پیام خوزستان

آخرين مطالب

چرا هزینه سوخت کشتی‌ها افزایش می‌یابد؟ اقتصادي

چرا هزینه سوخت کشتی‌ها افزایش می‌یابد؟
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - سیاست‌های اتحادیه اروپا و ایالات متحده، هزینه سوخت فسیلی کشتی‌ها را تا سال 2030 دو برابر می‌کند تا آنجا که بنا بر پیش‌بینی‌های انجام‌شده، قیمت هر تن کربن بیش از 100 دلار در سال 2035 و 400 دلار در سال 2050 برآورد شده است.

به گزارش شانا به نقل از هفته‌نامه بررسی تحولات بین‌المللی انرژی و تغییر اقلیم مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، هفته گذشته مرکز مرسک مک‌کینی مولر برای حمل‌ونقل بدون کربن، بر اساس یافته‌های یک بررسی اعلام کرد سیاست‌ها و مقررات اقلیمی اتحادیه اروپا و ایالات متحده می‌تواند هزینه سوخت‌های دریایی متعارف مبتنی بر نفت را تا پایان این دهه دو برابر سازد و آمونیاک الکترونیکی را به گزینه سوخت ارزان‌تری برای برخی از تجارت‌های اقیانوس اطلس تبدیل کند.
اتحادیه اروپا، نظام تجارت انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را برای پوشش انتشار کربن بخش حمل‌ونقل دریایی از سال جاری میلادی گسترش داده است و از سال 2025 شدت گازهای گلخانه‌ای سوخت‌های نفتی مورد استفاده در تجارت Eurelated را از طریق مقررات سوخت دریانوردی (Maritime FuelEU) تشدید می‌کند.
همچنین آمریکا با تصویب قانون کاهش تورم (IRA)، پرداخت یارانه را از طریق اعطای مشوق‌های مالیاتی به توسعه انرژی پاک آغاز کرده است.
بر اساس نتایج مطالعه مؤسسه تحقیقاتی غیرانتفاعی مستقر در دانمارک، مقررات نظام تجارت انتشار کربن و سوخت دریانوردی اتحادیه اروپا می‌توانند هزینه سوخت کشتی‌هایی را که با نفت کوره کم‌سولفور کار می‌کنند تا سال 2030 تا 100 درصد و تا سال 2050 بیش از پنج برابر افزایش دهند.
بر اساس داده‌های مؤسسه پلاتس، قیمت سوخت دریایی با سلفور نیم درصد در بندر روتردام در 13 دسامبر 2023 به 12.488 دلار در هر گیگاژول رسید و در 29 ژانویه 2024 به 14.146 دلار در هر گیگاژول افزایش یافت.
این مؤسسه تحقیقاتی تخمین می‌زند با در نظر گرفتن هزینه‌های اضافی مرتبط با گواهی انتشار و انطباق با ضوابط مقررات FuelEU، هزینه سوخت دریایی نفت کوره کم‌سولفور می‌تواند در سال 2030 به 26 دلار در هر گیگاژول، در سال 2040 به 41 دلار و در سال 2050 به 70 دلار در هر گیگاژول برسد.
این مؤسسه تحقیقاتی اعلام کرد بخش عمده هزینه‌های اضافی سوخت دریایی تا سال 2040 مربوط به اعمال مقررات نظام تجارت انتشار اتحادیه اروپاست، اما از آنجا که سوخت‌های منطبق با مقررات سوخت دریانوردی اروپا به کاهش شدت انتشار گازهای گلخانه‌ای نیاز دارد، از سال 2040 این مقررات به عامل بازدارنده برای استفاده از سوخت‌های معمولی دریایی تبدیل خواهد شد.
نتایج حاصل از این مطالعه بر اساس فرض قیمت کربن بیش از 100 دلار برای هر تن متریک معادل دی‌اکسیدکربن در سال 2035 و 400 دلار در سال 2050 است، زیرا انتظار می‌رود اتحادیه اروپا به‌تدریج دسترسی به گواهی انتشار کربن را به‌منظور دستیابی به اهداف کربن‌زدایی خود محدود کند.
بر اساس گزارش مؤسسه پلاتس، قیمت در قراردادهای گواهی انتشار اتحادیه اروپا برای تحویل دسامبر در روز 29 ژانویه، 61.80 یورو (یا 66.94 دلار) در هر تن معادل دی‌اکسیدکربن بود.
