پیام خوزستان
چرا جاده‌هاي خوزستان حادثه‌خيزند؟
دوشنبه 5 مرداد 1394 - 8:00:54 AM
ايسنا
جاده يکي از عوامل مهم در وقوع تصادفات است؛ وجود مشکل در جاده موجب افزايش آمار تصادفات و با رفع مشکل نيز آمار وقوع تصادفات کاهش مي‌يابد، چنانچه در سال‌هاي اخير با بهبود جاده‌ها و رفع نواقص خودروها، آمار تصادفات تا حدودي کاهش يافته است.

تاثير رويه راه بر ايمني جاده‌ها

مراد مهري، معاون راه‌سازي اداره‌کل راه و شهرسازي خوزستان با اشاره به تاثير وضعيت آسفالت بر وقوع حوادث جاده‌اي بيان کرد: هرچه وضعيت رويه آسفالت نامناسب‌تر باشد بر ميزان تصادفات افزوده مي​شود.

وي گفت: طبق تحقيقات انجام شده، بالا بودن کيفيت رويه راه، تاثير زيادي در ايمني راه​ها خواهد داشت.

مهري عنوان كرد: استان خوزستان از نظر حمل بار و كالا و همچنين حمل مسافر رتبه دوم را در كشور دارد، و در اين شرايط وسايل نقليه نقليه عموما سنگين تردد زيادي در محورهاي خوزستان دارند. عبور وسايل نقليه سنگين موجب مي​شود رويه​ها خيلي زود به مرز خستگي برسد كه در اثر اين خستگي قطعا جاده دچار شكست​هايي مي​شود و در نهايت شرايط نامطلوب جاده منجر به افزايش تصادفات خواهد شد.

وي اظهار کرد: در محورهايي مانند اهواز – انديمشك كه از نوع ترانزيتي بوده و از جنوب به شمال و مركز استان خوزستان امتداد دارد، روزانه حدود 11 تا 12 هزار وسيله نقليه تردد مي‌کنند. در اين محور با انجام اقداماتي مانند لكه​گيري و روكش، سعي شده از ميزان تصادفات كاسته شود كه خوشبختانه اين اقدامات موفق بوده است.

معاون راه‌سازي اداره‌کل راه و شهرسازي خوزستان افزود: دومين محور پراهميت در استان خوزستان، محور اهواز – هفتگل – باغملك – ايذه به استان‌هاي چهارمحال و بختياري و اصفهان است كه از لحاظ ترافيكي بسيار مهم است. متاسفانه اين مسير، يك محور دوخطي است و ترافيك سنگين در آن وجود دارد. اين محور در اثر ترافيك سنگين دچار مشكلات رويي آسفالت شده كه اين شرايط، نقش پررنگي در وقوع تصادفات در اين محور دارد.

وي گفت: يكي ديگر از محورهاي مهم، محور رامهرمز به بهبهان به استان‌هاي كهگيلويه و بوير احمد و بوشهر است كه شرايط آن مشابه محورهاي قبلي است.

مهري اظهار كرد: در آسفالت در مناطق گرمي مانند خوزستان با توجه به بالا بودن درجه حرارت بايد از قيرهاي 50/40 استفاده شود؛ اين نوع قير در مقابل گرما مقاومت بيشتري دارد و درجه نفوذ آن كمتر است و لايه​هاي آسفالتي که با اين نوع قير درست شده‌اند، كمتر دچار قيرزدگي مي​شوند ولي متأسفانه قير 50/40 نه در پالايشگاه آبادان و نه در جاي ديگري از خوزستان توليد نمي​شود. در چند سال گذشته فقط پالايشگاه اصفهان اين قير را توليد کرده داشته كه از آن به ما نمي​داده است. به اين ترتيب در جاده‌هاي خوزستان به اجبار از قير 70/60 استفاده شده كه در مقابل گرما درجه نفوذ بيشتري دارد.

وي عنوان كرد: اين نوع قير در مقابل گرما درجه نفوذ و نقطه رواني بيشتري دارد و عموما در فصل تابستان درجه حرارت آسفالت در برخي مواقع به بالاي 70 درجه سانتي‌گراد نيز مي​رسد. اين افزايش حرارت، موجب مي​شود آسفالت حالت شل​شدگي به خود گرفته و در اثر ترافيك و ترمزهاي ايجاد شده معمولا خرابي​هاي از نوع قوسي يا هلالي و قيرزدگي به وجود آيد.

مهري گفت: در مناطق سردسير كشور بهتر است براي​ آسفالت از قير 100/80 استفاده شود كه اين نوع قير در کشور توليد مي​شود ولي قير 50/40 كه براي مناطق گرم بهتر است، متاسفانه توليد نمي​شود و مجبوريم از يك رده پايين​تر يعني 70/60 استفاده كنيم.

وي افزود: نوع رويه آسفالت استفاده شده با توجه به منابع مالي حداقل 5 سال كارايي دارد و بعد از آن اقدام به ترميم و بازسازي مجدد مي​شود.

آسفالت نامرغوب و تصادفات رانندگي

سرهنگ عادل مجدمي، رييس پليس راهنمايي و رانندگي خوزستان نيز در اين زمينه اظهار کرد: مناسب نبودن زيرساخت آسفالت جاده​ها منجر به ترك​خوردگي يا كندگي آسفالت مي​شود و همين ترك​خوردگي، موجب انحراف خودروها به چپ يا راست و وقوع تصادفات مي​شود.

