پیام خوزستان

آخرين مطالب

گردشگری آبی ظرفیتی در آبادان و خرمشهر که مغفول مانده است فرهنگی

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - آبادان - گردشگری دریایی ظرفیتی در راستای توسعه اشتغال و کار آفرینی در شهرهای آبادان و خرمشهر بوده که کمتر مورد توجه قرار گرفته و مورد غفلت بخش خصوصی نیز واقع شده است.
به گزارش ایرنا ساحل کارون یکی از جاذبه های دیدنی خوزستان و البته خرمشهر بوده و هر ساله به ویژه در فصل بهار محلی برای حضور گردشگران و کاروان های راهیان نور از نقاط مختلف کشور است.
بر روی رودخانه کارون در خرمشهر 2 پل آزادی معروف به پل قدیم و پل شهید جهان آرا در فاصله سه کیلومتر یکدیگر ساخته شده اند که سهولت تردد قایق‌های مسافری کوچک و لنج‌های بزرگ در این محدوده موجب استقبال گردشگران قرار گرفته است.
از سویی سهولت دسترسی به بازار ماهی و میگو و نیز مجتمع تجاری - تفریحی که به شکل یک کشتی بزرگ ساخته شده از دیگر مواردی است که در کنار گردشگری آبی توجه گردشگران را به خود جلب می کند.
از سویی در سمت دیگر رودخانه کارون نیز پل شناور منیخ راه ارتباطی سه روستای پرجمعیت منیخ، حفارشرقی و معمره صنگور با مرکز خرمشهر بوده که در دوران هشت سال دفاع مقدس توسط ارتش جمهوری اسلامی برای تردد رزمندگان ساخته شد و پس از جنگ تحمیلی مورد استفاده روستاییان قرار گرفت.
اروند صغیر رودی کوچک منشعب از اروند رود است که از میان مینوشهر از توابع شهرستان خرمشهر می گذرد و جاذبه های گردشگری دیگری را در جزیره مینو فراهم کرده است و ساحل این رود یکی دیگر از مکان های تفریحی و گردشگری جزیره مینو است که سالانه شاهد حضور گردشگران از سراسر کشور است ضمن اینکه در وسط اروند صغیر یک فروند کشتی بزرگ از جنگ تحمیلی باقی مانده که توجه گردشگران را به خود جلب می کند.
به گزارش ایرنا در راستای ایجاد زیر ساخت های گردشگری در منطقه آزاد اروند هشت کیلومتر از ساحل رود اروند صغیراز سوی سازمان منطقه آزاد اروند ساحل سازی شده است.هفت کیلومتر باقی مانده در 2 طرف ساحل اروند صغیر شامل تثبیت و ساحل سازی بدنه رودخانه در ضلع شمالی و جنوبی، ایجاد فضای سبز، نورپردازی و آسفالت از طرح های دیگر در دست اجراست.
رودخانه کارون پس از رسیدن به خرمشهر به 2 شاخه تقسیم می‌شود، شاخه اول به اروندرود، سپس اروندرود نیز به خلیج فارس می ریزد و شاخه دوم، رودخانه بهمنشیر را تشکیل می‌دهد که حدود 90 کیلومتر طول دارد و آب کارون را به سمت خلیج فارس منتقل می‌کند.
نخلستان ها و پوشش گیاهی در 2 سمت رودخانه بهمنشیر از دیگر مکان های تفریحی و گردشگری در آبادان به شمار می رود که ساماندهی آن توسعه گردشگری را در این منطقه به دنبال دارد.
به گزارش ایرنا ایجاد زیرساخت‌های گردشگری دریایی از جمله هتل‌های دریایی، اسکله‌های تفریحی، شناورهای گردشگری مناسب، رستوران‌های دریایی، تورهای دریایی در شهرهای آبادان و خرمشهر در جذب گردشگران آبی موثر بوده و این امر نیاز به مشارکت بخش خصوصی و برنامه ریزی منسجم مسئولان ذیربط است.