از آنجا که مقررات سوخت دریانوردی اروپا تا سال 2050 در چند مرحله، کاهش گازهای گلخانه‌ای را تشدید می‌کند، این مؤسسه تحقیقاتی پیشنهاد می‌کند مصرف‌کنندگان سوخت کم‌سولفور سوخت خود را با استرهای متیل اسید چرب ترکیب کنند، زیرا این کار ارزان‌تر از پرداخت جریمه خواهد بود.
طبق این مطالعه، با افزایش نسبت ترکیب سوخت زیستی در دهه‌های آینده برای انطباق با ضوابط مقررات یادشده، هزینه‌های اضافی ناشی از اجرای این مقررات در سال 2030 به 2 دلار در هر گیگاژول، در سال 2040 به 16 دلار و در سال 2050 به 55 دلار در هر گیگاژول می‌رسد.
مؤسسه تحقیقاتی یادشده می‌گوید: انتظار می‌رود ترکیب سوخت زیستی مقرون‌به‌صرفه‌ترین گزینه برای انطباق با ضوابط مقررات جدید سوخت باشد. با این حال هزینه انطباق با کاهش شدت انتشار مدنظر مقررات سوخت دریایی، نسبت به نااطمینانی موجود بودن سوخت‌های زیستی بسیار حساس است.
دولت ایالات متحده به موجب قانون کاهش تورم، اعتبار (معافیت) مالیاتی 45V را تا سقف 3 دلار به ازای هر کیلوگرم تولید هیدروژن پاک که می‌تواند برای تولید سوخت الکترونیکی استفاده شود، ارائه می‌کند، همچنین اعتبار مالیاتی 45Q را از 50 دلار به 85 دلار در هر تن کربن برای حمایت از فناوری جذب و ذخیره‌سازی کربن که برای تولید سوخت‌های آبی ضروری است، افزایش می‌دهد.
بر اساس این مطالعه، اعتبارات مالیاتی قانون کاهش تورم می‌تواند هزینه‌های تولید آمونیاک الکترونیکی و اتانول الکترونیکی را به میزان 16 دلار در هر گیگاژول، متان الکترونیکی را تا 17 دلار در هر گیگاژول و آمونیاک آبی را تا 5 دلار در هر گیگاژول در سال 2030 کاهش دهد.
مؤسسه پلاتس هزینه آمونیاک الکترونیکی تولیدشده در سواحل خلیج آمریکا برای تحویل به اروپای شمال غربی را 916.52 دلار در هر تن در 29 ژانویه اعلام کرد. این مؤسسه اضافه بهای هزینه آمونیاک آبی را نسبت به آمونیاک فسیلی در خلیج آمریکا آخرین بار در 26 ژانویه 2024، 23.05 دلار در هر تن ارزیابی کرد.
آمونیاک الکترونیکی که از طریق برق تجدیدپذیر تولید می‌شود، سوختی با انتشار کربن صفر است و می‌تواند به کربن‌زدایی عمیق برای مالکان کشتی کمک کند، اما این سوخت در مراحل اولیه توسعه به‌عنوان منبع سوخت است و هم‌اکنون هیچ کشتی با سوخت آمونیاک در جهان در حال تردد نیست.
بر اساس این مطالعه، زمانی که ضوابط و مفاد قانون کاهش تورم، تجارت انتشار و سوخت دریایی اروپا به‌طور کامل عملیاتی شود، مالکان کشتی‌ها می‌توانند هنگام تغییر از سوخت 0.5 درصد سولفور به آمونیاک الکترونیکی در سفرهای کانتینری ترانس آتلانتیک، هزینه‌های سوخت خود را تا 20 درصد کاهش دهند.
رویکردهای مختلف سیاستی در ایالات متحده و اتحادیه اروپا به ارائه راه‌حل‌های مکمل برای افزایش تولید و مصرف سوخت‌های جایگزین در بخش حمل‌ونقل دریایی منجر می‌شود، به‌طوری که قانون کاهش تورم آمریکا می‌تواند مزایایی را ارائه دهد که به‌طور قابل‌توجهی هزینه‌های تولید سوخت‌های جایگزین را کاهش دهد، در حالی که مقررات اتحادیه اروپا، تقاضا برای جایگزین‌ها را از طریق اعمال هزینه‌های اضافی برای سوخت‌های فسیلی افزایش می‌دهد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/831931/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سخنان دلنشین دکتر مجتبی شکوری

