پیام خوزستان

آخرين مطالب

نوسازی ناوگان فرسوده اتوبوسرانی اهواز در هاله ای از ابهام اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - اهواز - اهواز به عنوان یک کلانشهر در حالی با مشکل آلودگی هوا مواجه است که ناوگان حمل و نقل عمومی آن در وضعیت نگران کننده ای قرار دارد و با توجه به نوسانات قیمت ها، طرح نوسازی ناوگان عمومی به خصوص در بخش اتوبوس های درون شهری در هاله ای از ابهام به سر می برد.
به گزارش ایرنا، اتوبوس های ناوگان حمل و نقل درون شهری در اهواز در شبانه روز 16 ساعت کار می کنند، از سویی با توجه به وضعیت آب و هوایی نامساعد و گرمای شدید ، عمر این دستگاه ها کوتاه است و همین موجب شده کمبود اتوبوس در شهر به وضوح مشاهده شود.
از آنجایی که فعالیت اتوبوس های درون شهری یکی از خدمات قابل توجه شهرداری ها به شهروندان محسوب می شود، دولت بر اساس قانون باید 82.5 درصد از پول اتوبوس ها را پرداخت کند اما این امر از سال 91 محقق نشد و از سال گذشته دولت تنها 52 دستگاه اتوبوس به کلانشهر اهواز اختصاص داده شده است.
*دولت به تعهدات خود در قبال ناوگان حمل و نقل عمومی عمل کند
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر اهواز در این خصوص با تاکید بر اینکه در همه جای دنیا، دولت ها برای بخش حمل و نقل عمومی یارانه اختصاص می دهند، عنوان کرد: از سال 91 تا کنون دولت به بهانه های مختلف، تعهدات خود را عملی نکرده و تنها از سال گذشته تا کنون 52 دستگاه اتوبوس به شهر اهواز اختصاص یافته است.
رحیم کعب عمیر افزود: این بی توجهی به موضوع حمل و نقل عمومی، هزینه های زیادی را به شهرداری تحمیل کرده ،حال آنکه بر اساس قوانین برنامه های پنجم و ششم توسعه کشور، یک سوم از هزینه های سفر درون شهری برعهده شهرداری و یک سوم دیگر را باید دولت پرداخت کند و در این میان مسافر هم یک سوم سهم خود را پرداخت می کند.
این عضو شورای شهر اهواز با اشاره به فعالیت 220 اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی این کلانشهر ادامه داد: با توجه به الگوی جمعیتی و نیز شرایط آب و هوایی، اهواز به حدود 800 اتوبوس نیاز دارد که وضع موجود با این نیاز در حوزه حمل و نقل فاصله بسیار زیادی دارد.
وی خاطرنشان کرد: هزینه ها در بخش اتوبوسرانی بسیار سنگین است و کمبود کمک های مالی دولت، نگرانی های جدی را برای مدیریت شهری اهواز رقم زده است.
کعب عمیر نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری در اهواز را بسیار سخت عنوان کرد و گفت: با وجود مشکلات مالی بسیار جدی که شهرداری با آن مواجه است، تلاش ها برای ارائه خدمات به مردم همچنان ادامه دارد اما شرایط به هیج وجه رضایت بخش نیست.
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر اهواز استقبال ضعیف بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل را ناشی از نوسانات قیمتی بازار خودرو دانست و گفت: سال گذشته 52 اتوبوس درون شهری به شهرداری اهواز اختصاص یافت و برای واگذاری این خودروها به بخش خصوصی فراخوان های متعددی صادر شد اما تنها هفت نفر برای دریافت این دستگاه ها متقاضی بودند که با توجه به نیاز شهر، بالاجبار مابقی اتوبوس ها بدون مشارکت بخش خصوصی وارد ناوگان شدند.
کعب عمیر با ابراز نگرانی از وضعیت فرسودگی اتوبوس های درون شهری اهواز ، تصریح کرد: عدم نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تبعات زیست محیطی بسیار بدی را برای شهروندان در پی دارد و ضروری است که دولت هرچه زودتر بر اساس قوانین به تعهدات خود عمل کند.
این عضو شورای شهر اهواز ادامه داد: یکی از دلایلی که شهرداری نمی تواند بیش از این در نوسازی خودروهای حمل و نقل عمومی مشارکت کند، عدم پایبندی صنایع بخصوص صنعت نفت به تعهداتی است که قانون بر عهده آنها گذاشته است.