وي با اشاره به نحوه وقوع تصادفات در اثر کندگي آسفالت بيان کرد: طبيعتا زماني که رانندگان به كندگي آسفالت مي​رسند، صرفا به خاطر اين‌كه خودروي آنها دچار مشكلي نشود، به چپ يا راست منحرف مي​شوند كه در اين شرايط اگر خودروي ديگري كنار آنها يا روبه‌روي آنها باشد احتمال برخورد و وقوع تصادف وجود خواهد داشت.

مجدمي گفت: اگر آسفالت نامرغوب باشد به خصوص در فصل تابستان دچار مشكل خواهد شد؛ به اين صورت كه خودرو در صورت مواجهه با مشكل، به جاي اين‌كه در فاصله 10 متري خط ترمز، متوقف شود با توجه به لغزنده بودن سطح جاده​ها و عدم ايجاد اصطكاك لازم بين لاستيك و سطح جاده، مسافت بيشتري را براي توقف طي خواهد كرد که منجر به وقوع تصادف مي​شود.

وي افزود: نامرغوب بودن آسفالت همچنين موجب مي​شود عمر خط​كشي​ها و علامت​هاي موجود بر سطح آسفالت كاهش پيدا كند و پس از مدت كمي محو شده و تغيير رنگ دهد.

رييس پليس راهنمايي و رانندگي خوزستان با بيان اين که در برخي از مناطق خوزستان، آسفالت جاده​ها بايد هر سال تجديد شود، اظهار كرد: اخيرا تجديد آسفالت كمتر اتفاق مي​افتد و بيشتر ترميم مي​شود.

لزوم استفاده از سيستم‌هاي کنترل و مديريت سرعت

سرهنگ قاسم قدرتي، رييس پليس راه خوزستان نيز بيان کرد: با توجه به تاثير جاده‌ها در كاهش تصادفات، لازم است اقداماتي در قالب استفاده از سيستم‌هاي كنترل و مديريت سرعت انجام شود.

وي افزود: متاسفانه 2 بزرگراه در خوزستان از ميان شهرها و شهرك‌هايي در محور اهواز تا انديمشك مي‌گذرند كه حتما بايد اقداماتي جهت تغيير مسير اين بزرگراه‌ها و تبديل آن به آزادراه و خارج كردن آن از حوزه منطقه مسكوني و شهري انجام شود. در غير اين صورت افزايش ترافيك و ترددهاي شهري، موجب افزايش تصادفات عابران، موتورسوارها و دوچرخه‌سوارها مي‌شود.

قدرتي گفت: مسير ديگر ورودي و خروجي خوزستان در محور اهواز به هفتكل، باغملك، ايذه، و دهدز با توجه به دو طرفه بودن و عدم تفكيك مسير رفت و برگشت اين جاده، خطرات بالقوه و تصادفات شاخ به شاخ زيادي را موجب مي‌شود كه تجارب ساليان گذشته نشان داده اين تصادفات با فوت و جرح بالا همراه بوده است. در اين مسيرها علاوه بر تقويت تيم‌هاي گشت و اعزام تيم‌هاي نامحسوس، از ظرفيت‌هاي مردمي نيز در قالب گشت‌هاي مردمي استفاده مي‌شود.

عبدالحسن مقتدايي، استاندار خوزستان نيز پيش از اين در نشست شوراي ايمني راه‌هاي خوزستان با بيان اين که بايد با ايمن سازي جاده هاي استان ميزان مرگ و مير جاده اي در اين استان به صفر برسد، گفته بود: براساس آمارها و اطلاعات موجود، کمبودهايي در خصوص تعداد کم ايستگاه‌هاي اورژانس بين‌راهي و پاسگاه‌ها در جاده‌هاي استان وجود دارد.

وي با تاکيد بر لزوم عمل دستگاه‌هاي مربوطه به تعهدات خود در زمينه ارتقا ايمني و استاندارد جاده‌هاي استان بيان کرده بود: در اين راستا اداره‌کل راه و شهرسازي بايد به خوبي بر روند اجرايي شدن اين تعهدات نظارت دقيق داشته و کمي‌ها و کاستي‌ها را شناسايي کند.

استاندار خوزستان گفته بود: وضعيت جاده‌ها و آمار تصادفات به فرهنگ عمومي مردم، ميهمانان و فرهنگ افراد مختلف بستگي دارد که تعدد فرهنگ‌ها در استان به دليل مهاجرپذيري قدري کار را دشوار کرده است.

با توجه به آثار زيان‌بار تصادفات ترافيکي بر پيکره جوامع، لازم است توجه بسياري در حوزه ايمني جاده‌ها اعمال شود. متاسفانه سالانه رقم قابل توجهي در استان خوزستان جان خود را در تصادفات جاده‌اي از دست مي‌دهند. اميد است در اين شرايط، با تلاش مسئولان در بهبود وضعيت جاده‌هاي استان، روزي شاهد به صفر رسيدن ميزان مرگ و مير جاده‌اي باشيم.


http://www.khozestan-online.ir/fa/News/3030/چرا-جاده‌هاي-خوزستان-حادثه‌خيزند؟
بستن   چاپ