پیام خوزستان

آخرين مطالب

یک پژوهشگر :موسیقی در خوزستان فالش می زند فرهنگی

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - اهواز – ایرنا –یک استاد تمبک نواز و پژوهشگر موسیقی در خوزستان با اشاره به وضعیت نامطلوب موسیقی در استان گفت: موسیقی سنتی در کشور به نحو عام و در استان به نحو خاص با مشکلات جدی مواجه است که رفع آنها نیاز به آسیب شناسی و پرداختن جدی دارد.
سعید حسین پورشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا ، شیوه های آموزش‌ غلط در آموزشگاه ها را یکی از عوامل توسعه نیافتگی حوزه موسیقی عنوان کرد و ادامه داد : هنرآموزان موسیقی در آموزشگاه ها خود نیاز به آموزش تکمیلی دارند تا بتوانند هنرجوهای خبره پرورش دهند .
وی ادامه داد: متاسفانه بیش از نیمی از هنرآموزان آموزشگاه های خوزستان از سواد علمی و اکادمیک کافی برای آموزش برخوردار نیستند و این روش اشتباهی است که هنرجویی پس از چندماه آموزش، به خود اجازه شاگرد پروری می دهد و در آموزشگاه ها شروع به تدریس موسیقی می کند.
پژوهشگر و استاد موسیقی سازهای کوبه ای بازبینی معلومات هنرآموزان را راهکاری برای برون رفت از شیوه های غلط آموزش در علم موسیقی عنوان کرد و افزود : اگر در مراتب مدیریتی ،حوزه هنری و اداره ارشاد اسلامی برنامه ای جامع و مدون در خصوص گزینش هنرآموزان موسیقی در آموزشگاه داشته باشند به جرات می توان گفت تعداد انگشت شماری از آموزشگاه های سراسر استان و حتی در کشور از اساتیدی که خاک خورده صحنه ،باتجربه و اهل فن موسیقی می توان یافت که نیاز به آموزش ندارند البته باید این مسئله را در نظر گرفت که علم آموزی و آموختن شیوه های نوین در هر سطحی نیاز ضروری است.
حسین پور جامعه متقاضی آموزش و مخاطبان این عرصه را عاملی دیگر برای رشد موسیقی کلاسیک عنوان کرد و ادامه داد : علاقه مندان به این رشته بدون تحقیق و یافتن آموزشگاه مناسب اقدام به نام نویسی در یکی از رشته های موسیقی می کنند و همین امر باعث می شود هنرآموزی که پرورش می یابد بدون درنظر گرفتن شیوه آموزش هنرآموز، سبک موسیقی مورد علاقه خود و سنجش سطح آموزشگاه مورد نظر اقدام به ثبت نام می کند و نتیجه این آموزش ناموفق و یا اینکه همان شیوه غلط آموزش هنرآموز خود را تکرار می کند .
این تنبک نواز خوزستانی فراگیری موسیقی را فارغ از سن ممکن عنوان کرد و گفت: موسیقی را از سن پنج سالگی می توان آموخت و هیچگونه محدودیتی از این نظروجود ندارد.
شاگرد ویژه استاد زنده یاد محمد اسماعیلی با بیان اینکه دیگر شرایط و زمینه های مناسبی در موسیقی نیست گفت : از علت های مهم شرایط وحال بد موسیقی ما هم یکی این است که آدم‌های درستی در سیستم مدیریت موسیقی ما نیستند.
نقش رسانه درفرهنگ سازی موسیقی سنتی
مدیریت گروه موسیقی چکاوک اهواز با عنوان اینکه نقش رسانه دیداری و شنیداری در ترویج و اعتلای موسیقی ایرانی غیر قابل انکار است اظهار داشت : از بدو ورود رسانه های رادیویی و تلویزیونی به ایران ، موسیقی همواره به عنوان ابزار اصلی در برنامه های تولید شده بوده اما به دلیل افکار تنگ نظرانه و گاه عدم درک صحیح مدیران فرهنگی از موسیقی ، رسانه‌ها ازپرداختن به این حوزه کم کاری کردند .
وی تولید و پخش برنامه های موسیقیایی را از رسانه تصویری عامل مهمی در آشنایی با موسیقی سنتی و سازهای اصیل ایرانی عنوان کرد و گفت : ممنوعیت پخش کنسرت های سنتی در رسانه تصویری باعث گمنام ماندن سازهای اصیل ایرانی و نحوه نواختن آن نسبت به سازهای اروپایی شده است ، درصورتی که اگر از طریق همین رسانه کنسرت ها و نواختن موسیقی پخش شود مخاطبین با فرهنگ و موسیقی ایرانی آشنا خواهند شد .