سواحل اروندرود، کارون و بهمنشیر در این 2 شهرستان، ظرفیت بالقوه ای دارد که می توان با بهره گیری از آن رونق گردشگری در راستای توسعه اشتغالزایی پایدار ایجاد کرد.
** گردشگری آبی پتانسیل بالقوه و راهکاری برای ایجاد اشتغال در منطقه
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: گردشگری دریایی به‌عنوان یک پتانسیل بالقوه موجود در منطقه، راهکار ایجاد اشتغال در شهرستان خرمشهر است.
محمد محسنی با بیان اینکه خوزستان با برخورداری از 300 کیلومتر نوار ساحلی، یکی از محروم‌ترین نقاط گردشگری دریایی کشور است،گفت: متاسفانه با وجود جاذبه‌های فراوان و فرصت‌های مناسب گردشگری، صنعت پرجاذبه گردشگری دریایی در خوزستان مورد غفلت واقع شده است.
وی احیای سواحل رودخانه‌های اروند و کارون را از راهکارهای رونق گردشگری آبی بیان کرد و گفت: ایجاد و توسعه اقامتگاه‌های محلی و بومی، شناسایی توانمندی‌های گردشگری منطقه و جاذبه‌های بوم گردی در روستاهای زیبای اطراف شهرستان خرمشهر، راه‌اندازی تورهای تفریحی، برگزاری مسابقات ورزشی آبی از راهکارهای مهم رونق گردشگری و اشتغال پایدار است.
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: حضور گردشگران علاوه بر آشنایی آن‌ها با فرهنگ، آداب‌ و رسوم مردم منطقه می‌تواند نفع اقتصادی ، رشد و توسعه منطقه را به همراه داشته باشد.
محسنی توسعه گردشگری دریایی و نقش آن در رشد اقتصادی را موثر بیان کرد و گفت: این صنعت نوظهور و پول‌ساز می‌تواند باعث رفع مشکلات و ناهنجاری‌های اجتماعی، ایجاد اشتغال و درآمدزایی بالا شود.
وی با بیان اینکه گردشگری آبی موجب ایجاد اشتغال و رفع محرومیت در خرمشهر می شودگفت: با توجه به معضل بیکاری و وجود نیروی کار فراوان در شهرستان خرمشهر می‌توان با هدایت و مدیریت سرمایه گذاران در بخش گردشگری آبی ، زمینه اشتغال جوانان این منطقه را در حاشیه سواحل رودخانه‌های اروند و کارون مهیا کرد.
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر توسعه گردشگری دریایی را مستلزم برخورداری از دانش و علم گردشگری، عنوان کرد و گفت: افزایش آگاهی و مشارکت جامعه به‌عنوان ذی نفع اصلی این صنعت، تربیت تورلیدر و راهنمایان محلی برای راهنمایی گردشگران ضروری است.
مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: به منظور رونق صنعت گردشگری دریایی در بندر خرمشهر مجوز آموزش 40 لیدر با موضوع گردشگری دریایی در دانشگاه پیام نور خرمشهر اخذ شد.
محسنی ایجاد زیر ساخت گردشگری را اصلی ترین مولفه این صنعت بیان کرد و افزود: چهار پست اسکله گردشگری در کارون و یک پست اسکله در جزیره مینو تا پایان امسال توسط بندر خرمشهر احداث می شود.
وی ایجاد زیرساخت‌های توسعه گردشگری آبی، داشتن یک برنامه و مدل اجرایی متناسب با اقلیم و بافت اجتماعی منطقه را لازم و ضروری خواند و گفت: همراهی و حمایت مدیران توانمند آشنا به صنعت گردشگری دریایی و ایجاد مراکز آموزش جامع گردشگری در شمال و جنوب و تشویق سرمایه‌گذاران می تواند در ایجاد اشتغال پایدار موثر واقع شود.
