پیام خوزستان
در همایش بزرگداشت لسان‎الغیب در اهواز مطرح شد؛ حافظ و گروه‎های شخصیتی متضاد در غزل او
شنبه 22 مهر 1396 - 12:55:00 AM
ایسنا - فرهنگی و هنری
خوزستان آنلاین - پانزدهمین همایش بزرگداشت حافظ شیرازی با حضور شاعران و چهره‎های مطرح ادبی خوزستان همزمان با روز بزرگداشت این شاعر توانا در اهواز برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایسنا ـ منطقه خوزستان، مختار ابراهیمی در پانزدهمین همایش بزرگداشت حافظ که شامگاه بیستم مهر 96 به همت انجمن حافظ پژوهان خوزستان و کتابخانه عمومی مشارکتی حافظ در محل سالن جلسات شورای شهر اهواز برگزار شد با اشاره به غزل "فاش می‎گویم و از گفته خود دلشادم" اظهار کرد: در این غزل با هستی‎شناسی حافظ به خوبی می‎توان آشنا شد و این هستی‎شناسی را حافظ‎شناسانی که با این شیوه حافظ آشنایی دارند بهتر درک خواهند کرد.
وی با اشاره به ویژگی‎های غزل حافظ ادامه داد: در غزل حافظ اغلب با دو گروه شخصیتی مواجه هستیم که این دو گروه کاملا در برابر هم قرار می‎گیرند و در یک گفت‎وگو شرکت می‎کنند و در نهایت حافظ با شیوه کم‎نظیر خود این دو گروه را با یک‎دیگر به صلح می‎رساند.
مدیرگروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهیدچمران اهواز در ادامه با اشاره به این‎که گروه نخست در واژه صوفی قرار می‎گیرند می‎افزاید: می‎توان این‎گونه خلاصه کرد که شخصیت‎هایی که در کنار واژه صوفی قرار می‌گیرند، شخصیت‎هایی مانند منقصد و زاهد هستند. این در حالی است که گروه دوم را شخصیت پیرمغان تشکیل می‎دهد که در کنار این شخصیت، شخصیت های پیر، پیرخراباط و پیردردی کش ما قرارمی‎گیرند.
وی توضیح داد: حافظ خود نماینده گروه دوم است و درکنار پیرمغان قرار می‎گیرد که البته ما باتوجه به قاموس جامعه انتظار داریم حافظ درکنار صوفی، شیخ یا زاهد قرار گیرد اما حافظ خلاف انتظار ما است و این همان تفاوت بنیادینی است که شاعر این موضوع را در شیوه خود برای گفت‎وگو با جامعه برگزیده است.
ابراهیمی گفت: شیوه حافظ به صورتی است که خود را به پرسش می‎کشاند و با طرح پرسش از خود به سوی گروه دوم می‎رود. قصد او از این‎کار محکوم کردن صوفی نیست. حافظ شیوه جدلی انتخاب نمی‎کند بلکه شیوه‎ای از گفت‎وگو یا دیالوگ حافظ وجود دارد که این شیوه در اغلب غزلیات وی خودنمایی می‎کند. در واقع در غزلیات حافظ حرکتی از گروه اول به سوی گروه دوم وجود دارد و حافظ دوباره از گروه دوم به سوی گروه اول حرکت می‎کند.
وی اضافه کرد: ارزش کار حافظ در ادامه یافتن همین موضوع است، زیرا حرکت از آگاهی به خودآگاهی هیچ‎وقت متوقف نمی‎شود و این از آن جهت است که حرکت جامعه حرکت ثابتی نیست و حرکتی بصورت بالا و پایین است که این موضوع موجب اضطراب و پریشان احوالی حافظ است و از مهترین رویدادها در غزلیات او است که کمتر به آن توجه شده است.
عضو هیات علمی دانشگاه شهیدچمران اهواز در ادامه افزود: درخصوص این مطلب کتابی با عنوان "در سال‎های دور و دیر" نوشته‎ام که به چاپ رسیده است. شعر این کتاب به نام "رندانه" است و در آن به نمادهای وارانه یا سمبل‎های معکوس پرداخته‎ام.
در ادامه این مراسم مژگان امیری، رییس انجمن حافظ‌پژوهان اهواز نیز با اشاره به این‎که کتابخانه عمومی مشارکتی حافظ با دو هزار عضو و گنجینه‎ای حدود 12هزار جلد اعم از قدیمی، علمی و ...، در محل انجمن یا همان خانه ماپار به ارایه خدمات می‎پردازد عنوان کرد: این کتابخانه در سال 1389 به عنوان کتابخانه نمونه استان معرفی و متعاقباً در سال 1392 نیز عنوان نمونه برتر ملی را درتالار وحدت تهران از آن خود کرد.
وی خاطرنشان کرد: انجمن حافظ‎پژوهان خوزستان از سال 1383 فعالیت خود را آغاز کرد که این در حالی بود که در ابتدای کار، این انجمن تنها دارای پنج عضو بود که این تعداد پس از گذشت 13 سال هم اینک به دو هزار عضو افزایش پیدا کرده است.
همچنین در بخشی از این همایش سیدلطف‎الله هاشمی، مشاور و دفتردار استاندار خوزستان نیز قول مساعد داد تا با همکاری شورای اسلامی شهر اهواز و استاندار خوزستان، فرهنگ‎سرایی برای اعضای انجمن حافظ‎پژوهان احداث شود.
در پایان این همایش بزرگداشت، عبدالرسول سعادت، شاعر و عضو فعال کتابخانه و انجمن حافظ پژوهان، مهران کهنسال، مسوول انجمن ایزدخواستی‎های اهواز، رضا فاطمی، عضو انجمن ایزدخواستی‎های اهواز و ابوطالب موسوی، عضو فعال کتابخانه و انجمن حافظ پژوهان به خوانش غزلیاتی از حافظ پرداختند.
به گزارش ایسنا، بیستم مهرماه روز بزرگداشت شاعر توانمند، حافظ، در تقویم کشورمان ثبت شده است و هرساله علاقه‎مندان در قالب انجمن حافظ‎پژوهان خوزستان، این روز را گرامی می‎دارند. بررسی و تفسیر غزلیات و اشعار حافظ از برنامه‎های پانزدهمین همایش بزرگداشت این شاعر توانمند بود. در این مراسم حضور شاعران نام‎آشنای خوزستان و چهره‎های برجسته نیز به چشم می‎خورد.

http://www.khozestan-online.ir/fa/News/12480/در-همایش-بزرگداشت-لسان‎الغیب-در-اهواز-مطرح-شد؛--حافظ-و-گروه‎های-شخصیتی-متضاد-در-غزل-او
بستن   چاپ