پیام خوزستان

آخرين مطالب

کتاب «فن بیان و آیین سخنوری» نعمت نعمتی به چاپ هفتم رسید فرهنگی

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - نعمت نعمتی از چاپ هفتم کتاب «فن بیان و آیین سخنوری» خبر داد.
این نویسنده و مدرس فن بیان در گفت‌وگو با ایسنا ـ منطقه خوزستان، گفت: به همت جناب آقای سپهری‌نیا، مدیر مسوول انتشارات گیوا در تهران، این کتاب در 160 صفحه به چاپ هفتم رسید.
مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری "باران اندیشه" که تجربه سال‌ها تدریس در دانشگاه‌های ایران و خارج از کشور در زمینه فن بیان، مهارت بداهه‌گویی، گویندگی و اجرا و سخنرانی را در کارنامه آموزشی و هنری خود دارد در خصوص اهمیت فراگیری فن بیان اظهار داشت: تجارب مهمی که طی بیش از 30 سال تدریس در دانشگاه‌ها، مراکز مشاوره، سازمان‌ها، موسسات آموزشی به دست آورده‌ام و آن چیزی نیست جز بی‌توجهی یا کم‌توجهی والدین و مراکز آموزشی پیش از دبستان به تقویت ایجاد ارتباط کلامی در کودکان.
وی تصریح کرد: نادیده گرفتن چنین آموزش مهمی باعث شده که اکثر کودکان در شرایطی به دبستان و سیستم آموزشی وارد شوند که متاسفانه حتی حداقل مهارت ‌ای کلامی پایه‌ای را به درستی فرانگرفته‌اند و دربرقراری ارتباط شفاهی با دیگران بسیار ضعیف هستند. این مهم، بعدها در سطوح بالاتر نظام آموزشی یعنی تا زمان دانشگاه ادامه یافته و منجر به این معضل شده و می‌شود که در زمانی که افراد باید از داشته‌های علمی و فکری خویش استفاده و آن را به دیگران منتقل کنند دچار مشکلات عدیده شوند و سرانجام به شخصیت‌هایی با این خصیصه‌ها تبدیل شوند: کم‌حرف، بی‌حوصله، خجالتی، گوشه‌گیر، نگران و گاهی اوقات سراپا استرس.
نعمتی ادامه داد: به عنوان مشت نمونه خروار، وقتی گزارشگر صدا و سیما، میکروفن خود را جهت مصاحبه با یکی از شهروندان به طرف وی می‌گیرد مخاطب دچار تنش، تپش قلب، خشکی دهان و لرزش می‌شود و در نهایت از حال می‌رود و عاقبت متوسل به اورژانس می‌شوند که منجر به وصل سرم و تحت مراقبت گرفتن شخص برای چند ساعت در اورژانس می‌گردد!
وی اضافه کرد: این در حالی است که یکی از سازمان‌هایی که رسالت انتشار خبر کتاب را دارد صدا و سیما است و در حالی که این ‌کتاب به چاپ هفتم رسیده اما حتی یک جمله در مورد آن به مخاطبان ارایه نشده است. علت چیست و باید آن را در کجا جست‌وجو کرد؟ این مثال نه تنها در مورد کتاب بنده که همه است و مصداق مشت نمونه خروار بود.
این نویسنده و مدرس دانشگاه تاکید کرد: این درد است، معضل است، بغض است و هزاران عنوان دیگر که به نظر من باید متولیان آموزشی به جد، پی‌گیر شوند تا هر چه سریع‌تر در حل آن بکوشند و پیشنهاد من این است که "اصول سخنوری و فن بیان" را از همان آغاز پیش دبستانی به کودکان آموزش دهیم و یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فکری والدین این باشد که کودکان، نوجوانان و جوانان خود را مجهز به دانش هوش عاطفی یا هوش هیجانی کنند که همانا ایجاد ارتباط فرزندانشان با دیگران است.
وی یادآوری کرد: هوش عاطفی بیش از این را نیز شامل می‌شود اما چون پرداختن به آن وقت و مجالی دیگر را می‌طلبد به همین مقدار بسنده می‌کنم که بخشی از آن را دربرمی‌گیرد با این پیام مهم که بیاییم آموزش "اصول سخنوری و فن بیان" را جدی بگیریم.
نعمتی در مورد مطالب مختلف کتاب "فن بیان و آیین سخنوری" گفت: شاید این تنها کتاب فن بیان باشد که با رویکرد روانشناختی تالیف شده چراکه با توجه به سی‌واندی سال تدریس، پژوهش و مطالعه در منابع مختلف به این نتیجه رسیده‌ام که چگونگی سخن گفتن و بیان ریشه در لایه‌های پنهان ذهن آدمی دارد و در صورتی که بتوانیم با آموزش درست و پویا، موجب بالا بردن اعتماد به نفس، تقویت حافظه و کاهش استرس هنرجویان شویم جای امیدواری است که از بیان درست و مطلوب برخوردار شوند.