تنوع موسیقی در استان خوزستان بیش از سایر استانهاست
مدیر برگزاری نخستین کنسرت دیداری استاد بهمن علاء الدین در اهواز با بیان اینکه خوزستان نسبت به سایر استان ها از تنوع فراون موسیقی سنتی برخوردار است اظهار داشت :استان ما سکونت وزندگی اقوام مختلف لر،شوشتری ، بختیاری،عرب ، ساحل نشینان و همچنین قشقایی است که هر یک از این قومیتها موسیقی خاص خود را دارند لذا خوزستان از تنوع فراوان موسیقی سنتی برخوردار است .
رئیس سابق انجمن موسیقی خوزستان و اهواز، موسیقی کلاسیک و پاپ را موسیقی" فست فودی "عنوان کرد و گفت : موسیقی سنتی ایرانی، که با نام موسیقی اصیل ایرانی یا موسیقی کلاسیک ایرانی و موسیقی دستگاهی نیز شناخته می‌شود،شامل دستگاه‌ها، نغمه‌ها، و آوازهایی می باشد که از سال‌ها پیش از میلاد مسیح تا به امروز سینه به سینه در میان مردم ایران جریان داشته وحال آنکه موسیقی پاپ به دلیل ضعف در نت نویسی در سطحی ساده تری قراردارد .
نویسنده کتاب ریتم شناسی و وزن خوانی در موسیقی ،دستگاه های موسیقی ایرانی را کامل و جامع ترین موسیقی دنیا بیان کرد و گفت : دستگاه های موسیقی ایرانی، مجموعه ای از پرده‌های مختلف موسیقی است که انتخاب آن حس و شور خاصی را به شنونده انتقال می‌دهد، هر دستگاه از تعداد بسیاری گوشه موسیقی تشکیل شده و معمولاً از درآمد دستگاه آغاز می شود و به گوشه اوج یا مخالف دستگاه در میانه ارائه کار می‌رسد، سپس با فرود به گوشه‌های پایانی و ارایه تصنیف و سپس رِنگی اجرای خود را به پایان می‌رساند.
این عضو کانون نوازندگان خانه موسیقی ایران ، موسیقی سنتی ایران را شامل هفت دستگاه و شش آواز عنوان کرد و ادامه داد :دستگاه های موسیقی شور، سه گاه، چهارگاه، همایون، ماهور، نوا و راست پنج گاه تشکیل شده است ، موسیقی سنتی ایرانی علاوه بر دستگاه از قسمت دیگری به نام آواز تشکیل شده که در ردیف موسیقی ایرانی معمولا از آواز ابوعطا، آواز دشتی، آواز افشاری، آواز بیات ترک، و آواز اصفهان، و گاهی نیز از آواز بیات کرد یا بیات زند و آواز شوشتری نام برده می‌شود.
حذف موسیقی ازرسانه مرادف حذف حیات آن
حسین پور موسیقی را نیاز جامعه می داند و افزود : باید جامعه نسبت به موسیقی احساس نیاز کند تا به سمت موسیقی گرایش پیدا کنند ، موسیقی به قدری مهم است که اگر یک روز موسیقی را از رسانه ها و جامعه بگیریم همه چیز بی روح و خسته کننده می شود ، حتی آوای خوانش اذان هم که روزانه به گوش می رسد از نوای موسیقی جدا نیست و جالب است بدانید اذان موذن زاده اردبیلی در گوشه ای از آواز بیات ترک با نام «روح الارواح» ساخته شده و به نظر می رسد مرحوم موذن زاده به خاطر اسم این گوشه، آن را برای اذان خود انتخاب کرده است .
حسین پورخود را، سپاسمندِ آموزش های اولیه و پایه ای «فیروزمیاندار» می داند وی در طول 28 سال فعالیت هنری از جمله شاگردان ویژه استاد محمداسماعیلی بوده وهمچنین اولین کسی است که مجوز تدریس متد سه خط رادر تنبک نوازی دارد .
وی خالق آلبوم موسیقی بهیگ ، دو نوازی سنتور و تمبک ،خواب خورشید،چهار مضراب ،هشت آهنگ و کل و گاله و همچنین تالیفات کتاب های خودآموز ریتم شناسی و وزن خوانی و کتاب سی قطعه برای تمبک را در کارنامه هنری خود دارد .
7165/