وی در خصوص اقدامات بندر خرمشهر برای توسعه گردشگری و اشاعه فرهنگ دریایی گفت: بندر خرمشهر با بررسی دقیق و شناسایی توانمندی‌های گردشگری آبی، راهکارهای مختلفی ازجمله ایجاد 6 پست اسکله تفریحی و گردشگری در کارون باهدف پهلوگیری شناورهای مسافربری را در دست اقدام دارد.
به گفته وی توسعه گردشگری دریایی مستلزم حمایت از کارآفرینان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و ارائه تسهیلات بلندمدت به علاقه‌مندان برای فعالیت در این بخش است.
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر افزود: در این راستا سازمان بنادرها و دریانوردی به ‌منظور تشویق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، آمادگی اعطای تسهیلات، پرداخت یارانه مستقیم و حمایت از آن‌ها را دارد.
محسنی در ادامه گفت: برای رونق بیشتر صنعت گردشگری و رفع معضل بیکاری جوانان خرمشهری، به همکاری و حمایت بیشتر ارگانها و سازمان‌ها و مسئولان منطقه نیاز است.
***آسان سازی سفرهای دریایی از بندر خرمشهر به بصره و کویت
مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: به منظور تسهیل در انجام سفرهای دریایی به بنادر بصره و کویت هیاتی از بندر خرمشهر عازم کشورهای عراق و کویت می شود.
محمد محسنی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته میان این اداره کل و مسئولان بندر بصره و کویت اظهار داشت: موانع و فرآیندهای طولانی صدور روادید به بنادر کشورهای عراق و کویت به زودی برطرف می شود.
وی با بیان اینکه بندر خرمشهر سابقه تاریخی طولانی در زمینه انتقال مسافر به کشورهای حوزه خلیج فارس دارد گفت: بر اساس مذاکرات صورت گرفته با مسئولان دولتی و بندری بنادر عراق و کویت، به زودی هیات دریایی و بندری بندر خرمشهر به همراه فعالان بخش خصوصی به کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عراق، کویت و قطر اعزام می شود تا علاوه بر تشریح برنامه سازمان بنادر و دریانوردی، در زمینه رفع موانع توسعه گردشگری به توافقات اجرایی با سران بنادر کشورهای همسایه برسد.
**ضرورت ایجاد زیرساخت گردشگری آبی در سواحل
رییس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خرمشهر ایجاد زیرساخت های گردشگری آبی در سواحل رودخانه ها را لازم و ضروری خواند و گفت: داشتن اسکله ها و قایق های استاندارد مهمترین عامل برای جذب گردشگران داخلی و خارجی است.
سجاد پاک گهر اظهار داشت: وجود سه رودخانه کارون، بهمنشیر و اروند در منطقه آبادان و خرمشهر یکی از پتانسیل های بالقوه و ظرفیت گردشگری آبی در این منطقه است.
وی یکی از عوامل شکل گیری شهرهای آبادان و خرمشهر را وجود آب و رودخانه های پر آب این 2 شهر بیان کرد و گفت: در گذشته این رودخانه ها به عنوان بخشی از عوامل توسعه و دسترسی به آبهای بین المللی مد نظر بوده و باعث شکوفایی این مناطق شده است.
پاک گهر گذشتن رودخانه کارون از وسط شهر خرمشهر به عنوان بخشی از عوامل اصلی شکل گیری شهری عنوان کرد و گفت: شکل گیری خرمشهر به واسطه جریان رودخانه کارون این شهر را از دیگر شهرهای کشور متمایز کرده است.