این مدرس فن بیان و آیین سخنوری ادامه داد: به همین خاطر این کتاب دربرگیرنده نکات روانشناختی است که می‌توان فهرست‌وار به پرورش صدا، ریتم در بیان، لحن در بیان، مراحل سخن گفتن موثر، مهارت‌های سخنرانی، مخاطب‌شناسی، چگونه هنگام سخنرانی بر ترس خود غلبه کنیم؟ تمریناتی جهت تنفس درست و تقویت تمرکز حواس، تماس چشمی، تمرین‌های ضروری برای سخنرانی و گویندگی و دیگر نکات لازم برای پرورش صدا و بیان اشاره کرد. اما از فصل‌های بارز این کتاب که مبین رویکرد روانشناختی است فصلی است که مختص پرداختن به "روانشناسی خجالت" است.
او در خصوص چگونگی تدریس "فن بیان و گویندگی" گفت: در کارگاه‌های فن بیان آن چه اهمیت دارد کاربردی بودن آنها است که بلافاصله بعد از گفتن مبانی نظری به مبحث عملی آن می‌پردازیم و هنرجویان به صورت ریشه‌ای وارد بخش عملی بیان می‌شوند به گونه‌ای که در پایان ترم پیشرفته می‌توانند به خوبی در حضور دیگران سخنرانی کنند.
وی خاطرنشان کرد: فن بیان و گویندگی شامل سه ترم مقدماتی، میانی و پیشرفته است که در طول برگزاری کارگاه‌ها به ریزترین موارد بیان اشاره خواهد شد و با توجه به پتانسیل هنرجو، سطح کلاس وی مشخص می‌شود و به شکل کاربردی با وی کار خواهد شد.
نعمتی افزود: جالب است بدانید که از بدو تاسیس "موسسه باران اندیشه" تاکنون شرکت کنندگان در این کارگاه‌ها را استادان دانشگاه‌، مشاوران، روان‌شناسان، دانشجویان، هنرجویان تئاتر و سینما، مدیران روابط عمومی، کارمندان و دیگر اقشار جامعه تشکیل می‌دهند.
این مدرس فن بیان گفت: خوشبختانه تاکنون موسسات آموزشی متعددی از سراسر ایران از جمله اهواز، ماهشهر، آبادان، خرمشهر، ایذه، شاهین شهر، اصفهان، شیراز، تهران، کرج و خرم‌آباد متقاضی برگزاری کارگاه‌های آموزش فن بیان و سخنوری بوده‌اند که به یاری خداوند بزرگ توسط مدیر برنامه‌ریزی موسسه باران اندیشه برنامه‌ریزی به عمل می‌آید و خدمات آموزشی ارایه خواهد شد.
وی ادامه داد: در ضمن سال جاری کارگاه‌های آموزش فن بیان و سخنوری ویژه مدیران و برخی مقامات استان به صورت خصوصی و جهت اقشار گوناگون به صورت عمومی در موسسه فرهنگی هنری باران اندیشه برگزار شده و یک سمینار نیز برای مدیران و اهالی اندیمشک اجرا گردید که متاسفانه مفتخر به شرفیابی به حضور رییس محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی اندیمشک نشدم.
نعمتی با اشاره به میزان حمایت مسوولان آموزشی فرهنگی هنری از ترویج فن بیان در استان تصریح کرد: متاسفانه نه تنها از حمایت متولیان فرهنگی هنری استان آن گونه که باید برخوردار نیستم که اصولا برخی افراد اطلاع ندارند چنین کارگاه‌هایی در موسسه برگزار می‌شود تا به ترغیب افراد به منظور مجهز شدن به تکنیک‌های فن بیان اهتمام ورزند اما من همچنان به رسالت خود ادامه می‌دهم که هدف غایی همانا زکات علم و نشر آن است.
نعمت نعمتی، مدرس فن بیان، داستان‌نویس و شاعر خوزستانی است. از همکاری وی در تدریس فن بیان با موسسات آموزشی و دانشگاه‌ها می‌توان به برگزاری کارگاه فن بیان با رویکرد برقراری ارتباط موثر ویژه اعضای هیات علمی، اساتید و مدیران دانشگاه آزاد اهواز، برگزاری همایش فن بیان با رویکرد ارتباط موثر ویژه مدیران و کارشناسان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، برگزاری کارگاه فن بیان و هنر سخنوری ویژه کودکان و نوجوانان به دعوت پتروشیمی امیر کبیر بندر ماهشهر، تدریس فن بیان ویژه دانشجویان دانشگاه شهید چمران و جندی شاپور اهواز، برگزاری کارگاه آموزش فن بیان برای کودکان و نوجوانان در اهواز، تدریس فن بیان و سخنوری در دانشگاه ملی استرالیا برای دانشجویان ایرانی مقطع دکتری اشاره کرد.
علاقه‌مندان به فراگیری فن بیان، ثبت‌نام در کارگاه‌های فن بیان و تهیه کتاب "فن بیان و آیین سخنوری" می‌توانند با موسسه باران اندیشه که در اهواز، نادری، خیابان حافظ، جنب کتابفروشی رشد واقع شده با تلفن‌های 32924725و 32930142 تماس بگیرند و یا به شماره 09014442839 پیام دهند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/75954/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

