پیام خوزستان

آخرين مطالب

فرصت‌ تازه‌ای به نام قصه فرهنگی

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان گفت: قصه‌ها فرصت‌های تازه‌ای را برای کودکان ما ایجاد می‌کنند، فرصت‌هایی که در آن خلاقیت وجود دارد و آفرینش فکری موج می‌زند.
به گزارش خبرنگار ایسنا ـ منطقه خوزستان، وحید کیانی امروز در نشست خبری برگزاری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان با حضور جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه اظهار کرد: اگر گریزی به فرهنگ کهن ایرانی بزنیم در می‌یابیم که قصه‌ها مهم‌ترین و نقش‌آفرین‌ترین ابزار برای آدمیان روزگار دور تا امروز بوده‌اند، همچنان که در ادبیات و فرهنگ کهن و دیرین ما نیز قصه‌پردازی، قصه‌گویی و قصه‌نویسی نمودی بسیار روشن دارد.
وی افزود: قصه‌ها به دلیل اینکه همواره در یک محیط گرم و پویا اتفاق افتاده‌اند، بر شکوفایی ذهن مخاطب قصه‌ها در ایجاد وحدت و اشتراک فرهنگی همیشه نقش‌آفرین بوده‌اند. قصه‌ها یک جایی در یک مکان و شرایط زمانی خاصی تولید می‌شوند اما آنچه که سینه به سینه نقل می‌شود و در اختیار مخاطب امروزی خود قرار می‌گیرد، ممکن است بخشی از فرایند قصه را دچار تغییر کند که بدون شک این تغییر به نفع قصه است زیرا قصه‌ها باید روزآمد باشند تا بتوانند تاثیر خود را بر مخاطبان به شکل امروزی بگذارند.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان با بیان این که قصه‌ها ایستا نیستند، خاطرنشان کرد: باید بگوییم که قصه‌ها ایستا نیستند بکله پویا هستند. قصه‌ها با ما زندگی می‌کنند، قصه‌ها موجودات زنده‌ای هستند که همواره کنار ما و همراه با ما زندگی می‌کنند و بزرگ و بالنده می‌شوند و این به معنی فرهنگ ناب ایرانی و فرهنگی که ریشه در افسانه‌ها و اساطیر و قصه‌ها دارند است.
کیانی با اشاره به این که بیشترین نمود فرهنگ و کنش فرهنگی در حوزه ادبیات و شعر رخ نموده است گفت: ما اگر ادبیات داستانی را به شکلی مدرن‌تر ببینیم و ادبیات به شکل امروزی خود را دارای عمر تقریبا کمی بدانیم، پی می‌بریم که آنچه در داستان‌ها و قصه‌های کهن وجود دارد، همه ریشه در یک هویت فرهنگی دارد که ما وظیفه بازآفرینی این هویت فرهنگی را بر عهده داریم.
وی با همچنین اشاره به این که بیشترین تجلی قصه در شعر بوده است، اظهار کرد: نثرهایی که از ادوار کهن ادبیات ایرانی به ما رسیده، روشنگر این موضوع است که بیشترین تجلی قصه در شعر بوده است. به هیمن خاطر باید بگوییم که قصه‌ها نقلی و روایی هستند و حسن قصه هم همین است که روایی باشد، لذا وقتی قصه به حوزه کتابورود می‌کند و مکتوب می‌شود، شکل آن تغییر پیدا می‌کند. شاید ما با قصه‌هایی که در کتاب‌ها می‌خوانیم ارتباط عمیقی نگیریم، اما اگر این قصه از زبان یک مادربزرگ تجلی پیدا کند، حتما تأثیر بیشتر و درازمدت‌تری را خواهد داشت.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان، تصریح کرد: شخصیت‌هایی که معمولا در قصه‌ها نمود پیدا می‌کنند و ما با آنها سر و کار داریم، هم شخصیت‌های فرهمندی هستند و هم شخصیت‌های اخلاق‌مدار، در عین حال که شخصیت‌های بد و سیاهی نیز می‌توانند باشند. لذا در قصه‌ها ما با دو تیپ شخصیت روبرو هستیم، هم شخصیت‌های تاریک و هم شخصیت‌های روشن که در کنار یکدیگر ظرفیت این شخصیت‌ها بیشتر نمود پیدا می‌کند و خلق و خوها و نوع رفتارها و جهت‌گیری اخلاقی و رفتاری در قصه‌ها به این واسطه بیشتر است.
کیانی با بیان این که در قصه‌ها ما با نوعی تفاوت روبر هستیم گفت:در قصه‌ها ما با تفاوتی که در انسان‌های بدسگال و بدعهد، با آدمیان نیک‌اندیش وجود دارد، روبرو هستیم که این مرز در قصه مرزی روشن است و مخاطب و جریان فکری‌اش را به سمت خوب بودن و نیک‌اندیشی سوق می‌دهد.
