پیام خوزستان

آخرين مطالب

عملیات هوایی تنها راهکار موقت مهار آتش تالاب هورالعظیم است علمي

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - اهواز - مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان گفت: تنها راهی که به صورت مقطعی و موقتی می‌توان آتش سوزی تالاب هورالعظیم را مهار کرد عملیات اطفای هوایی است.
کیامرث حاجی زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به آتش سوزی تالاب هور العظیم بیان کرد: از سه روز پیش با شروع آتش سوزی پیگیری ها برای تامین هواپیمای بزرگ آبپاش انجام شده است و هواپیما آماده پرواز است که برای این منظور به نمایندگی وزارت خارجه و مسئولان امنیتی و مرزی هم مکاتبه شده است تا هر چه سریعتر مجوز پرواز به بخش عراقی تالاب هورالعظیم از کشور عراق گرفته شود.
وی توضیح داد: با توجه به مصوبات شورای امنیت ملی، شورای عالی آب و محیط زیست به ریاست معاون اول رییس جمهوری باید هر چه سریعتر رایزنی گسترده و عملی با دولت عراق به عمل آید چراکه هواپیمای آبپاش بزرگ برای مهار آتش سوزی این تالاب آماده است.
مدیر کل مدیریت بحران خوزستان با بیان اینکه آتش سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم از سه ماه پیش شروع شده توضیح داد: دو سوم تالاب نزدیک به 240 هزار هکتار در خاک عراق است که حق آبه این تالاب از رودخانه های دجله و فرات تامین نشده و خشکسالی های اخیر نیز باعث خشک شدن کامل بخش عراقی تالاب شده است که این موضوع آتش سوزی در حدود 180 هزا هکتار تالاب را موجب شده است.
وی تصریح کرد: با توجه به این که بخش آتش گرفته تالاب جزیی از خاک عراق است از لحاظ زمینی امکان ورود به خاک آن وجود ندارد و دولت همسایه مجوز ورود نمی‌دهد، برای همین تنها راه اطفا آن عملیات اطفای هوایی است که پس از پیگیری فراوان مدیریت ارشد استان، ستاد مدیریت بحران استان و در سطح کشور نیز وزارت کشور، وزارت خارجه، سازمان مدیریت بحران کشور، سازمان محیط زیست با تاخیر فراوان مجوز اطفا هوایی در چند نوبت داده شد که پس از آن یک فروند هواپیمای بزرگ الوشن و 2 فروند بالگرد آبپاش طی چندین مرحله با پروازهای مکرر در مراحل مختلف آتش سوزی را مهار کردند.
حاجی زاده با اشاره به دودی که برخی شهرهای استان را فرا می‌گیرد گفت: علت آمدن دود ناشی از آتش سوزی بخش عراق به اهواز جهت وزرش باد که غربی به شرقی است می‌باشد.
وی بیان کرد: تاکنون در سطح استان چندین جلسه کارشناسی و در سطح کشور نیز نشستهایی در شورای عالی امنیت ملی و همچنین شورای عالی آب و محیط زیست به ریاست معاون اول رییس جمهوری تشکیل شده و مقرر شد هیاتی به ریاست معاون اول رییس جمهوری برای مذاکره با کشور عراق انتخاب شود.
مدیر کل مدیریت بحران خوزستان گفت: جلسات مکرر به دستور وزیر کشور در تهران برگزار شد و ما نیز به رغم این که حق آبه بخش عراقی تالاب هورالعظیم باید توسط دولت عراق تامین شود و به رغم خشکسالی بی سابقه ای که در کشور ما وجود داشت جلسات کارشناسی بدین منظور در بخش ایرانی تالاب برگزار کردیم.
وی گفت: برای مرطوب سازی قسمتهایی از تالاب که نزدیک دایک مرزی است و توپوگرافی تالاب اجازه می‌دهد اعلام همکای کردیم ولی به علت این که آتش سوزی‌ها در عمق پنج کیلومتری، 10 کیلومتری و 20 کیلومتری بخش عراقی تالاب رخ می دهد و شیب تالاب نیز به سمت ایران است مرطوب سازی از سوی ایران تنها تا شعاع 2 کیلومتری قابل انجام است.
*آبگیری تالاب بدون همکاری عراق امکان‌پذیر نیست
حاجی زاده گفت: طی مذاکراتی که از طریق دستگاه های متولی کشور با دولت عراق صورت گرفته است، برای رفع کامل این مشکل باید قسمت آتش گرفته تالاب آبگیری شود که این مساله بدون همکاری و پای کار آمدن دولت همسایه عراق امکان پذیر نیست.
وی ادامه داد: نکته دیگر این که ستاد مدیریت بحران به عنوان یک ستاد نظارتی عمل می کند و متولی و مسئول مراتع، جنگل ها و بیشه زارها منابع طبیعی و متولی تالاب ها اداره کل محیط زیست است با این وجود هماهنگی های لازم را در گذشته و اعزام هواپیمای بزرگ آبپاش و بالگردها از طریق ستاد مدیریت بحران کشور، وزارت دفاع و پیگیری های ستاد مدیریت بحران انجام شد.
به گزارش ایرنا آتش سوزی هورالعظیم در خاک عراق از اوایل تیر امسال آغاز شده است، دود ناشی از این آتش سوزی تا بیش از یکصد کیلومتر فراتر رفته و گاهی تا هشت شهرستان را درگیر می کند، به طوری که در روزهای گذشته علاوه بر دشت آزادگان، هویزه، اهواز، کارون، حمیدیه و باوی، شهرهای شادگان، آبادان، خرمشهر و ماهشهر نیز در برخی روزها تحت تاثیر این دود قرار گرفتند.
مرحله نخست عملیات آتش نشانی به وسیله 2 بالگرد و یک هواپیمای آبپاش از 29 تیر تا سوم مرداد انجام شد و مرحله دوم از 11 تا 15 مرداد متوقف شد. به گفته مسئولان این عملیات تاثیری در خاموش شدن آتش نداشته بنابراین متوقف شده است اما با این حال مرحله سوم خاموش کردن هور از اواخر مرداد از سرگرفته شد.
بر اساس گزارش اداره کل محیط زیست خوزستان میزان ذرات معلق در روزهایی که دود این آتش سوزی در شهرستان های خوزستان منتشر می شود تا چهار برابر بیش از حد استاندارد افزایش می یابد، اگر چه اندازه گیری آلاینده های گازی انجام نشده است.
مدیرکل هواشناسی خوزستان نیز گفته به دلیل دود غلیظ ، دید افقی در بعضی از روزها به کمتر از 50 متر نیز رسیده است.
هورالعظیم، آخرین بازمانده تالاب های بین النهرین در جنوب غربی کشور در خوزستان قرار دارد. یک سوم این تالاب در ایران و دو سوم در عراق واقع شده است. تابستان امسال هیچ آبی از کرخه وارد هورالعظیم نشده است.
بیش از 2 هزار هکتار از بخش ایرانی هورالعظیم نیز در تابستان امسال دچار آتش سوزی شد.
7164/6068

