پیام خوزستان

آخرين مطالب

با همدستی عوامل انسانی و طبیعی ؛

نفس تالاب میانگران ایذه به شماره افتاد علمي

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - اهواز- عوامل انسانی و طبیعی تهدید کننده دست بدست هم داده تا تالاب میانگران در شهرستان ایذه را در معرض خطر جدی قرار داده و نفس آن را به شماره اندازند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، میانگران و بندون دو تالاب شهرستان ایذه هستند که در سالیان نه ‌چندان دور، علاوه بر ایفای نقش به عنوان زیستگاهی مناسب برای حیوانات، آبزیان و پرندگان مهاجر، قابلیت قایقرانی و ماهیگیری را برای ساکنین منطقه مهیا می‌کردند.
در سالیان اخیر خشکسالی‌های مداوم در کنار اقدامات انسانی غیرکارشناسی سبب شده که تالاب بندون رمقی نداشته باشد، در حوالی این تالاب چندین روستا وجود دارد که یکی از دلایل وجود آنها، همین تالاب بندون بوده است.
تالاب میانگران نیز در سالیان اخیر شاهد همه گونه‌ بدرفتاری و بی مهری بوده، آتش ‌سوزی‌های عمدی در اطراف این موهبت الهی به طمع تصرف زمین‌های آن، مانند کشتن مادر برای طمع فروش اعضای بدن وی زجردهنده و غیرقابل باور است اما عده‌ای معلوم الحال همچنان به آتش زدن منابع طبیعی ومراتع حاشیه این تالاب مشغولند.
یک فعال محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تالاب بندون ایذه با وسعت بیش از یک‌هزار و 200 هکتار در چند سال پیش طی یک تصمیم غیرکارشناسی، نادرست و بی‌سابقه در تاریخ مدیریت تالاب‌های ایران به اداره‌کل راه و شهرسازی یا مسکن سابق واگذار شد، تالابی که باید تحت مالکیت اداره‌کل منابع طبیعی و تحت مدیریت و حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست باشد، اینگونه و با یک تصمیم نادرست به مخاطره افتاد.
هژیر کیانی ادامه داد: شرایطی برای این تالاب پیش آمد که در حال حاضر تنها بیش از 100 فقره تجاوز به حریم این تالاب انجام شده است که نتیجه مصوبه نادرست شورای اداری آن زمان بود، این تالاب اکنون به دلیل خشکسالی در وضعیت نابسامانی است اما در سال‌هایی که بارش‌ها به روال نرمال برمی گردند ، قطعا هر نوع ساخت و سازی که در حریم و اراضی این تالاب انجام شده است، به زیر آب خواهد رفت.
این فعال محیط زیست با اشاره به حفر چاه‌های غیرکارشناسی توسط سازمان آب و برق و شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی ایذه در حریم و اراضی تالاب بندون عنوان کرد: تالاب میانگران نیز وضعیت خوبی ندارد و تمام فاضلاب‌ها و پسماند شهری ایذه وارد آن می‌شود که وضعیت خطرناکی را رقم زده است، جوامع محلی و تالاب‌های میانگران و بندون یک اکوسیستم واحد و مشترک را تشکیل می‌دهند که با توجه به اینکه این دو تالاب به دلیل تصمیم‌های نادرست و سوءمدیریت‌ها به کانون‌های ریزگرد تبدیل شده‌اند، بروز هرگونه مورد مخاطره آمیز مانند بیماری در این جوامع با توجه به همجواری این تالاب‌ها با شهر ایذه می‌تواند سریعا وارد شهر شود و به شهروندان سرایت کند.
کیانی با بیان اینکه کانون‌های ریزگرد تالاب‌های بندون و میانگران مستعد توسعه هستند عنوان کرد: نبود دستگاه سنجش ذرات معلق در ایذه موجب می‌شود در زمان وقوع پدیده گرد و خاک چه با منشاء خارجی و چه با منشاء داخلی و حتی با منشاء کانون‌های گرد و غبار در ایذه، نتوانیم غلظت گرد و غبار را در این منطقه اندازه‌گیری کنیم.
وی ادامه داد: بارها شاهد گرد و غبار شدیدی در ایذه بودیم اما دانش‌آموزان در آن وضعیت به مدرسه رفتند و کسی هم حرفی نزد، بنابراین انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست استان خوزستان، در نامه‌ای خطاب به استاندار خوزستان تهیه دستگاه سنجش ذرات معلق برای ایذه و سایر شهرهای فاقد این دستگاه را درخواست کرد.
رئیس انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست خوزستان افزود: همچنین در این نامه خواستار تأمین حق‌آبه تالاب‌های بندون و میانگران از رودخانه کارون شدیم و درخواست دادیم که طرح مهار ریزگردها که هم‌اکنون در عرصه‌های فوق بحرانی جنوب شرق اهواز در حال اجرا است، در کانون‌های ریزگرد ایذه نیز اجرا شود. به طور کلی معتقدیم اینگونه طرح‌ها فقط نباید شامل شوره‌زارها شود و باید در سایر کانون‌ها و دشت‌هایی که محل خیزش گرد و خاک هستند نیز طرح‌های مقابله با ریزگردها را اجرا کنیم.
**تالاب میانگران باید در اولویت طرح انتقال آب قرار بگیرد
عباس سلطانی رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ایذه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا ضمن بحرانی دانستن وضعیت تالاب میانگران گفت: متأسفانه تالاب میانگران که به عنوان پناهگاه حیات وحش محسوب می‌شود در سال‌های اخیر با اقدامات غیرکارشناسی و خشکسالی رو به نابودی رفته است.
وی افزود: میانگران به عنوان یک تالاب دائمی شناخته میشد اما در چندسال اخیر با کاهش ریزش‌های جوی و افزایش حفر چاه در اطراف آن به یک تالاب فصلی مبدل شده است، در شش ماهه اول سال به جز فاضلاب و پسماند آب‌های روان شهری چیزی در تالاب مشاهده نمی‌شود.
رییس اداره حفاظت محیط زیست ایذه با تأکید بر تأمین حق‌آبه تالاب میانگران در طرح بزرگ انتقال آب به شهرهای شمال خوزستان اظهار کرد: تأمین حق‌آبه تالاب میانگران باید در اولویت این طرح قرار بگیرد زیرا هم از نظر اقتصادی و هم از نظر محیط زیستی این کار اهمیت دارد، اگر اکنون فکری به حال این تالاب و تالاب بندون نکنیم، چند سال دیگر حسرت این را خواهیم خورد که چرا این معضل را حل نکردیم زیرا هرچه زمان بگذرد این وضعیت نابسامان‌تر و حل آن دشوارتر خواهد شد، طبق مصوبه وزارت نیرو، این وزارت ملکف به تأمین حق‌آبه تالاب‌ها شده است و ما نیز در نامه‌های جداگانه این درخواست را به این وزارت و سازمان آب و برق خوزستان دادیم.
وی افزود: علاوه بر تأمین حق‌آبه، باید برای زنده نگه داشتن تالاب‌های میانگران ، حفر چاه‌های غیرمجاز متوقف شود زیرا دلیل اصلی نابودی تالاب بندون همین حفاری چاه‌ها بوده است و این موضوع نباید در میانگران تکرار شود هرچند چندین چاه در اطراف آن حفر شده است.
سلطانی تأکید کرد: باید جلوی ریختن فاضلاب و پسماندهای شهری به تالاب میانگران گرفته شود و راه‌حل این مشکل نیز افتتاح تصفیه خانه است، اگر مشکلات این تالاب مرتفع شود، علاوه بر کمک به محیط زیست می‌توان از آن برای جذب گردشگر و پرورش ماهی استفاده کرد، کما اینکه در سال‌های نچندان دور در این تالاب آبزیانی مانند ماهی می‌زیستند اما باتوجه به خشک شدن تالاب در 6 ماهه نخست سال عملا امکان رشد آبزیان گرفته شده است که این مشکل نیز با تأمین حق‌آبه تالاب در همان برهه از سال حل خواهد شد زیرا در فصل‌های پاییز و زمستان این تالاب با ریزش‌های جوی کمی از حالت کرختی کنونی خارج می‌شود.