وی با بیان این که قصه‌ها فرصت‌های تازه‌ای را برای کودکان ما ایجاد می‌کنند، افزود:قصه‌ها به خوبی می‌توانند قصه‌ها فرصت‌های تازه‌ای را برای کودکان ما ایجاد کنند، فرصت‌هایی که در آن خلاقیت وجود دارد و آفرینش فکری موج می‌زند. ما اگر قصه را جدی بگیریم می‌توانیم زندگی را جدی بگیریم و اگر زندگی را جدی بگیریم، می‌توانیم هویت خود را به شکل بسیار خوبی باز آفرینی کنیم و نگران هویت‌بخشی به نسل جوان، نوجوان و کودک خود نباشیم.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان با بیان این که ما نباید از سوی کشورهای دیگر مورد تحمیل فرهنگی قرار بگیریم، گفت: ما نباید تحت تحمیل فرهنگ کشورهایی که فرهنگ و هویت‌های رنگین‌کمانی دارند، قرار بگیریم. ما به دلیل این که در یک گستره مکانی خاص از جهان حاضر شده‌ایم، می‌توانیم به واسطه ظرفیت‌های تباری، طایفه‌ای و دودمانی‌ای که داریم و همچنین به واسطه ظرفیت‌های قومی زیادی که در ایران بزرگ هست، می‌توانیم آفریننده و آفزینش‌گر روایت‌های نوینی از قصه باشیم و قصه‌ها را به آن سوی مرزها منتشر کنیم تا به این شکل فرهنگ ایرانی را صادر کرده باشیم.
کیانی با بیان این که قصه‌ها به زندگی ما نظم می‌بخشند اظهار داشت: ما اگر بتوانیم با اجرای برنامه‌های مرتبط با حوزه قصه و کتاب، اهداف فرهنگی خودمان را پیش ببریم، حتما برنده بازی خواهیم بود. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایران و در ذیل آن کانون‌های پرورش فکری استان‌ها به ویژه استان خوزستان که یکی از مجموعه‌های قوی کشور است و بعد از تهران رتبه دوم را در کشور به لحاظ تعدد مراکز کانون پرورش فکری دارد، تاکنون نقش بسزایی را در اجرای برنامه‌‌های مرتبط با قصه و کتاب داشته است.
وی خاطرنشان کرد: خوزستان دارای 52 مرکز ثابت کانون پرورش فکری و هشت مرکز سیار کانون پرورش فکری است که به این طریق کودکان و نوجوانان دوست‌داشتنی و فرهمند استان خوزستان را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.ما در کانون پرورش فکری خوزستان این امکان را در اختیار داریم که به برگزاری آیین‌ها و آداب قصه‌نویسی و قصه‌پردازی‌ بپردازیم، به همین نسبت جشنواره‌های مختلفی در طول سال در کانون‌های پرورش فکری برگزار می‌شود که محور آن قصه است.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان با اشاره به برگزاری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه گویی، اظهار کرد: امسال با برگزاری رخداد بیست و یکم جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی تغییرات بسیار زیادی در این رخداد ایجاد شده است که خوشبختانه این تغییرات به نفع فرهنگ کشورمان ایران است.
کیانی افزود: در جشنواره بیست و یکم قصه‌گویی که امسال ابعاد بین‌المللی هم به خود گرفته است و از تعداد زیادی کشور دعوت به عمل آمده، بیش از 35 کشور در جشنواره قصه‌گویی ما به زبان خودشان شرکت کرده‌اند. امسال همچنین در مراکز خود در سطح خوزستان، قصه‌گوهایی را داشته‌ایم که با ثبت نام در سایت جشنواره، قصه‌های خود را برای ما ارسال کرده‌اند و ما در یک بازه زمانی مشخص آنها را داوری کردیم که در پی آن 25 و 26 مهر ماه جشنواره قصه‌گویی را در خوزستان برگزار کردیم.
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان، تصریح کرد: ما در خلال برگزاری بیست‌ویکمین جشنواره قصه گویی از ظرفیتی که داریم به عنوان میزبان منطقه سه استفاده می‌کنیم و در خدمت قصه‌گویان پنج استان کشور خواهیم بود، که روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه همین هفته قصه‌گویان این پنج استان به همراه استان خوزستان در این رویداد حضور خواهند داشت که از هر استان، پنج قصه‌گو به مرحله نهایی راه خواهند یافت، لذا جمعا ما از 30 قصه‌گو میزبانی خواهیم کرد که از بین این 30 نفر پنج نفر نیز به مرحله ملی راه خواهند یافت که به امید خدا در شب یلدا در تهران میزبان قصه‌گویان منتخب جشنواره‌های منطقه‌ای خواهیم بود.
کیانی یادآور شد: امسال در کنار دیگر بخش‌های جشنواره قصه‌گویی، بخش جدیدی به آن اضافه شده با عنوان "قصه‌های نود ثانیه‌ای" که این بخش کاملا ابداعی است و تقریبا تمام کشور را درگیر خود کرده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/91570/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