واکنش وزیر کشور به ادعای بی‌بی‌سی درباره فوت نیکا شاکرمی

اعلام جرم دادستانی علیه برخی ناشران اخبار جعلی درباره پرونده نیکا شاکرمی

کمک13میلیارد تومانی خیران زنجانی برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد

مصاف صنعت نفت آبادان و هوادار تهران

آزادی 12 زندانی جرائم غیر عمد در سال جاری

کشاورزان خوزستانی گندم را به مراکز سرپوشیده تحویل دهند

حال و هوای خاص ورزشگاه آزادی پیش از بازی سرنوشت‌ساز پرسپولیس و سپاهان + ویدئو

ورود پیکر مطهر شهیدان عشیری لیوسی و پور عزیز پورمحمدی به خوزستان

گزارش زنده: هوادار 0- صنعت نفت 0

هوادار صفر - صنعت نفت صفر

واکنش زهره حمیدی به ویدئوی منتشر شده از او روی تخت بیمارستان | برای 3 ماه قبل است، به سرطان مبتلا شده‌ام اما ...

آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها رسالت مهمی برعهده دارند

10 انیمیشن کوتاه ایرانی در جشنواره روسی

انتشار سریال آیدا پناهنده از سوم خرداد

سحر به مرگ تهدید می شود

یادی از اسکوییِ فقید؛ صدای ماندگار ورزش

راهپیمایی کیهانوردان روسی شروع شد

شناسایی دو شهید خوزستانی پس از 40 سال

درخشش غرفه سازمان منطقه آزاد کیش در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

جزئیات جدید از پشت پرده مسمومیت پزشکان در شیراز

صدور بیانیه تکراری درباره میدان آرش هیچ حقی برای کویت ایجاد نمی‌کند

ویسی و ماموریت فرار از منطقه سقوط با این ترکیب

ترکیب منتخب مس‌رفسنجان مقابل گل‌گهر

ترکیب آلومینیوم برای شکست دادن فولادِ ویسی

حذف پنج بوکسور از رینگ قزاقستان

نوروزی با شوک روحی از پرسپولیس تا فولاد

تولید نفت اوپک در آوریل کاهش یافت

انتصاب سرپرست شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد

ارتقای شاخص‌های ایمنی صادرات در شرکت پایانه‌های نفتی ایران

افزایش 18 درصدی تولید پتروشیمی ارومیه در 1402

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی: اقدام‌های فرهنگی باید امیدآفرین باشد

افزایش 21درصدی تولید نفت ایران در خلیج فارس

نشست خبری مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران

از شبنم عشق خاک آدم گل شد

حواشی داغِ حیاط دولت از دوربین آخرین‌ خبر؛ "تهرانِ محروم" و "طرح نور" سوژه شد

پاسخ سخنگوی وزارت خارجه به ادعای یکجانبه کویت درباره میدان آرش

درخواست ایران برای انتشار بیانیه ایپس آسیا در محکومیت اسرائیل

انتشار لیست کاندیداهای دور دوم انتخابات تهران + کد انتخابی نامزدها

کمک 50 میلیون تومانی معلمان نیکوکار برای آزادی همکارشان

جنگیدن با دشمن در خاک خودش،‌ مهم ترین نشانه قدرت

شلیک به یک پزشک در خوزستان

قتل مسلحانه پزشک ماهشهری؛ کیفرخواست صادر شد

پیشرفت 70 درصدی ساخت پل عنافچه شهرستان باوی

فرهنگ ایثار و شهادت گنجی است که باید تبیین شود

تجمع اساتید و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کرمان درگلزار شهدای بین‌المللی شهر کرمان

معلمان نیکوکار زمینه آزادی همکار خود را فراهم کردند

حمیدیه رتبه برتر تولید نعنای دارویی در استان خوزستان+فیلم

کمک های خیرین زنجانی برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد 38 درصد رشد یافت

پیرهادی: اتحاد جنبش‌های دانشجویی دنیا علیه ظلم اعجاز مقاومت غزه است