رییس اداره حفاظت محیط زیست ایذه گفت: یکی دیگر از مشکلات تالاب میانگران، مشخص نبودن تکلیف اراضی تالاب است که کمیته رفع تداخلات باید این موضوع را بررسی و جواب کسانی که ادعای مشاع بودن زمین‌های تالاب با زمین‌های خود را دارند بدهد.
وی از تعمدی بودن آتش‌سوزی‌های سریالی تالاب میانگران خبر داد و تصریح کرد: با توجه به وسعت تالاب، یک چوب کبریت می‌تواند چند هکتار آن را طعمه حریق کند و این درحالی است که این افراد متخلف سریعا از محل حادثه دور می‌شوند، سال گذشته یک نفر را در این زمینه دستگیر و به مراجع قضایی معرفی کردیم.
وی از افتتاح پاسگاه محیط بانی میانگران در آینده نزدیک خبر داد و افزود: با بهره‌برداری از این پاسگاه که یک پروژه ملی قلمداد می‌شود، نظارت ما روی تالاب افزایش خواهد یافت و تا حدودی جلوی این آتش سوزی ها گرفته خواهد شد.
سلطانی درباره تبدیل تالاب های ایذه به منشا گرد و خاک گفت: اگر حق‌آبه این تالاب‌ها داده شود این مشکل نیز حل می‌شود چون با توجه به آتش‌سوزی های مداوم، پوشش گیاهی این منطقه تا حدود زیادی از بین رفته است و زمینه را برای فرسایش خاک فراهم می‌کند و در صورت وزش باد باعث بروز پدیده گرد و خاک محلی خواهد شد.
وی در پایان گفت: دستگاه سنجش ذرات معلق نیز برای شهرستان خریداری شده و به زودی نصب خواهد شد.
تالاب میانگران که در بهمن ماه سال 1389 به عنوان پناهگاه حیات وحش میانگران به تائید سازمان محیط زیست کشور رسید، یکی از تالاب های مطرح کشور است که در شمال غربی استان خوزستان در شهر باستانی ایذه قرار دارد و با مساحتی متغیر اما در حدود 2400 هکتار در جنوب غربی کوهپایه زاگرس در فاصله یک و نیم کیلومتری شهر ایذه واقع شده است.
پوشش گیاهی تالاب عبارت از نی از تیره لوئی و تیره ،polygonacea‬گیاهان مرتعی از خانواده گرامینه، بقولات خارشتر و گیاهان خانواده لگومینوز مانند انواع یونجه یک ساله و شنبلیله‌ است.
از مهم‌ترین گونه‌های جانوری در تالاب میانگران می‌توان طنجه، آنقوت، اردک نوک‌پهن، سرسبز، خوتکا، فلامینگو، گاو چرانک، لک لک سفید، لک لک سیاه، باکلان و حواصیل خاکستری نام برد.
اردک مرمری، اردک سرسفید و غازپیشانی سفید کوچک نیز از جمله پرندگان کمیاب موجود در این تالاب هستند. این تالاب همه ساله در فصل مهاجرت پرندگان پذیرای گونه‌های مختلفی از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی است.
تالاب میانگران در جنوب غربی کوهپایه زاگرس و در فاصله یک و نیم کیلومتری شهر ایذه در شمال شرق خوزستان واقع شده است.
تالاب بندون در 3 کیلومتری شمال شرق ایذه قرار دارد، بندون که به عنوان یک تالاب فصلی به شمار می‌رود.
1312 هکتار از عرصه تالاب بندون در سال 83 از منابع طبیعی به راه و شهرسازی واگذار شد اما در چند سال اخیر به کانون گرد و غبار تبدیل شده،‌ به طوری که با وزش هر باد نسبتاً شدید بلافاصله گرد و خاک از عرصه این تالاب برمی‌خیزد و شهرستان را درگیر می‌کند.
9434/6002