وی ساخت رستوران های دریایی را از پتانسیل های موجود در بخش گردشگری دریایی بیان کرد و گفت: توسعه رستوران های دریایی در کنار ساحل رودخانه می تواند بخشی از نیازهای گردشگران را در این منطقه تامین کند.
رییس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خرمشهر به عوامل توسعه نیافتگی ظرفیت گردشگری آبی در این شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: وجود قوانین و دستورالعمل های دست و پا گیر در کندی روند توسعه گردشگری آبی موثر بوده و امید است سرعت بیشتری در توسعه تاسیسات گردشگری به سرمایه گذاران در این بخش داده شود.
پاک گهر، شمار گردشگران دریایی در نوروز سال 97 را 550 هزار نفر بیان کرد و گفت: ورود هر گردشگر به منطقه می تواند پنج شغل ایجاد کند.
وی وجود یادمان های دفاع مقدس در کنار سواحل را از دیگر ظرفیت های گردشگری آبی در خرمشهر برشمرد و گفت: یادمان های دفاع مقدس در کنار ساحل اروند و کارون همچون بناهای باقی مانده از جنگ تحمیلی در محوطه اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر، یادمان شهدای علقمه کربلای 4 ( شهدای غواص) و بناهای مربوط به ساختمان های پالایشگاه آبادان بخشی از جاذبه های گردشگری آبی است.
پاک گهر اظهار داشت: خوشبختانه طرح ساخت چندین اسکله آبی با مشارکت سازمان منطقه آزاد اروند در حال انجام است که در توسعه و رونق اقتصادی منطقه تاثیر بسزایی خواهد داشت.
وی با بیان اینکه احداث رستوران های دریایی با غذای های سنتی در کنار رودخانه ها کافی نیست، گفت: برای اجرای طرح ها در حوزه گردشگری آبی حمایت ارگان ها و پرداخت تسهیلات کم بهره ضروری است.
وی ادامه داد: امید است سرمایه گذاران با ورود به حوزه گردشگری آبی نگاهی ویژه ای به این مقوله داشته باشند.
مسئول پژوهش اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خرمشهر با بیان اینکه بهمنشیر یا بهمن اردشیر، شاخه‌ای از رود کارون می‌باشد، گفت: رود کارون در شرق خرمشهر به دو شاخه تقسیم می‌شود و یکی از این دو شاخه بهمنشیر نام دارد که به موازات اروندرود به سمت جنوب آبادان جریان می‌یابد و از طریق خور موسی به خلیج فارس می‌ریزد.
نجلا درخشانی افزود: به شاخه ای از دریا که به خشکی وارد شده باشد، خور گفته می‌شود و موسی نام ناخدای ماهری بوده که نام او را بر این خور نهاده‌اند.
وی اظهار داشت: نام بهمنشیر برگرفته از نام بهمن اردشیر (اردشیر بابکان) بنیان‌گذار سلسله ساسانیان است که اقدامات بسیاری در راستای عمران و آبادانی ناحیه‌ خوزستان به وی منصوب است.
درخشانی گفت: حاشیه‌ رودخانه‌ی بهمنشیر از خرمشهر تا خلیج فارس به طول حدود 30 کیلومتر شامل چشم انداز بسیار زیبا و فضاهای بکر است که بیشتر این مسیر پوشیده از نخلستان و انواع درخت خرما می‌باشد.
**** گردشگری آبی یکی از ظرفیت های اشتغالزا در منطقه است
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند در این باره گفت: منطقه آزاد اروند به دلیل وجود رودخانه های قابل استفاده کشتیرانی در سطوح مختلف به خصوص کشتی های تفریحی در سه رودخانه اروند، کارون و بهمنشیر یکی از مناطق پرآب مناطق آزاد کشور محسوب می شود.