موفقیت‌های فولاد اکسین مرهون تلاش‌های کارگران است

ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان در دستور کار قرار گیرد

داستانک/ انسان های بازنده

عشق زندگی می بخشد

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

گزارش علی باقری از نشست اعضای بریکس

گزارش صداوسیما از اجلاس امنیتی کشورهای عضو شانگهای با حضور وزیر دفاع

مقام سابق موساد: ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است

در خط مقدم؛ روایتی از دیدار کارگران با رهبر انقلاب

رئیس جمهور: به رغم تهدیدها و تحریم‌ها می‌توان ایران را کشوری پیشرفته و فناور نامید

آصفری: آژانس گزارش صادقانه بدهد تا اعتماد ایران را جلب کند

نمازی: برای دور کردن خطرها از کشور باید مردم را با نظام همراه‌تر کنیم

به سردار سلیمانی گفتم اسارت شما هزینه زاست، به‌دست دشمن بیفتید چه؟

هلاکت یک صهیونیست در حمله موشکی حزب الله به مزارع اشغالی شبعا

آزادی 6 مرزبان ایرانی از طالبان (+عکس)

نوه نلسون ماندلا: اراده فلسطینی‌ها الهام بخش ماست

توسعه دزفول در گرو اجرای طرح‌های مصوبه سفر استاندار خوزستان

آزادی 63 پناهجوی افغان از بازداشت پلیس در پاکستان

کنکوری های اروند در حال رقابت با یکدیگر

سردار فدوی: امام خمینی (ره) خبیثان آمریکایی و صهیونیسم را مورد حمله مستقیم قرار داد/ 92 درصد از کشورهای جهان طی 200 روز گذشته، همان مطالب 60 سال پیش امام خمینی در خصوص آمریکا را تکرار کردند

طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی باید در اولویت مجلس پیش رو باشد

جای خالی ستاره‌ آلومینیوم در جام حذفی (عکس)

لزوم ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان

انجام 10 عمل اهدای اعضا در خوزستان جهشی بی سابقه

چهره ها/ محمدرضا گلزار تماشاگر بازی لیکرز در بسکتبال NBA

چهره‌ها/ جدیدترین تصویر از فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

عاقبت شوخی با «ناهید» خانم

سیلی عروس به گوش تازه داماد

از اولش هم از شوهرت بدم می اومد

«لوران کانته» فیلمساز فرانسوی برنده نخل طلا و سزار درگذشت

تو زندگی منو نابود کردی

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

توضیحات رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره نحوه واگذاری سرخابی‌ها

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

شوک بزرگ به دنیای کشتی؛ پایان عصر تیلور - یزدانی

گزارشگری هادی عامل در جام تختی

زمین چمن باشگاه ذوالجناح در انتظار لیگ ملی

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

آیا می‌توان اقتصادی به آفریقا سفر کرد؟

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند