پیام خوزستان

آخرين مطالب

قائم مقام وزیر نیرو عنوان کرد:

بحث انتقال آب برای کشاورزی از دستور کار خارج شده است/ 4 هزار مگاوات مدیریت مصرف در تابستان امسال اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - قائم مقام وزیر نیرو گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی کشور و خشکسالی، چندین سال است که بحث انتقال آب به منظور بحث کشاورزی از دستور کار خارج شده است و انتقال آب فقط برای مصارف شرب است.
ستار محمودی در گفت‌وگو با ایسنا – منطقه خوزستان، با اشاره به مساله اعمال خاموشی‌ها در کشور عنوان کرد: اگر بحث برق در کشور را به یک ماشین بزرگ تشبیه کنیم، برای اینکه این ماشین بتواند به خوبی حرکت کند باید سرویس و نگهداری شود و همچنین به موقع به آن تزریق سوخت انجام داد و به درستی از آن بهره‌برداری کرد تا بار و ظرفیتی که بر دوش آن قرار می‌گیرد، درست و به اندازه باشد.
وی افزود: صنعت برق به عنوان یک تاسیسات پیچیده، سنگین و دارای فنون بسیار دشوار، همه ساله به درستی تعمیر و نگهداری شود. همچنین باید در این زمینه به میزان ظرفیت این صنعت به منظور افزایش تولید برق اضافه کرد و از محصول این تاسیسات که برق است نیز به درستی استفاده شود تا شاهد مشکلات نباشیم.
قائم مقام وزیر نیرو تصیرح کرد: از آنجایی که حدود 80 درصد از برق کشور توسط انرژی‌های حرارتی تامین و حدود 15 تا 17 درصد از آن توسط انرژی‌های آبی و باقی مانده آن نیز توسط سایر انرژی‌های تجدیدپذیر تامین می‌شود، در سال‌هایی که با خشکسالی مواجه هستیم، تولید برق نیز به تبع آن کاهش پیدا می‌کند.
محمودی ادامه داد: وزن کل تولید برق آبی کشور حدود 15 تا 17 درصد است و با توجه به کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی که به وجود می‌آید، مساله تامین برق در این زمینه با چالش مواجه می‌شود.
وی گفت: در سال 96 و 97 بخش صنعت فعالیت بیشتری کرد و این فعالیت بیشتر به معنای استفاده بیشتر از برق در کشور است. در این زمینه میزان رشد برق در کشور در این دو سال به صورت شناور به حدود 5 درصد رسید اما با توجه به این‌که هنوز در سال 97 قرار داریم، باید دید که این میزان در نهایت در این دو سال به چه عددی خواهد رسید.
قائم مقام وزیر نیرو بیان کرد: کمبود میزان انرژی‌های برق آبی به دلیل کمبود آب، رشد مصرف برق صنعت و همچنین رشد تاسیسات خنک کننده در کشور به دلیل شرایط آب و هوایی باعث به وجود آمدن شرایطی شده است که صنعت برق کشور با چالش‌هایی مواجه شود.
محمودی بیان کرد: در گذشته تاسیسات خنک کننده در کشور مانند کولرهای آبی مصرف برق کمتری داشتند اما در سال‌های اخیر با توجه به رشد تکنولوژی و با توجه به این‌که مصرف کنندگان به دنبال آسایش بیشتری هستند، استفاده از کولرهایی که مصرف برق بیشتری دارند در دستور کار قرار گرفته است و این مساله باعث می‌شود تا میزان مصرف برق در کشور بالا برود.
وی با بیان این‌که دامنه نوسانات صنعت برق کشور می‌توانست بسیار بیشتری از چیزی باشد که تا کنون شاهد آن بوده‌ایم، ادامه داد: مجموعه این عوامل دست در دست هم داد تا امسال صنعت برق نوسانات بیشتری نسبت به سال‌های گذشته داشته باشد اما در این زمینه می‌توان اذعان کرد که مجموعه عوامل صنعت برق در کشور و همچنین توجه مردم به پیام‌هایی که در این زمینه عنوان می‌شود، کمک کرد تا دامنه نوسانات به شدت افزایش پیدا نکند زیرا شرایط می‌توانست سخت تر نیز باشد.
قائم مقام وزیر نیرو عنوان کرد: در زمان‌های پیک بار تا کنون، چیزی در حدود 3500 تا 4 هزار مگاوات مدیریت مصرف اعمال شده و سقف مصرف در کشور در این ساعت‌ها کاهش پیدا کرده است. در این زمینه اگر شرایطی غیر از این رقم می‌خورد شاهد خاموشی‌ها و نوسانات بیشتری در صنعت برق می‌بودیم.
محمودی ادامه داد: امسال دو تجربه به دست آمد که یکی اینکه در بحث تعمیر و نگهداری صنعت برق و توسعه این بخش، سرمایه‌گذاری بیشتری انجام گیرد. تجربه دیگر نیز این بود که مدیریت مصرف به عنوان یک راهکار کم هزینه و موثر می‌تواند به کمک صنعت برق بیاید تا در این زمینه از دور ریختن پول جلوگیری و به مصرف صحیح نیز کمک شود.
وی گفت: در سالی که حدود 8 هزار ساعت است، ما در طول سال حدود 200 تا 300 ساعت، پیک مصرف داریم و اگر مشترکین در این زمان خاص در مصرف برق صرفه‌جویی کنند و با این مجموعه همکاری لازم را داشته باشند، می‌توانیم شاهد آن باشیم که این 200 یا 300 ساعت با هزینه بسیار پایینی سپری خواهند شد.
قائم مقام وزیر نیرو با اشاره به موضع وزارت نیرو در بحث انتقال آب کارون به فلات مرکزی گفت: وزارت نیرو سال‌ها معتقد به یک چهارچوب بود و این چهارچوب نیز این است که اگر قرار باشد، هر آبی از جایی به جای دیگر انتقال داده شود، باید هدف انتقال آن توجیه‌دار باشد.
محمودی ادامه داد: مساله دیگر در این زمینه آن است که اگر آبی منتقل شد، این آب انتقال یافته، به محل مبدا که آب از آنجا انتقال داده می‌شود، لطمه وارد نکند و مساله دیگر نیز آن است که این آب در مسیر انتقال نیز مشکلاتی را به وجود نیاورد.
وی گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی کشور و شرایط خشکسالی‌ها، چندین سال است که انتقال آب به منظور بحث کشاورزی از دستور کار خارج شده است و بحث انتقال آب فقط برای مصارف شرب است.
قائم مقام وزیر نیرو ادامه داد: در بحث انتقال آب به منظور تامین آب شرب نیز مساله جزییات انتقال و همچنین طرح‌های انتقال به عهده معاونت آب وزارت نیرو است و در این زمینه این معاونت می‌تواند پاسخگوی طرح‌های انتقال آب باشد.
محمودی با اشاره به مساله علاج بخشی سد گتوند عنوان کرد: برای سد گتوند مطالعاتی با دانشگاه تهران و به کمک اساتید دانشگاه‌های خوزستان انجام گرفت و در این زمینه راهکارهای چند گزینه‌ای ارائه شد. این راهکارها در جلسات مشترکی در دولت مورد بررسی قرار گرفت.
وی خاطرنشان کرد: معاونت آب وزارت نیرو با کمک سازمان محیط زیست در حال کار بر روی مساله سد گتوند هستند اما از آخرین وضعیت و جزییات دقیق اقدامات انجام گرفته اطلاعات کافی در اختیار ندارم و معاون سازمان آب و برق خوزستان و همچنین معاونت آب وزارت نیرو می‌توانند در این راستا در خصوص جزییات بیشتر توضیح دهند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/67350/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

میرسلیم: رئیسی در فرصت باقی‌مانده تدبیر مناسبی نیندیشد، همه ما ضرر می‌بینیم

قالیباف: بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد، مجلس برنامه می‌دهد

نوه امام خمینی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود

مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو بر گردن مخترع ایرانی

بازگشت به کار کارگران اخراجی شرکت پارس طبیعت سلولز گروه صنایع کاغذ پارس

بازدید استاندار خوزستان از هلدینگ کشاورزی در دزفول

بارندگی منجر به کندی حرکت در برخی مسیرهای اصلی مشهد شده است

رییس دانشگاه شاهد خبر داد: بورسیه برای دانشجویان کشورهای جبهه مقاومت

بازیگران شبکه نمایش خانگی را ستاره‌باران کردند

کل کل نون خ ها در آخرین لحظات عمرشان

داوران نوعی نگاه کن معرفی شدند

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!

لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می‌شود یا فراموش؟

راه‌اندازی شرکت تولید خودروی نیسان در خرمشهر

واکنش پپ به بازگشت ستاره منفور بارسا

همه گلهای لیونل مسی در ادوار مختلف کوپا آمریکا

شجاعی تفنگ بادی هشتم شد

همکاری‌های ایران و پاکستان در حوزه انرژی با قوت ادامه می‌یابد

واعظ آشتیانی: رأی مردم آمریکا در انتخابات نمایشی است

امام جمعه سابق جوانرود درگذشت؛ علت استعفای سال گذشته او چه بود؟

گنجی: توماج صالحی حتما اعدام نمی‌شود

تشکر وزیر دفاع از مجلس بابت تصویب تشکیل سازمان «سپند»

معاون پارلمانی رئیسی: دستگاه‌ها باید به وظایف روشن و بی‍ّن خود درباره حجاب عمل کنند

بهبود پایداری شبکه برق فوق توزیع منطقه دشت آزادگان

فیلم| افسر اسرائیلی هدف تک‌تیرانداز مقاومت فلسطین

حذف انتقال محلی مالاریا در خوزستان در 10 سال اخیر

پاسخ موشکی حزب‌الله به حمله صهیونیست‌ها علیه غیرنظامیان لبنانی

اعزام یک هزار و 500 زائر در سه روز اول عملیات حج عمره

‌کمک 44 میلیارد تومانی خیران برای آزادی زندانیان غیر عمد در فارس

بزودی، راه اندازی شرکت تولید خودرو نیسان در خرمشهر

انجام 6 عمل پیوند اعضا در خوزستان

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1403/02/06

معرفی سرپرست اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی

اهدای جهیزیه به نوعروسان نیازمند در بستان آباد

فرماندهی که در تمامی مسئولیت‌ها موفق بود

چه سریالی جایگزین «مادرانه» می‌شود؟

حامد بهداد و سحر دولتشاهی از «می‌خواهم زنده بمانم» به «مفت‌بر» رسیدند

دستگیری صیادان غیرمجاز ماهی در باغملک

مشعل‌های گازی مجتمع‌های پتروشیمی جمع‌آوری می‌شوند

خبرخوش رئیس صدا و سیما درباره حق‌پخش فوتبال

هینن سرمربی تیم ملی والیبال چین شد

پیمان یوسفی و علی دبیر باز هم خبرساز شدند

محمدی: بعید می‌دانم بین یزدانی و قاسم‌پور مسابقه برگزار شود

شجاعی هشتم شد

اعلام میزبان رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان 2027 و 2028

ضرورت روزآمدسازی دانش و اطلاعات مدیران مناطق نفت‌خیز جنوب

گام بلند مناطق نفت‌خیز جنوب در بومی‌سازی تجهیزات

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

عروس امام خمینی(ره) درگذشت