5 مصدوم در پی انحراف از جاده خودرو در محور خرمشهر به اهواز

ببینید | خوشحالی جواد نکونام بعد از گل دوم استقلال بر روی سکوهای آزادی

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

5 مصدوم در حادثه انحراف خودرو از جاده در محور خرمشهر به اهواز

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

حمله مقاومت لبنان به تجهیزات جاسوسی صهیونیست‌ها

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

دیدار نکونام با هوادار ویژه استقلال در استادیوم آزادی

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

ورود هواداران به ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی استقلال و شمس آذر تا دقیقه 26 همچنان ادامه دارد! / فیلم

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی

برتری استقلال مقابل شمس آذر در نیمه اول

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت

افزایش مزارع پرورش میگو در خوزستان

پیکر جانباز شهید «کلیوند عباسی» در اهواز تشییع شد

استقلال 2 - شمس آذر 0

پرسپولیس با ذخیره‌ها تیم رضا عنایتی را شکست داد

احیای پتروشیمی آبادان کلید خورد

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

گزارش زنده: استقلال 0 - 0 شمس‌آذر

حضور هواداران شمس آذر در ورزشگاه آزادی در جریان بازی با استقلال / فیلم

ناکامی سارقان در یزد توسط عوامل گشت رضویون

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم/ اوضاع جبهه شمالی خطرناک است

منطقه زیبای پامنار خوزستان (فیلم)

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

انفجار مهیب در حمله موشکی حزب الله به یک پایگاه اسرائیلی+ فیلم

انفجار مهیب در حمله موشکی حزب الله به یک پایگاه اسرائیلی+ فیلم/مقام ارشد اسرائیلی: ما به اوج رسوایی نزدیک هستیم نه پیروزی!

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

انفجار مهیب در حمله موشکی حزب الله به یک پایگاه اسرائیلی+ فیلم/مقام ارشد اسرائیلی: ما به اوج رسوایی نزدیک هستیم نه پیروزی!/مخالفت گروه هفت با حمله نظامی اسرائیل به رفح

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از ماه آینده اعمال می‌شود

شهرداری اهواز پروژه‌های ترک تشریفات‌ را از اعضای شورا پنهان کرد

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

تهران قدیم| 2 عکس از خیابان آزادی 50سال قبل!

تصادف موتورسیکلت 2 جوان را در سردشت به کام مرگ کشاند

فعالیت مستمر گشت مشترک نظارت بر نانوایی ها با هدف ارتقای کیفیت نان در اهواز

هشدار زرد تندباد و خیزش گردوخاک در خوزستان

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و «وعده صادق» در پایتخت مقاومت

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

2 عکس از خیابان آزادی 50سال قبل!

هشدار زرد تندباد و خیزش گرد و خاک در خوزستان

مطالعه رفتار آب و یخ در نانوحفره و غول‌های یخی منظومه شمسی!

ارتشی از سوسک‌های سایبورگ در بیابان رها شدند

پایان مسابقات رالی جانبازان اهواز

گزیده‌های نفتی هفته

عاقبت حرکت جنجالی/ بازیکن پرسپولیس به کمیته انضباطی احضار شد

درخشش تیکدری روی گل کلاسیک گل‌گهر

ببینید | 35 عملیات موفق حزب الله لبنان علیه رژیم اشغالگر در سه روز

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی