پیام خوزستان
اما و اگرهای انتخابات جدید اتاق بازرگانی ایران و خوزستان
سه شنبه 2 بهمن 1397 - 12:16:51
پیام خوزستان - اهواز- پایگاه خبری هنر قلم مطلبی با عنوان ' اما و اگرهای انتخابات جدید اتاق بازرگانی ایران و خوزستان ' به قلم یداله مهرعلی زاده استاد دانشگاه شهید چمران اهواز و قائم مقام معاونت اقتصادی استانداری خوزستان منتشر کرده است.
اسنفد ماه 97 انتخابات اعضای جدید اتاقهای بازرگانی کشور و استان خوزستان تعیین شده است. چشم انداز اتاق بازرگانی، صنعت و معدن و کشاورزی ایران و سه اتاق استان بخش خصوصی از حاکمیت، تقویت کمیت و کیفیت ارائه خدمات متنوع حرفه ای به اعضاء با هدف توسعه پایدار اقتصادی، رشد و بالندگی فعالان کسب و کار و ارتقاء استانداردهای زندگی در منطقه است.
اما زمانی این مهم محقق خواهد شد که ملزومات سیاست گذاری عمومی با مشارکت دولت و بخش خصوصی و مولفه های حکمرانی مطلوب رعایت شوند. زیرا دست یابی به اتاقی موفق در سایه اعمال اصول حکمرانی خوب یعنی وکالت و دفاع از منافع بخش خصوص، تعاملات و توانمند سازی اتفاق می افتد.
چند سوال وجود دارد؟
عملکرد اتاق های بازرگانی در تحقق چشم انداز فوق چگونه بوده است ؟
میزان تعامل میان مناقع دولت و منافع اتاق ها و منافع مردم! در حل و فصل مشکلات اقتصادی کشور چگونه بوده است ؟ چه موانعی در این زمینه وجود داشته است؟
آیا اعضای اتاق در نظارت بر رفتار دولت و رفتارهای اقتصادی دولت توانسته اند دیدگاههای نوین ارایه دهند یا اینکه فاقد راهبرد و برنامه مشخصی بوده و اقتصاد کشور را صرفا برای نجات شرکت های وابسته به خود در نظر گرفته اند؟
آیا ابهامات موجود در زمینه میزان تعامل میان مناقع دولت و منافع اتاق ها و منافع مردم! در انتخاب اعضای جدید اتاق آسیب شناسی شده است؟
وضعیت مسایل زیر چگونه بوده است ؟
رفتار به دور از تبعیض، به رسمیت شناختن مالکیت اعضاء، استقلال مالی، چارچوب نهادی اثربخش، رفتار با ذینفعان (سهامداران)، افشاء و شفافیت، ساختار و وظایف هیات رئیسه، تعامل اتاق با حاکمیت، تعامل با سایر سازمانها، ارتقاء بهره برداری بهینه از منابع اتاق، ساماندهی، شفاف سازی و بهبود عملکرد فرایندهای داخلی اتاق، تسهیل، سرعت بخشی و توسعه ارائه خدمات به اعضای اتاق، بهبود و توسعه ارتباط اتاق با اعضاء ،فعالان کسب و کار و تشکل ها، توانمند سازی فعالان اقتصادی در بخش آموزش، توانمند سازی فعالان اقتصادی با ارائه خدمات مشاوره، ایفای نقش مسولیت های اجتماعی و مانند آن نیازمند ورود افرادی توانمند و مجرب و با سوابق بین المللی است.
بررسی عملکرد اتاق بازرگانی در کشور و استان خوزستان گویای فرود و فرازهایی در زمینه عملکرد و تاثیر گذاری این نهاد مهم مدنی و اقتصادی در کشور است. در زمینه تعامل اتاق با حاکمیت جلسات متعددی در سطح ملی و استان خوزستان در قالب جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی طی سال های گذشته برگزار شده است. و بر مسایلی نظیر تمرکز بر موانع مهم رقابت پذیری در حوزه نظام مالیاتی، بانکی، تامین اجتماعی و شناسایی قوانین و مقررات مخل بازار کار گرفته است.
اما در انتخابات آیند به دلیل چالش ناشی از تحریم ها و سخت تر شدن فضای تولید و کسب و کار و به منظور تقویت جایگاه اتاق بازرگانی در ایفای ماموریت و چشم انداز خود ضرورت بازنگری در ترکیب تخصصی و تجربی اعضای کاملا محسوس است.
انتخاب افرادی که به حوزه های سیاست گذاری عمومی و اقتصادی و مدیریتی اشراف و علم کافی دارا باشند. اینکه فردی بازرگان باشد ممکن است مهم باشد اما برای ایفای نقش فعال در اتاق بازرگانی کافی نیست. بلکه نمایندگان منتخب باید چند ویژگی خاص داشته باشند:
• در حوزه بازار فعال باشند
• اشراف به قوانین و مقررات داشته باشند
• از علم و دانش تحلیلی برای سیاست گذاری در عرصه عمومی و تعاملی با حوزه دولت برای تحلیل بازار و پیچیدگی های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت متغیرهای اقتصادی برخوردار باشند
• قدرت شبکه سازی با دیگر بخش های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و فرهنگی برخوردار باشند.
• توانایی علمی و مدیریتی در تحلیل شرایط حاکم بر اتاق و پیچیدگی های محیط بر رفتار تولیدی کنندگان، صادرکنندگان و تجربه روابط بین االمللی را دارا باشند.
• از تبدیل شدن اتاق بازرگانی به یک محفل سیاسی، حزبی ، قومی و گروهی خودداری شود
• از همه مهتر بتواند بین مناقع دولت، منافع اتاق ها، منافع اعضای اتاق ها و منافع مردم پیوندی معنی دار بوجود آورد که حاصل ثمرات آن در اقتصاد ملی و استان خوزستان باشیم.
9931/6068

http://www.khozestan-online.ir/fa/News/104204/اما-و-اگرهای-انتخابات-جدید-اتاق-بازرگانی-ایران-و-خوزستان
بستن   چاپ