پیام خوزستان

آخرين مطالب

حکومت خودمختار بانک های خوزستان و بی توجهی به مصوبات اشتغال اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - اهواز- دولت سال گذشته درراستای ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری استانها تسهیلاتی در قالب طرح های اشتغال فراگیر،روستایی، مشاغل خانگی و کارورزی ابلاغ کرد با این وجود مدیران بانک های خوزستان نه تنها همکاری نمی کنند بلکه حتی خودرا ملزم به حضوردر نشست های شورای اشتغال هم نمی دانند.
به گزارش ایرنا نرخ بیکاری خوزستان در 2 فصل بهار و تابستان امسال با افزایش مواجه بوده این درحالیست که دولت تسهیلات بسیاری برای طرح های اشتغالزایی اختصاص داده است و انتظار می رفت با جذب بخشی از این اعتبارات اندکی از درصد بیکاری استان کاهش یابد.
کارشناسان معتقدند که داشتن جمعیت کارگری بالا درکنار جمعیت جوان جویای کار موجب شده معضل بیکاری در آن نمود چشمگیرتری نسبت به سایر مناطق کشور داشته باشد این درحالیست که خوزستان یکی از صنعتی ترین استان های کشور می که همین امر می تواند ظرفیت ایجاد شغل در مشاغل پایین دستی صنایع بزرگ را فراهم کند.
استان خوزستان در تابستان سال 97 با 15.6 درصد دومین رتبه بیکاری کشور را با یک درصد رشد (نسبت به مدت مشابه سال گذشته) به دست آورد و برای دومین فصل متوالی در سال جاری به عنوان یکی از استان های صدرنشین بیکاری معرفی شد.
از سویی دیگر دولت در سال گذشته اعتباراتی در قالب طرح های اشتغال فراگیر، روستایی، مشاغل خانگی و کارورزی به استانها ابلاغ کرد تا مشکل بیکاری آنها بهبود یابد، در این میان سه هزار و 376 میلیارد ریال به طرح های روستایی و 12هزار و 370 میلیارد ریال به طرح های فراگیر خوزستان اختصاص یافت.
اگرچه این طرح ملی است و مدیران بانک ها در تمام استان ها موظف به اجرای آن هستند اما بانک ها در استان خوزستان ساز ناکوک زده و با ایجاد مانع و بهانه تراشی هایی سعی در رفع مسئولیت از خود دارند مساله ای که در یک سال و نیم گذشته بارها مورد تذکر استاندار نیز واقع شده است.
روز گذشته نیز دوازدهمین نشست تخصصی شورای اشتغال استان برگزار شد و مدیران کل از پرداخت نشدن طرح های متقاضیان توسط برخی بانک ها از جمله سکن، اقتصاد نوین، سامان، رسالت و انصار انتقاد داشتند.
استاندار خوزستان ضمن تاکید بر پرداخت تسهیلات از سوی بانک ها گفت: شورای هماهنگی بانک‌ها باید کارشناسانی برای آسیب شناسی از طرح‌هایی که انجام شده در تمامی حوزه‌های روستایی، فراگیر و مشاغل خانگی در نظر بگیرد.
غلامرضا شریعتی با اشاره به اینکه انحراف‌های احتمالی در زمینه پرداخت تسهیلات باید مد نظر قرار بگیرد و ایرادات کار مشخص و اصلاح شود ادامه داد: اما پرداخت نکردن اقساط تسهیلات توسط چند نفر نمی تواند توجیهی بر عدم پرداخت از سوی بانک ها باشد به طور نمونه بانک مسکن به عدم باز گرداندن تسهیلات توسط چند مددجو در 85 اشاره می کند که اصلا قابل دفاع نیست.
وی با بیان اینکه در زمان اجرای طرح نیز باید مطابق آنچه تصویب شده عمل شود خاطرنشان کرد: کمیته نظارت باید روی پروژه اصلی و روی اشتغال ایجاد شده نظارت کند و اگر این کار صورت نگرفت بانک‌ها وضعیت وام را تغییر دهند.
استاندار خوزستان خواستار رسیدگی مسئولان مربوطه برای اجرای طرح های ملی شد و افزود: مدیران باید درخصوص عدم پرداخت تسهیلات در حوزه طرح های ملی را از طریق مرکز پیگیری کنند، این درحالیست که پرداخت تسهیلات توسعه اشتغال با هدف رفع مشکل بیکاری در مناطق روستایی و کم برخوردار از راهکارهای توسعه متوازن کشور و راهی برای مهاجرت معکوس روستاییان از شهرهای پرجمعیت به محل سکونت قبلی خود است.
پیش از این نیز بارها استاندار خوزستان درخصوص عدم همکاری بانک ها در پرداخت تسهیلات و حضور کمرنگ آنها در نشست های تخصصی اشتغال تذکر داده بود اما گویا بانک ها بیش از مصلحت استان منافع خود را مدنظر قرار می دهند.
**حفظ اشتغال موجود مهم تر از اشتغال جدید
از سویی دیگر برخی کارشناسان عقیده دارند این شیوه پرداخت تسهیلات مسکن های موقتی است و مشکل بیکاری استان را به طور ریشه ای حل نمی کند، یک مشاور کسب و کار در خوزستان پرداخت اینگونه تسهیلات به متقاضیان را اشتباه دانست و گفت: پرداخت اینگونه تسهیلات هیچ کمکی به اشتغال متقاضیان نمی کند و تنها بیکاران گذشته را به بیکاران مقروض آینده تبدیل می کند.
بهروز زارع با اشاره به اینکه پرداخت تسهیلات تنها یک مُسکن کوتاه مدت است ادامه داد: البته دستگاه های دولتی خود به این امر واقف هستند اما گاهی به دلیل فشارهای منتقدان و حتی متقاضیان، ناگزیر به پرداخت تسهیلات می شوند.
وی حفظ وضعیت اشتغال فعلی در تولیدی ها و سپس توسعه خطوط تولید را موثر در کاهش نرخ بیکاری دانست و یادآور شد: بخش خصوصی استان باید با خودباوری و تغییر دیدگاه به سمت برندسازی محصولات برود تا شاهد افزایش اشتغال در خوزستان باشیم.
به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در صورت تحقق سه هزار و 376 میلیارد ریال طرح های روستایی زمینه اشتغال 10 هزار و 607 نفر در قالب 4هزار و 96 طرح ایجاد می شود که درحال حاضر مبلغ هفت هزار و 684 میلیارد ریال اعتبار از سوی بانک ها تخصیص پیدا کرده است.
سیدنور محمدپور با اشاره به اینکه سود تسهیلاتی پرداختی در زمینه اشتغال روستایی 4 تا 6 درصد است یادآور شد: : تا کنون یک هزار و 486 طرح که اشتغال 3 هزار و 247 نفر را فراهم می‌کند به بانک ها معرفی شده و مبلغ 2هزار و 84 میلیارد ریال نیز پرداخت شده است.
وی ادامه داد: در بخش طرح ملی اشتغال فراگیر درکل 34 طرح از اعتبار ملی به بانک‌ها معرفی کردیم که 17 طرح با مبلغ چهاز هزار و 548 میلیارد ریال تائید شد که زمینه اشتغال 2هزار و 782 نفر را فراهم می‌کند.
اما در کنار اینگونه پرداختی ها برای ایجاد شغل نباید از بیکار شدن تعداد بالایی از افراد در سال جاری غفلت کرد مدیرکل کار چندی پیش در این خصوص گفته بود: در یک سال گذشته سه هزار و 200 مورد اخراج از کار در خوزستان ثبت شده که این آمار نرخ بیکاری خوزستان را افزایش می دهد.
وی با اشاره به اینکه آمار شکایت به اداره کار افزایش یافته بیان کرد: میزان شکایت به اداره کار در سال 95 در حدود 22 هزار مورد بود که این رقم در سال96 به 27 هزار مورد افزایش یافته است.
محمدپور تصریح کرد: در یک سال گذشته سه هزار و 200 مورد اخراج از کار در خوزستان ثبت شده که این آمار نرخ بیکاری خوزستان را افزایش می دهد.
وی ادامه داد: باید آمار مشاغل فصلی در استان ها بر اساس اقلیمی که دارند مورد سنجش قرار گیرند؛ افزایش نرخ بیکاری در خوزستان به دلیل شرایط بد آب و هوایی در تابستان صورت می گیرد.
این مساله بدان معناست که دستگاه ها و شرکت های استان در حفظ وضعیت اشتغال استان خوب عمل نکرده اند و تعدادی از افراد باتجربه و متخصص در حیطه کاری خود به جرگه بیکاران افزوده شده اند.
از سویی دیگر نداشتن نیروی متخصص و متناسب با صنایع استان از عوامل افزایش نرخ بیکاری گزارش می شود در همین خصوص محمدپور یادآور شد: نرخ بیکاری در خوزستان از متوسط کشوری 2 درصد بالاتر است که این زیبنده استانی بااین ظرفیت های بالا در بخش های کشاورزی و صنعتی، نیست.
وی با ابراز تاسف از اینکه بیشتر جمعیت بیکار استان خوزستان فاقد مهارت و آموزش های فنی و حرفه ای هستند افزود: مراکز فنی و مهارتی استان آمادگی دارند افراد بیکار را برای جذب در بازار کار آموزش دهند.
مکانیسم طرح های دولت در حوزه اشتغال بدین گونه است که باید نیمی از اعتبارات اختصاص یافته به استانها جذب شود و سپس برای نیمی دیگر از آن طرح های اشتغالزایی مورد بررسی قرار گیرد، باوجود آنکه قرار بود تا شهریورماه امسال نیمی از اعتبار اختصاص یافته به استان در قالب طرح های اشتغالزایی جذب شود اما به دلیل مقاومت برخی بانک ها هنوز این امر محقق نشده است، فارغ از آنکه اینگونه تهسیلات درمان مطمینی برای عارض بیکاری است یا صرفا مسکن های موقتی است، بانک های استان باید مانند سایر استانها به اجرای این مصوبات اهتمام داشته باشند و خود را یک حکومت خودمختار تلقی نکنند.
افزایش اشتغال و کاهش بیکاری، به عنوان یکی از شاخص های توسعه یافتگی جوامع تلقی می شود و درواقع اشتغال و بیکاری از جمله موضوعات اساسی اقتصاد در هر استانی است.
طبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال 1395 نرخ بیکاری در خوزستان 14.3 درصد بوده است، همچنین بر اساس سرشماری سال 95 بالاترین نرخ بیکاری خوزستان متعلق به شهرستان مسجد سلیمان با 22.7 درصد، هفتکل با 21.5درصد و لالی با 21.4 درصد بوده است.
9887/6064

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/95294/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

جلوگیری از سوزاندن بقایای گیاهی کاه و کلش در گتوند

حملات هوایی شدید رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

جزئیات کشف سکه‌های دوره اشکانی از یک مسافر قطار

حملات هوایی شدید اسرائیل به جنوب لبنان

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش رژیم صهیونیستی

لحظه هدف قرار دادن پناهگاه صهیونیست‌ها توسط حزب‌الله |ببینید

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

نتانیاهو از پیگرد قضایی و سیاسی پس از جنگ می‌ترسد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

تمجید دل‌پیرو از بلینگام؛ جود استثنایی است

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

ثبت صادرات 6 میلیارد دلاری در خوزستان

آغاز برداشت چغندرقند از مزارع دزفول

95 درصد روستاهای خوزستان از اینترنت بهره‌مند هستند

رفع ابهامات حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور و مفاصا حساب قراردادها

بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های جنوب غرب خوزستان

دور دوم انتخابات مجلس در آبادان الکترونیکی برگزار می‌شود

جزئیات دیدار یحیی السنوار با رهبران حماس روی زمین

پیش‌بینی وزش باد در اغلب مناطق خوزستان

پایگاه‌های اورژانس در مسیر زائران اربعین شلمچه مستقر می‌شوند

جمالپور: حق کشتی فرنگی خوزستان داشتن 2 مربی در المپیک است

اجرای طرح کشت چوب در 300 هزار هکتار از اراضی خوزستان