سیدمرتضی نعمت زاده افزود: علاوه بر این دریاچه ها و فضاهای آبی همچون دریاچه صنعت نفت آبادان، اروند صغیر جزیره مینو و تالاب ناصری خرمشهر از چشم اندازهای آبی در شهرهای آبادان و خرمشهر است.
وی با تشریح طرح های در دست اجرا یا مطالعه در حوزه گردشگری آبی گفت: در حال حاضر مطالعات پروژه مرمت و بازسازی باشگاه قایقرانی جزیره مینو آغاز شده و به زودی کار اجرایی آن عملی می شود.
نعمت زاده، از سرمایه گذاری بخش خصوصی در ساحل کارون خبر داد و گفت: علاوه بر این بخش خصوصی با سرمایه گذاری 20 میلیارد ریال آماده اجرای طرح گردشگری آبی در کنار پل آزادی است.
وی به استقبال گردشگری آبی در نوروز امسال اشاره کرد و گفت: منطقه آزاد اروند به لحاظ فعالیت گردشگری آبی و فراهم شدن 500 هزار سفر آبی در جایگاه نخست در بین مناطق آزاد کشور قرار گرفت.
نعمت زاده گردشگری آبی را یکی از ظرفیت های اشتغالزا و درآمدزای مهم بیان کرد و گفت: با توجه به ورود اتباع عراقی به شهرهای آبادان و خرمشهر در این رابطه سازمان منطقه آزاد اروند درصدد راه اندازی کارگاه آموزشی تخصصی تورلیدر، تورگردانی و آموزش زبان خارجی برای جوانان منطقه را دارد.
وی ادامه داد: منطقه آزاد اروند به عنوان پایلوت فعالیت تفریحی گردشگری آبی آمادگی جذب سرمایه گذار مناسب در زمینه گردشگری آبی است.
***ساماندهی ساحل بهمنشیر هشت هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد
شهردار آبادان نیز در خصوص ساماندهی ساحل بهمنشیر گفت: اجرای طرح ساماندهی ساحل رودخانه بهمنشیر در محدوده شهرهای آبادان و خرمشهر نیاز به هشت هزار میلیارد ریال اعتبار دارد.
حسین حمیدپور از اجرای مرحله نخست این طرح از انتهای ذولفقاری تا خرمشهر خبر داد و افزود: با توجه به طول 20 کیلومتری ساحل رودخانه بهمنشیر طرح ساماندهی آن در چند مرحله اجرا می شود.
شهردار آبادان مشارکت بخش خصوصی در این طرح را مهم توصیف کرد و گفت: در مرحله اول ساحل سازی بهمنشیر، اتصال ایستگاه هفت به سمت خیابان بهمن 37 آغاز می شود.
حمیدپور تصریح کرد: در این مرحله ساماندهی و احداث فضای سبز، احداث جاده های ساحلی و تثبیت دیواره رودخانه اجرا می شود و با اجرایی شدن این طرح انتهای خیابان دبستان که به خیابان بهمن 37 متصل شده به ایستگاه هفت وصل می شود.
شهردار آبادان آغاز گفت: پیش بینی می شود مرحله اول طرح پروژه ساحل سازی بهمنشیر با اعتباری بالغ بر 200 میلیارد ریال از بهمن ماه سال جاری به مدت یک سال وارد مرحله اجرایی می شود.
وی اظهار داشت: با اجرایی شدن طرح ساماندهی ساحل بهمنشیر زمینه برای اشتغال و جذب گردشگر در آبادان فراهم می شود.
کارون پرآب‌ترین و بزرگ‌ترین رودخانه ایران به طول 950 کیلومتر تنها رودخانه ایران است که به آبهای بین‌المللی ارتباط دارد.
کارون تنها رود ایران است که بخشی از آن قابل کشتیرانی است.
کارون از یک طرف در خرمشهر از طریق مصب خود به اروند رود که رودخانه‌های دجله و فرات از کشور عراق نیز به آن می‌ریزند و از طرف دیگر به خلیج فارس و اقیانوس هند مرتبط می‌شود.
7100/6068

