در همایش بزرگداشت لسانالغیب در اهواز مطرح شد؛ حافظ و گروههای شخصیتی متضاد در غزل او
شنبه 22 مهر 1396 - 12:55:00 AM
ایسنا - فرهنگی و هنری
|
|
خوزستان آنلاین - پانزدهمین همایش بزرگداشت حافظ شیرازی با حضور شاعران و چهرههای مطرح ادبی خوزستان همزمان با روز بزرگداشت این شاعر توانا در اهواز برگزار شد. به گزارش خبرنگار ایسنا ـ منطقه خوزستان، مختار ابراهیمی در پانزدهمین همایش بزرگداشت حافظ که شامگاه بیستم مهر 96 به همت انجمن حافظ پژوهان خوزستان و کتابخانه عمومی مشارکتی حافظ در محل سالن جلسات شورای شهر اهواز برگزار شد با اشاره به غزل "فاش میگویم و از گفته خود دلشادم" اظهار کرد: در این غزل با هستیشناسی حافظ به خوبی میتوان آشنا شد و این هستیشناسی را حافظشناسانی که با این شیوه حافظ آشنایی دارند بهتر درک خواهند کرد. وی با اشاره به ویژگیهای غزل حافظ ادامه داد: در غزل حافظ اغلب با دو گروه شخصیتی مواجه هستیم که این دو گروه کاملا در برابر هم قرار میگیرند و در یک گفتوگو شرکت میکنند و در نهایت حافظ با شیوه کمنظیر خود این دو گروه را با یکدیگر به صلح میرساند. مدیرگروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهیدچمران اهواز در ادامه با اشاره به اینکه گروه نخست در واژه صوفی قرار میگیرند میافزاید: میتوان اینگونه خلاصه کرد که شخصیتهایی که در کنار واژه صوفی قرار میگیرند، شخصیتهایی مانند منقصد و زاهد هستند. این در حالی است که گروه دوم را شخصیت پیرمغان تشکیل میدهد که در کنار این شخصیت، شخصیت های پیر، پیرخراباط و پیردردی کش ما قرارمیگیرند. وی توضیح داد: حافظ خود نماینده گروه دوم است و درکنار پیرمغان قرار میگیرد که البته ما باتوجه به قاموس جامعه انتظار داریم حافظ درکنار صوفی، شیخ یا زاهد قرار گیرد اما حافظ خلاف انتظار ما است و این همان تفاوت بنیادینی است که شاعر این موضوع را در شیوه خود برای گفتوگو با جامعه برگزیده است. ابراهیمی گفت: شیوه حافظ به صورتی است که خود را به پرسش میکشاند و با طرح پرسش از خود به سوی گروه دوم میرود. قصد او از اینکار محکوم کردن صوفی نیست. حافظ شیوه جدلی انتخاب نمیکند بلکه شیوهای از گفتوگو یا دیالوگ حافظ وجود دارد که این شیوه در اغلب غزلیات وی خودنمایی میکند. در واقع در غزلیات حافظ حرکتی از گروه اول به سوی گروه دوم وجود دارد و حافظ دوباره از گروه دوم به سوی گروه اول حرکت میکند. وی اضافه کرد: ارزش کار حافظ در ادامه یافتن همین موضوع است، زیرا حرکت از آگاهی به خودآگاهی هیچوقت متوقف نمیشود و این از آن جهت است که حرکت جامعه حرکت ثابتی نیست و حرکتی بصورت بالا و پایین است که این موضوع موجب اضطراب و پریشان احوالی حافظ است و از مهترین رویدادها در غزلیات او است که کمتر به آن توجه شده است. عضو هیات علمی دانشگاه شهیدچمران اهواز در ادامه افزود: درخصوص این مطلب کتابی با عنوان "در سالهای دور و دیر" نوشتهام که به چاپ رسیده است. شعر این کتاب به نام "رندانه" است و در آن به نمادهای وارانه یا سمبلهای معکوس پرداختهام. در ادامه این مراسم مژگان امیری، رییس انجمن حافظپژوهان اهواز نیز با اشاره به اینکه کتابخانه عمومی مشارکتی حافظ با دو هزار عضو و گنجینهای حدود 12هزار جلد اعم از قدیمی، علمی و ...، در محل انجمن یا همان خانه ماپار به ارایه خدمات میپردازد عنوان کرد: این کتابخانه در سال 1389 به عنوان کتابخانه نمونه استان معرفی و متعاقباً در سال 1392 نیز عنوان نمونه برتر ملی را درتالار وحدت تهران از آن خود کرد. وی خاطرنشان کرد: انجمن حافظپژوهان خوزستان از سال 1383 فعالیت خود را آغاز کرد که این در حالی بود که در ابتدای کار، این انجمن تنها دارای پنج عضو بود که این تعداد پس از گذشت 13 سال هم اینک به دو هزار عضو افزایش پیدا کرده است. همچنین در بخشی از این همایش سیدلطفالله هاشمی، مشاور و دفتردار استاندار خوزستان نیز قول مساعد داد تا با همکاری شورای اسلامی شهر اهواز و استاندار خوزستان، فرهنگسرایی برای اعضای انجمن حافظپژوهان احداث شود. در پایان این همایش بزرگداشت، عبدالرسول سعادت، شاعر و عضو فعال کتابخانه و انجمن حافظ پژوهان، مهران کهنسال، مسوول انجمن ایزدخواستیهای اهواز، رضا فاطمی، عضو انجمن ایزدخواستیهای اهواز و ابوطالب موسوی، عضو فعال کتابخانه و انجمن حافظ پژوهان به خوانش غزلیاتی از حافظ پرداختند. به گزارش ایسنا، بیستم مهرماه روز بزرگداشت شاعر توانمند، حافظ، در تقویم کشورمان ثبت شده است و هرساله علاقهمندان در قالب انجمن حافظپژوهان خوزستان، این روز را گرامی میدارند. بررسی و تفسیر غزلیات و اشعار حافظ از برنامههای پانزدهمین همایش بزرگداشت این شاعر توانمند بود. در این مراسم حضور شاعران نامآشنای خوزستان و چهرههای برجسته نیز به چشم میخورد.
http://www.khozestan-online.ir/fa/News/12480/در-همایش-بزرگداشت-لسانالغیب-در-اهواز-مطرح-شد؛--حافظ-و-گروههای-شخصیتی-متضاد-در-غزل-او
|