جاده يکي از عوامل مهم در وقوع تصادفات است؛ وجود مشکل در جاده موجب افزايش آمار تصادفات و با رفع مشکل نيز آمار وقوع تصادفات کاهش مييابد، چنانچه در سالهاي اخير با بهبود جادهها و رفع نواقص خودروها، آمار تصادفات تا حدودي کاهش يافته است.
تاثير رويه راه بر ايمني جادهها
مراد مهري، معاون راهسازي ادارهکل راه و شهرسازي خوزستان با اشاره به تاثير وضعيت آسفالت بر وقوع حوادث جادهاي بيان کرد: هرچه وضعيت رويه آسفالت نامناسبتر باشد بر ميزان تصادفات افزوده ميشود.
وي گفت: طبق تحقيقات انجام شده، بالا بودن کيفيت رويه راه، تاثير زيادي در ايمني راهها خواهد داشت.
مهري عنوان كرد: استان خوزستان از نظر حمل بار و كالا و همچنين حمل مسافر رتبه دوم را در كشور دارد، و در اين شرايط وسايل نقليه نقليه عموما سنگين تردد زيادي در محورهاي خوزستان دارند. عبور وسايل نقليه سنگين موجب ميشود رويهها خيلي زود به مرز خستگي برسد كه در اثر اين خستگي قطعا جاده دچار شكستهايي ميشود و در نهايت شرايط نامطلوب جاده منجر به افزايش تصادفات خواهد شد.
وي اظهار کرد: در محورهايي مانند اهواز – انديمشك كه از نوع ترانزيتي بوده و از جنوب به شمال و مركز استان خوزستان امتداد دارد، روزانه حدود 11 تا 12 هزار وسيله نقليه تردد ميکنند. در اين محور با انجام اقداماتي مانند لكهگيري و روكش، سعي شده از ميزان تصادفات كاسته شود كه خوشبختانه اين اقدامات موفق بوده است.
معاون راهسازي ادارهکل راه و شهرسازي خوزستان افزود: دومين محور پراهميت در استان خوزستان، محور اهواز – هفتگل – باغملك – ايذه به استانهاي چهارمحال و بختياري و اصفهان است كه از لحاظ ترافيكي بسيار مهم است. متاسفانه اين مسير، يك محور دوخطي است و ترافيك سنگين در آن وجود دارد. اين محور در اثر ترافيك سنگين دچار مشكلات رويي آسفالت شده كه اين شرايط، نقش پررنگي در وقوع تصادفات در اين محور دارد.
وي گفت: يكي ديگر از محورهاي مهم، محور رامهرمز به بهبهان به استانهاي كهگيلويه و بوير احمد و بوشهر است كه شرايط آن مشابه محورهاي قبلي است.
مهري اظهار كرد: در آسفالت در مناطق گرمي مانند خوزستان با توجه به بالا بودن درجه حرارت بايد از قيرهاي 50/40 استفاده شود؛ اين نوع قير در مقابل گرما مقاومت بيشتري دارد و درجه نفوذ آن كمتر است و لايههاي آسفالتي که با اين نوع قير درست شدهاند، كمتر دچار قيرزدگي ميشوند ولي متأسفانه قير 50/40 نه در پالايشگاه آبادان و نه در جاي ديگري از خوزستان توليد نميشود. در چند سال گذشته فقط پالايشگاه اصفهان اين قير را توليد کرده داشته كه از آن به ما نميداده است. به اين ترتيب در جادههاي خوزستان به اجبار از قير 70/60 استفاده شده كه در مقابل گرما درجه نفوذ بيشتري دارد.
وي عنوان كرد: اين نوع قير در مقابل گرما درجه نفوذ و نقطه رواني بيشتري دارد و عموما در فصل تابستان درجه حرارت آسفالت در برخي مواقع به بالاي 70 درجه سانتيگراد نيز ميرسد. اين افزايش حرارت، موجب ميشود آسفالت حالت شلشدگي به خود گرفته و در اثر ترافيك و ترمزهاي ايجاد شده معمولا خرابيهاي از نوع قوسي يا هلالي و قيرزدگي به وجود آيد.
مهري گفت: در مناطق سردسير كشور بهتر است براي آسفالت از قير 100/80 استفاده شود كه اين نوع قير در کشور توليد ميشود ولي قير 50/40 كه براي مناطق گرم بهتر است، متاسفانه توليد نميشود و مجبوريم از يك رده پايينتر يعني 70/60 استفاده كنيم.
وي افزود: نوع رويه آسفالت استفاده شده با توجه به منابع مالي حداقل 5 سال كارايي دارد و بعد از آن اقدام به ترميم و بازسازي مجدد ميشود.
آسفالت نامرغوب و تصادفات رانندگي
سرهنگ عادل مجدمي، رييس پليس راهنمايي و رانندگي خوزستان نيز در اين زمينه اظهار کرد: مناسب نبودن زيرساخت آسفالت جادهها منجر به تركخوردگي يا كندگي آسفالت ميشود و همين تركخوردگي، موجب انحراف خودروها به چپ يا راست و وقوع تصادفات ميشود.