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/81839/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وقتی کارگردان مشهور قلیان چاق می‌کرد

لباس عروسی لاکچری بر تن خانم بازیگر

بنسو سورال: بعد از «مست عشق» هر نقشی را قبول نمی‌کنم

کروز کنترلی که فقط ماشین ارسطو عامل داره!

فروش بالای فیلم‌ها دستاورد سینماگران است نه دولتمردان

معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی

چهره بازیگر سریال «پایتخت» در 50 سالگی

«مارال»؛ روایت دختری 15 ساله که مجبور به ازدواج است

متلک بانمک سریال «نون خ» به قیمت طلا

اکران آنلاین «آخرین تولد» با بازی الناز شاکردوست

مهران رجبی رازی که خیلی‌ها دنبالش بودند را فاش کرد!

وقتی مثل عمه جونت به آشپزی علاقه نداری!

بوسه امیر جعفری بر پیشانی همسرش در یک سریال

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

جزئیات اولین حراج سکه در سال جدید/ 7218 سکه فروخته شد

طلای جهانی از ترس تنش صعودی شد

زورآزمایی در بازار سکه و طلا؛ تقلای دلار برای رسیدن به کانال 66 هزار تومانی

252 کیلو شمش طلا معامله شد

افت یکدست قیمت ها در بازار سکه؛ دلار به کانال 66 هزار تومان بازگشت

طلای جهانی دوباره از جا برخاست

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

تابلوی طلا و سکه یکدست سبز پوش شد؛ دلار در سودای رسیدن به کانال بالاتر

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

سقوط سهام آسیا

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

تصاویری شگفت‌انگیز از سحابی Orion

هوای 2 شهر خوزستان در وضعیت «قرمز» قرار گرفت

(عکس) استایل متفاوت همسر روزبه چشمی و مهرداد محمدی در ورزشگاه آزادی

ناپایداری جوی در پاره‌ای از نقاط هرمزگان، 1 اردیبهشت

امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، شبیه اسباب‌بازی بود

مصدومیت 4 کودک در پی تصادف رانندگی در آبادان

حوزه مقاومت اقتدار امت اسلامی را به رخ جهانیان کشید/ عملیات «وعده صادق» را باید زنگ وحدت و اتحاد جهان اسلام دانست

حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات اشغالی

مطالعه جدید؛ ژن‌های قدرت می‌توانند از ما در برابر بیماری و مرگ زودرس محافظت کنند

رفتارهای دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد با ادعاهایش کاملا متناقض است

مصوبه مزد 1403 مطابق ماده 41 قانون کار نیست

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

سهم 41 درصدی ابرپروژه‌های نفتی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی دولت سیزدهم

جوی پایدار در آبادان و خرمشهر

عضو کارگزاران: ثابت شد که اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است

حمله هوایی به پایگاه الحشد الشعبی در عراق/ حمله تلافی‌جویانه مقاومت عراق به ایلات اشغالی

اوقات شرعی یکم اردیبهشت ماه به افق آبادان و خرمشهر

به یک هدف مهم در ایلات اشغالی حمله کردیم

تصادف موتورسیکلت 2 جوان را به کام مرگ کشاند

احتمال بارش های پراکنده در مناطق مرتفع هرمزگان

ایران واکنش جدیدی خواهد داشت؟ | ما می‌توانیم حیفا و تل آویو را بزنیم اما ... | اظهارات امیرعبداللهیان درباره سلاح‌های مورد استفاده اسرائیل در اصفهان

پاسخ سریع مقاومت اسلامی عراق به تجاوز اسرائیل به مقر الحشد الشعبی