را در ذهن هر جنوبي ترسيم کرد اما نسل امروز...

امروزي‌ها کمتر به خاطر دارند روزهاي تير و ترکش را و شهدا و رزمندگاني را که دست و پايشان فداي ايستادگي و از خود گذشتگي‌ها شد. فقط شنيده‌اند نام شهادت را و گاهي با برگزاري مراسم و آييني به مناسبت‌هاي هفته دفاع مقدس و بسيج و ... نظاره مي‌کنند خاطرات آن دوراني که يادآور رنگ سرخ شهادت و ايثارگري‌هايي‌ست.

اما آنچه امروز، خرمشهر را در عرصه ترويج فرهنگ دفاع مقدس سرآمدتر از آبادان کرده است موزه دفاع مقدسي‌ست که با ادوات جنگي و تصاوير و حال و هواي جنگ تحميلي به خوبي آن دوران را براي نسل امروز و همه مسافران و بازديدکنندگان از اين مکان فرهنگي ترسيم مي‌کند در حالي که آبادان تا به امروز تشنه چنين مکاني ناب است.

البته در اين زمينه اقداماتي براي راه اندازي موزه صورت گرفته است اما احداث اين مکان سال گذشته آغاز شده و با وجود همه تلاش‌ها براي راه اندازي آن، همچنان نيازمند اعتبارات است.

بودجه‌اي که در نقطه صفر مرزي، در پايتخت شهادت و ايثار و خاک و مرز گلگون‌کفنان در انتظار اما و اگرهايي‌ست که بعد از گذشت اين همه سال از پايان جنگ تحميلي هنوز براي راه اندازي موزه دفاع مقدس همچنان خرامان خرامان به مقصد نرسيده است...

* آغاز احداث باغ موزه دفاع مقدس در سال 91

تابستان سال 91 بود که فرماندار ويژه آبادان از احداث باغ موزه دفاع مقدس در اين شهر خبر داد و اظهار کرد: اين باغ موزه در زميني به مساحت 30 هزار متر مربع که 4 هزار متر مربع آن مسقف است و با اعتبار اوليه معادل 5 ميليارد ريال احداث مي‌شود.

بهرام ايلخاص‌زاده تصريح کرده بود: باغ موزه دفاع مقدس آبادان جذاب‌ترين و بزرگ‌ترين باغ موزه شهري در سطح کشور از نظر وسعت و آنچه در آنجا به نمايش گذاشته مي‌شود، خواهد شد.

وي ادامه داد: منطقه‌اي که براي احداث اين باغ موزه پيش‌بيني شده است (پشت روابط عمومي پالايشگاه به سمت باشگاه انکس) شامل طبيعت جنگ بکر و دست نخورده‌اي است که تمام آثار جبهه در آنجا موجود است.

معاون استاندار خوزستان افزود: با اندک بازسازي اين محل به مکاني براي بازديد کاروان‌هاي راهيان نور تبديل مي‌شود.

وي ابراز اميدواري کرد تا با ساخت اين باغ موزه دفاع مقدس بتوان گوشه‌اي از رشادت‌ها، جانبازي‌ها و ايثارگري‌هاي مردم فهيم و هميشه در صحنه را به ساير هموطنان و حتي ميهمانان خارجي نشان داد.

*بازديد علي لاريجاني از باغ موزه آبادان

امروز پس از گذشت يک سال و اندي از اين توضيحات در حالي که مسئولان ملي بسياري به اين شهرستان سفر کرده و بخش‌هاي مختلف منطقه را رصد کرده و همواره بر فداکاري‌ها و ايثارگري‌هاي مردان و زنان اين مرز و ديار ارج نهاده‌اند اما باغ موزه‌اي که حتي مکان و فضاي فيزيکي آن قديمي و مربوط به پالايشگاه آبادان بوده و نياز به ساخت و سازي از پي و ريشه ندارد، هنوز راه اندازي نشده است.

باز جاي شکرش باقي‌ست که علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در سفر اخير خود به آبادان که براي حضور در مراسم پنجمين سالگرد ارتحال آيت‌الله جمي صورت گرفت از اين باغ موزه بازديد کرد و در خصوص تکميل و راه اندازي اين پروژه ارزشمند، تصميماتي اتخاذ کرد و قول مساعدت داد که بايد منتظر تحقق آن بود.

* بودجه ملي نياز است

در اين بازديد عضو هيئت امناي باغ موزه دفاع مقدس آبادان خطاب به رئيس مجلس شوراي اسلامي اظهار کرد: اين باغ موزه براي راه اندازي نياز به رديف بودجه ‌اي ملي دارد که از رئيس مجلس شوراي اسلامي براي حضور در آبادان تقدير مي‌کنيم و خواستاريم در اين خصوص پيگيري‌هاي لازم را انجام دهند.

سعيد صريحي افزود: راه‌اندازي باغ موزه دفاع مقدس آبادان، بحث يک دفاع مردمي است که بايد با حمايت از اين بخش بتوان فرهنگ ايثار و شهادت را هر چه بيشتر به نسل جديد انتقال داد و در اشاعه آن کوشيد.

عضو هيئت امناي باغ موزه دفاع مقدس آبادان ادامه داد: به همين خاطر نياز به راه‌اندازي يک مجموعه فرهنگي چون اين باغ موزه در شهرستان به شدت احساس مي‌شود.

وي اضافه کرد: باغ موزه دفاع مقدس آبادان به وسعت 30 هکتار است که به تازگي در حال تاسيس بوده و براي راه اندازي نياز به حمايت‌هاي مالي دارد.

اين مسئول فرهنگي همچنين عنوان کرد: بايد به نسل جوان و همينطور مسافران و راهيان نور که به اين منطقه سفر مي‌کنند نشان داد آباداني که هشت در جنگ جانفشاني کرده همچنان آلبوم خاطراتي دارد که يادآور آن دوران باشد و در اين زمينه حرفي براي گفتن داشته باشيم.

هر ساله جمع کثيري از کاروان‌هاي راهيان نور براي بازديد از مناطق عملياتي راهي اين بخش از کشورمان مي‌‌شوند که متاسفانه نبود يک مرکز همچون باغ موزه دفاع مقدس در آبادان سبب شده تا مظلوميت مردم آبادان در دوران دفاع مقدس ناديده گرفته شود و کاروان‌‌ها از اين شهر تنها براي محل عبور و مرور خود و حرکت به سوي خرمشهر و شلمچه استفاده کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/653/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اسماعیل هنیه باز هم عزادار شد

اعلام محدودیت‌های ترافیکی رژه روز ارتش در اهواز

آسمانی صاف در اروند

بیشینه سرعت باد به بیش از 50 کیلومتر در کیش، 28 فروردین

ترکیب اقتدار و درایت

فراخوان حماس برای تشدید مقاومت در کرانه باختری

دستمزد 1403 ثابت ماند، حق مسکن کارگران افزایش نیافت

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

آزادی قاتل سریالی معتادان پـس از 28 سال زنــدان

«شهر هزار موشک» چگونه مقاومت کرد؟

چرا بند ناف کشور و اقتصاد به بندناف دلار بسته شده؟

پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل روحیه همه را تقویت کرد

اوقات شرعی بیست و هشتم فروردین ماه به افق آبادان و خرمشهر

مقاومت مدیران وزارت جهاد برای جلوگیری از تخلف در واردات ذرت

رژیم صهیونیستی پس از 6 ماه همچنان سردرگم است

خوشحالی گل این هفته پرسپولیس شاید در سکوت!

تجهیزات جاسوسی اسرائیل هدف مقاومت لبنان قرار گرفت

جوان‌ترین بازیکن لیگ برتر، جایی دور از تهران!

تجهیزات جاسوسی اسرائیل هدف قرار گرفت

قاتل سریالی بعد از 28 سال آزاد شد

ادعای اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

واگذاری یک هزار و 602 واحد مسکونی به مددجویان خوزستانی

محدودیت های ترافیکی روز ارتش در اهواز

ممنوعیت عرضه و فروش ماهیان رودخانه‌ای دزفول تا پایان فصل زاد و ولد

گاف 21 میلیاردی فولاد خوزستان؛ مهدی رحمتی در خانه بماند هم پول می‌گیرد!

جمع آوری 35 معتاد متجاهر در آبادان

حماس: از خواسته خود کوتاه نمی‌آییم

بستکبال آبادان نتیجه بازی را به حریف خود واگذار کرد

لیگ دسته اول فوتبال| شکست خیبر و توقف چادرملو و فجر سپاسی

حماس: از خواسته خود کوتاه نمی‌آییم/ پس از 6 ماه دشمن به هیچ هدفی نرسیده است

بسکتبال آبادان نتیجه بازی را به حریف خود واگذار کرد

آزادی 4 زندانی نیازمند با گلریزان مردم و خیران کوهپایه

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

عبدالکریم در آبادان تشویق نمی شود

بانک مسکن اولین شعبه بانکی در منطقه کیانشهر اهواز را افتتاح کرد

ناکامی پالایش نفت آبادان برابر طبیعت تهران

حمله حزب‌ الله لبنان به نظامیان صهیونیست

این بازیکن پرسپولیس در آبادان تشویق نخواهد شد

مقام حماس: از خواسته خود کوتاه نمی‌آییم

فرماندار شهرستان بستان آباد خواستار تکمیل پروژه‌های نیمه تمام شد

اتخاذ تدابیر برگزاری مرحله دوم انتخابات در 2حوزه انتخابیه خوزستان

تسهیلات مسکن در خوزستان بیش از 300 درصد رشد داشته است

واگذاری بیش از 1600 واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد خوزستان

حملات موشکی حزب الله به مرکز رادار و 3 پایگاه نظامی صهیونیست‌ها

ساخت 9 هزار واحد مسکونی برای مددجویان نهادهای حمایتی خوزستان

بالاتر از دنیا! / ایران؛ رکوردشکنی در تعطیلات

توضیح وزیر اقتصاد درباره اختلافات بخش اول و دوم بودجه/ مالیات کم شد

بیانیه مدیرعامل شرکت لوله سازی اهواز در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق

پیام هشدار جدید و بی سابقه ایران به اسرائیل