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/91588/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عملیات وعده صادق مظهر اقتدار سپاه و جبهه مقاومت بود

آیین آغاز به کار مرکز مستقل بسیج اروندکنار

42 دستور کار برای حفاظت و مرمت از میراث فرهنگی خراسان رضوی

چرا برج آزادی تهران قرمز شد؟

آغاز به کار مرکز مستقل بسیج اروندکنار

راهپیمایی حمایت از غزه و عملیات سپاه در آذربایجان شرقی

برپایی مراسم بزرگداشت شهدای محور مقاومت در شیراز

ساعت پخش زنده بازی گل‌گهر سیرجان و استقلال خوزستان از تلویزیون + پخش آنلاین

علم منتظر معجزه نمی ماند

منطقه زیبای پامنار خوزستان

زمزمه‌های احیای مجدد «پتروشیمی آبادان» با 1500 کارگر

دعوت اسکواش باز خوزستانی به اردوی تیم ملی

صدر را بگیر

تعیین تکلیف طرح‌های مسکن مهر در خوزستان

حماس: نتانیاهو جدیتی برای آزادی اسرا ندارد / مذاکره‌کنندگان هیچ اختیاری ندارند

به زودی پیروزی جبهه مقاومت و شکست رژیم صهیونیستی را جشن می‌گیریم

برج آزادی تهران «قرمز» شد

قیمت سکه و طلا در بازار آزاد 30 فروردین ماه

قدرت روشنگری آثار هنری علیه اسرائیل

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1403/01/30

دهه‌ها فراز و فرود برای عضویت فلسطین در سازمان ملل

منطقه زیبای پامنار خوزستان + فیلم

تحویل 5 دستگاه آمبولانس به مرکز درمانی خوزستان+فیلم

پس از نماز جمعه؛ راهپیمایی حمایت از وعده صادق برگزار می‌شود

خداحافظ نبوغ!

پیش‌راه‌اندازی واحد اوره پتروشیمی هنگام آغاز می‌شود

ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی تا پایان 1403 به بیش از 100 میلیون تن می‌رسد

مراسم گرامی داشت شهادت جانشین سپاه‌ قدس در یاسوج

راه‌اندازی مرکز آموزش و فناوری غله و نان در خوزستان+فیلم

حماس: نتانیاهو جدیتی برای آزادی اسرا ندارد/مذاکره‌کنندگان هیچ اختیاری ندارند

دزفول رتبه نخست بازدید گردشگران را به خود اختصاص داد

سردار حسن‌زاده: جشن بزرگ پیروزی جبهه مقاومت و شکست رژیم صهیونیستی بیش از هر زمانی نزدیک است.

اهدای جهیزیه به نوعروسان حمیدیه

کاروان جدید ماهواره‌های «استارلینک» به مدار زمین رفتند

نفت - پرسپولیس؛ یک جنگ تمام‌عیار در آبادان

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

احتمال بقای اسرائیل با نا امن‌سازی ایران کم‌تر می‌شود

ترکیب احتمالی پرسپولیس برای بازی با صنعت نفت آبادان

برزیل ایران نیازمند حمایت هواداران

صدور 2 هزار اخطاریه ایمنی ساخت و ساز در برخوردارترین منطقه مشهد

احیای پتروشیمی آبادان توسط شستا کلید خورد

پوستر جالب سرخ‌پوشان؛ بازگشت بچه جنوب پرسپولیس به آبادان + عکس

لزوم استفاده از ظرفیت‌ خالی شهرک‌های صنعتی خوزستان برای رشد کسب و کارها

راهپیمایی مردم گیلان درحمایت از مقاومت مردم مظلوم غزه و عملیات وعده صادق

کاهش گردوغبار در خوزستان با پراکنش اراضی کشاورزی

دعایی: لطفاً یک نوآوری علمی مهم از حوزه نجف نام ببرید! / سروش محلاتی: در حوزه نجف هیچ کس به خاطر اظهار نظر، احضار نمی شود

معاون اول قوه‌قضاییه منصوب شد

ساعت پخش زنده بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان از تلویزیون + شبکه 3 و پخش آنلاین