وی یادآور شد: متاسفانه تعداد عمده ای از صنایع موجود در حریم شهر اهواز نسبت به پرداخت عوارض آلایندگی مقاومت و یا بعضا از پرداخت آن خودداری می کنند و مطالبات انباشته شده شهرداری در این زمینه یکی دیگر از دلایلی است که شهر اهواز با سیستم حمل و نقلی فرسوده مواجه است.
*فرسودگی 50 درصد از اتوبوس های موجود
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی اهواز نیز در این خصوص، اظهارداشت: کلانشهر اهواز به 800 اتوبوس نیاز دارد و این درحالی است که خدمات اتوبوسرانی شهرداری به 220 دستگاه محدود می شود.
سید کوروش حسینی ‌زاده 50 درصد از سیستم حمل و نقل اتوبوسرانی کلانشهر اهواز را فرسوده دانست و بیان داشت: تعمیر و بازسازی این دستگاه ها یکی از اقداماتی است که شهرداری برای حفظ وضعیت موجود در پیش گرفته است.
وی، افزود: عمر مفید اتوبوس برای شهری با شرایط آب و هوایی اهواز و جمعیت یک میلیون 200 هزار نفری بین 6 تا هفت سال است.
این مقام مسئول در شهرداری اهواز یکی از چالش های سیستم حمل و نقل در این کلانشهر را عدم پرداخت یارانه دولتی از سال 91 تا کنون بیان کرد و گفت: با این وجود در سال گذشته 52 اتوبوس با قیمت هر کدام پنج میلیارد ریال وارد شهر اهواز شد اما با نوسانات قیمتی که در سال جاری شاهد بودیم، قیمت خرید اتوبوس های درون شهری به 9میلیارد ریال افزایش یافته است.
وی افزود: روزانه بیش از 70 هزار شهروند از طریق ناوگان اتوبوسرانی اهواز جابجا می شوند که با افزایش قیمت لاستیک و قطعات خودرو، فشارهای زیادی به سازمان اتوبوسرانی وارد شده است.
حسینی ‌زاده خاطرنشان کرد: روند نوسازی اتوبوس های درون شهری اهواز با مشکل همراه است اما ورود سالانه 50 اتوبوس جدید در ناوگان حمل و نقل شهری در دستور کار شهرداری اهواز قرار دارد.
نوسازی اتوبوس های درون شهری اهواز سخت است
معاون حمل و نقل و ترافیک اداره کل دفترفنی استانداری خوزستان همچنین در این رابطه بیان داشت: بر اساس سرانه تعیین شده، اتوبوس های فعال در کلانشهر اهواز باید به 800 دستگاه برسند.
ایمان هدایت با تاکید بر اینکه دولت بعد از سال ها توانست 52 دستگاه اتوبوس را برای شهر اهواز تامین کند، گفت: منابع دولت محدود است و این شرایط باعث شده نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در این کلانشهر سخت تر شود.
وی عنوان کرد: این شرایط برای تمامی استان های کشور به وجود آمده و افزایش قیمت ها در زمینه های مختلف مشکلات را بیشتر کرده است.
دبیر شورای ترافیک استان خوزستان آخرین یارانه اختصاصی خرید اتوبوس به استان را در سال 91 اعلام کرد و گفت: خوزستان تنها استانی بوده که موفق به دریافت اتوبوس با یارانه دولتی در سال 96 شده است.
*تعلیق نوسازی ناوگان اتوبوسرانی اهواز تا اطلاع ثانوی
با وجود اینکه شهرداری اهواز هزینه های دولت در زمینه نوسازی حمل و نقل عمومی را هم بر دوش می کشد اما همچنان شاهد آن هستیم که بخش خصوصی چندان راغب به مشارکت برای سرمایه گذاری در این حوزه نیست. البته سخت گیری های سیستم بانکی برای ارائه تسهیلات در بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از یک سو و عدم کنترل قیمت خودروها نیز از سوی دیگر عواملی هستند که این بی میلی را در بین فعالان بخش حمل و نقل به وجود آورده است. حداقل اقدامی که دولت باید انجام دهد این است که ارزش خودرو را به واقعیت نزدیک کند تا شاید در نهایت بتواند به تعهدات قانونی خود مبنی بر پرداخت سهم 82.5 درصدی خود در نوسازی اتوبوس های درون شهری عمل کند؛ در غیر این صورت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کلانشهر اهواز بخصوص در بخش اتوبوسرانی با مشکل مواجه شود.
7148/6002