وي با اشاره به نحوه وقوع تصادفات در اثر کندگي آسفالت بيان کرد: طبيعتا زماني که رانندگان به كندگي آسفالت ميرسند، صرفا به خاطر اينكه خودروي آنها دچار مشكلي نشود، به چپ يا راست منحرف ميشوند كه در اين شرايط اگر خودروي ديگري كنار آنها يا روبهروي آنها باشد احتمال برخورد و وقوع تصادف وجود خواهد داشت.
مجدمي گفت: اگر آسفالت نامرغوب باشد به خصوص در فصل تابستان دچار مشكل خواهد شد؛ به اين صورت كه خودرو در صورت مواجهه با مشكل، به جاي اينكه در فاصله 10 متري خط ترمز، متوقف شود با توجه به لغزنده بودن سطح جادهها و عدم ايجاد اصطكاك لازم بين لاستيك و سطح جاده، مسافت بيشتري را براي توقف طي خواهد كرد که منجر به وقوع تصادف ميشود.
وي افزود: نامرغوب بودن آسفالت همچنين موجب ميشود عمر خطكشيها و علامتهاي موجود بر سطح آسفالت كاهش پيدا كند و پس از مدت كمي محو شده و تغيير رنگ دهد.
رييس پليس راهنمايي و رانندگي خوزستان با بيان اين که در برخي از مناطق خوزستان، آسفالت جادهها بايد هر سال تجديد شود، اظهار كرد: اخيرا تجديد آسفالت كمتر اتفاق ميافتد و بيشتر ترميم ميشود.
لزوم استفاده از سيستمهاي کنترل و مديريت سرعت
سرهنگ قاسم قدرتي، رييس پليس راه خوزستان نيز بيان کرد: با توجه به تاثير جادهها در كاهش تصادفات، لازم است اقداماتي در قالب استفاده از سيستمهاي كنترل و مديريت سرعت انجام شود.
وي افزود: متاسفانه 2 بزرگراه در خوزستان از ميان شهرها و شهركهايي در محور اهواز تا انديمشك ميگذرند كه حتما بايد اقداماتي جهت تغيير مسير اين بزرگراهها و تبديل آن به آزادراه و خارج كردن آن از حوزه منطقه مسكوني و شهري انجام شود. در غير اين صورت افزايش ترافيك و ترددهاي شهري، موجب افزايش تصادفات عابران، موتورسوارها و دوچرخهسوارها ميشود.
قدرتي گفت: مسير ديگر ورودي و خروجي خوزستان در محور اهواز به هفتكل، باغملك، ايذه، و دهدز با توجه به دو طرفه بودن و عدم تفكيك مسير رفت و برگشت اين جاده، خطرات بالقوه و تصادفات شاخ به شاخ زيادي را موجب ميشود كه تجارب ساليان گذشته نشان داده اين تصادفات با فوت و جرح بالا همراه بوده است. در اين مسيرها علاوه بر تقويت تيمهاي گشت و اعزام تيمهاي نامحسوس، از ظرفيتهاي مردمي نيز در قالب گشتهاي مردمي استفاده ميشود.
عبدالحسن مقتدايي، استاندار خوزستان نيز پيش از اين در نشست شوراي ايمني راههاي خوزستان با بيان اين که بايد با ايمن سازي جاده هاي استان ميزان مرگ و مير جاده اي در اين استان به صفر برسد، گفته بود: براساس آمارها و اطلاعات موجود، کمبودهايي در خصوص تعداد کم ايستگاههاي اورژانس بينراهي و پاسگاهها در جادههاي استان وجود دارد.
وي با تاکيد بر لزوم عمل دستگاههاي مربوطه به تعهدات خود در زمينه ارتقا ايمني و استاندارد جادههاي استان بيان کرده بود: در اين راستا ادارهکل راه و شهرسازي بايد به خوبي بر روند اجرايي شدن اين تعهدات نظارت دقيق داشته و کميها و کاستيها را شناسايي کند.
استاندار خوزستان گفته بود: وضعيت جادهها و آمار تصادفات به فرهنگ عمومي مردم، ميهمانان و فرهنگ افراد مختلف بستگي دارد که تعدد فرهنگها در استان به دليل مهاجرپذيري قدري کار را دشوار کرده است.
با توجه به آثار زيانبار تصادفات ترافيکي بر پيکره جوامع، لازم است توجه بسياري در حوزه ايمني جادهها اعمال شود. متاسفانه سالانه رقم قابل توجهي در استان خوزستان جان خود را در تصادفات جادهاي از دست ميدهند. اميد است در اين شرايط، با تلاش مسئولان در بهبود وضعيت جادههاي استان، روزي شاهد به صفر رسيدن ميزان مرگ و مير جادهاي باشيم.