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/85234/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معرفی آثار راه‌یافته به مرحله رقابتی جشنواره ملی تئاتر ایثار

تعمیر دو عدد شیر پروانه‌ای ٩٠٠ م. م توسط اکیپ‌های شبکه توزیع آبفا اهواز

رهایی گروگان 12 ساله از دست آدم‌ربا در آبادان

ادامه تجمع‌های مردمی در خوزستان در حمایت از تحقق وعده صادق+فیلم

صهیونیست‌ها و حامیان‌شان در صورت ارتکاب اشتباه معنای پاسخ واقعی ایران را درخواهند یافت

زخمی شدن 3 صهیونیست در حمله حزب الله لبنان

نوسانات نرخ ارز نفعی برای دولت ها ندارد/ ضمانت بانکی جایگزین مالیات تولیدکنندگان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

تأکید رئیسی بر مقابله بی‌امان با قاچاق سوخت

جاده گچساران به زیدون و دیلم برای 12 ساعت مسدود می شود

اجرای طرح ورزش و مردم در خوزستان

اتمسفر زهره نشتی دارد

پیگیری تاریکی تونل بخش قارون دزپارت و وقوع حواث تلخ +فیلم

رئیسی: لبنان رکنی مهم برای جریان مقاومت است

کری مدیرعامل صنعت نفت برای قهرمانی پرسپولیس

تغییر محل برگزاری رژه روز ارتش در اهواز

اهدای بسته‌های معیشتی به مددجویان الوار گرمسیری اندیمشک

صهیونیست‌ها معنای پاسخ واقعی ایران را درخواهند یافت

واکنش شورا به توهین یک مدیر زاکانی /خط قرمز ما ادب است

صهیونیست‌ها در صورت ارتکاب هر اشتباهی «پاسخ واقعی» دریافت می‌کنند

صهیونیست‌ها در صورت ارتکاب هر اشتباهی معنای پاسخ واقعی را درمی‌یابند

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

صعود تیم هندیجان به مرحله دوم مسابقات فوتسال مدارس خوزستان

ضرورت همکاری کشاورزان برای بکارگیری از روشن‌های نوین در مزارع

کاهش نیافتن تعداد شعب انتخابات دور دوم در حوزه‌های خوزستان

دستگیری شرور و عامل تیراندازی در تهران

آبگیری 93 درصدی تالاب شادگان در بارش های اخیر

جمعیت وفاق ملی بحرین: 556 زندانی سیاسی همچنان در زندان‌های آل خلیفه هستند

تامین زمین 75 هزار متقاضی مسکن حمایتی در خوزستان

وضعیت قابل قبول هوای 7 شهر خوزستان

تکمیل و بهسازی اردوگاه شهید مهدی باکری نیازمند توجه ویژه است

برگزاری جشن تکلیف دانش آموزان دختر هندیجان

رهایی یک محکوم به قصاص در شادگان پس از 10 سال

قهرمان کوراش جهان مدال خود را برای آزادی زندانیان اسفراین اهدا کرد

کشف 7 فقره جرایم سایبری در دورود

راهبرد کارگروه امور زیر بنایی تسهیل ظرفیت های مردمی در بخش مسکن خوزستان است

چرا صهیونیست‌ها از واکنش علی کریمی تعجب کردند؟

برگزاری نشست فصلی ترجمان دانش در دانشگاه علوم پزشکی اهواز

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1403/01/28

پیش بینی رگبارهای پراکنده و افزایش دما در خوزستان

مخالفت اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه ها به جای شنبه ها

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

افزایش 23 درصدی درآمد پلیمر آریاساسول در 1402