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/68279/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رکوردشکنی هواداران پرسپولیس با 60 هزار تماشاگر

احتمال سیلاب و ریزش کوه در محورهای کوهستانی خوزستان/ پیش‌بینی افزایش 15 درصدی تردد

آمادگی برای مدیریت بارندگی و ماندآب احتمالی در اهواز

اظهارات جنجالی ویسی دردسرساز شد

غیبت ترسوها در تیم منتخب هفته بیست‌وپنجم لیگ برتر فوتبال

مرور کارنامه نوید محمدزاده به بهانه پخش سریال «جنگل آسفالت»

اوسمار: هر بازی شرایط متفاوتی دارد

استقبال هواداران نساجی از بازیکنان این تیم

ویسی به کمیته انضباطی فراخوانده شد

واکنش کاپیتان سپاهان به «دل پرخون هواداران اصفهانی از بدنه فدراسیون»

با برد دورتموند، سهمیه پنجم چمپیونزلیگ به آلمان رسید

تارتار رقابت سهمیه را به تبریز کشاند

هواداران دورتموند و سردادن شعار تو هرگز تنها قدم نخواهی زد پیش از بازی با پاری سن ژرمن

تخصیص واحدهای نهضت ملی مسکن فرهنگ‌شهر اهواز به متقاضیان

حماس : پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی معادله جدیدی ایجاد کرد

اوسمار: یادتان نرود با تیم سوم لیگ بازی داشتیم

خلاصه بازی النصر 3 - الخلیج 1

برخورد یک واگن و لوکوموتیو در ایستگاه راه آهن اهواز

تارتار: انصافا حق‌مان برد بود

ببینید | خلاصه بازی استقلال خوزستان 1 - ملوان 1

تقسیم امتیازات شمالی‌ها و جنوبی‌ها در غدیر

آزادی بیان به سبک غرب؛ از سانسور خبری تا سرکوب دانشجویان ضد صهیونیست+ فیلم

آغاز رسمی تبلیغات انتخاباتی نامزد‌های مرحله دوم انتخابات مجلس

دورتموند برنده راند اول؛ پاریسی‌ها امیدوار به کامبک در خانه

شوت دمبله از روی دروازه دورتموند به بیرون رفت

واکنش خوب دروازبان دورتموند روی شوت دمبله

کاگران فولاد اکسین در ابتدای سال شعار "جهش تولید" را محقق کردند / شروع طوفانی اکسین در سال 1403 آغاز مسیر موفقیت است

همه 5 بازی ما سخت است/ تا هفته آخر امیدواریم

موفقیت‌های فولاد اکسین با دستان کارگران گره خورده است / امانت فولاد اکسین را به دست آیندگان برسانیم

حمدان: پاسخ ایران به رژیم صهیونیستی معادله جدیدی ایجاد کرد

تساوی بی‌حاصل استقلال خوزستان و ملوان در اهواز

جابجایی هواداران خانم پرسپولیس در ورزشگاه آزادی؛ علت چه بود؟ | ویدئو

اوسمار هدیه نکونام را پس فرستاد | جنجال برای هیچ ؛ فرصت برای سبقت بزرگ سرخ ها از دست رفت | پرسپولیس صفر - سپاهان صفر

زبان از بیان خدمات آیت الله جزایری برای انقلاب قاصر است

اگر عرضه نظارت لیگ برتر را ندارند، شورای امنیت ملی و حفاظت اطلاعات وسط بیایند | بچه‌های علی پروین و ناصر حجازی فوتبالیست شدند، اما له‌شان کردند

دو مصدوم در انفجار گاز در اهواز

معاون سیاسی استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

شوت امباپه به تیر دروازه دورتموند برخورد کرد

واکنش جواد نکونام به برکناری خطیر

ضربه سر فابیان رویز، خطرناک از کنار دروازه دورتموند به بیرون رفت

شوت خطرناک فولکروگ در چهارچوب نبود

نماینده ایران در فینال غرب آسیا زنده ماند

سند برکناری علی خطیر از مدیریت استقلال

شکایت باشگاه سپاهان از پرسپولیس

پرسپولیس، پرتماشاگرترین با بلیت 300 هزار تومانی

شاعرانه/ بگو به باران ببارد امشب

کاهش تنش‌ها در منطقه محور تماس تلفنی بورل و امیرعبداللهیان

فرار نساجی از منطقه سقوط/ دربی کرمان برنده نداشت

اصلاح کشور از مسیر مدرسه می‌گذرد

حمدان: حمله زمینی به رفح موجب توقف مذاکرات خواهد شد