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/86807/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصاویر حمله پهپادی به هدف حیاتی رژیم صهیونیستی

حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به هدفی مهم در ایلات

عملیات موشکی ایران ضررهای مالی و نظامی بسیاری به اسرائیل زد

چهارمین گل فراز مقابل استقلال و حسینی!

یک کشته و 9 مصدوم در انحراف از جاده خودرو در جاده آبادان به قفاص

واژگونی مرگبار پراید در محور هفتکل -اهواز

وحشت صهیونیست‌ها از حملات موشکی مقاومت فلسطین

حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه هوایی «عوبدا» رژیم اسرائیل

امام جمعه آبادان: از فردا به کم حجابان به شکل گسترده‌تری تذکر لسانی داده شود

دادستان بندرامام: حادثه اسکله پتروشیمی رازی در دست بررسی است

نویدکیا به هیچکس باج نمی‌دهد (عکس)

حمله موشکی حزب‌الله لبنان به تجمع نظامیان صهیونیست

لبخند گلرهای کی‌روش: رحمان و حامد نمی‌بازند(عکس)

امام جمعه آبادان : از فردا به کم حجاب ها به شکل گسترده‌تری تذکر لسانی داده شود

آتش‌سوزی یک قایق مسافربری در آب‌های شهرستان دزپارت

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

اوج استرس در آزادی؛ هوادار استقلال دچار حمله قلبی شد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

گلزن شمس آذر: برای ما جوان‌ها جو آزادی سنگین بود

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

حمله موشکی مقاومت به غلاف غزه در 196 مین روز جنگ

ویسی: با ناسزا گفتن چیزی عوض نمی‎‌شود/ نیاز به یک برد داریم

هفته 24 لیگ برتر فوتبال؛ برتری مس رفسنجان در زمین فولاد خوزستان

ویسی: اوضاع فولاد خراب‌تر شده است

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

5 مصدوم در پی انحراف از جاده خودرو در محور خرمشهر به اهواز

ببینید | خوشحالی جواد نکونام بعد از گل دوم استقلال بر روی سکوهای آزادی

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

5 مصدوم در حادثه انحراف خودرو از جاده در محور خرمشهر به اهواز

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

حمله مقاومت لبنان به تجهیزات جاسوسی صهیونیست‌ها

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

دیدار نکونام با هوادار ویژه استقلال در استادیوم آزادی

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

ورود هواداران به ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی استقلال و شمس آذر تا دقیقه 26 همچنان ادامه دارد! / فیلم

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی

برتری استقلال مقابل شمس آذر در نیمه اول

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت

افزایش مزارع پرورش میگو در خوزستان

پیکر جانباز شهید «کلیوند عباسی» در اهواز تشییع شد

استقلال 2 - شمس آذر 0

پرسپولیس با ذخیره‌ها تیم رضا عنایتی را شکست داد

احیای پتروشیمی آبادان کلید خورد

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

گزارش زنده: استقلال 0 - 0 شمس‌آذر

حضور هواداران شمس آذر در ورزشگاه آزادی در جریان بازی با استقلال / فیلم