پیام خوزستان
تونل مترو از زير کارون عبور مي کند
دوشنبه 27 ارديبهشت 1395 - 10:18:53 AM
ايرنا
خوزستان انلاين- عباس هلاکويي اظهار کرد: عبور از زير رودخانه کارون حساس ترين قسمت طرح متروي اهواز است. وي با بيان اينکه حفاري تونل در زير رودخانه براي نخستين بار در کشور اجرا مي شود افزود: حفاري تونل از اوايل ارديبهشت آغاز شده و تا يک هفته آينده دستگاه هاي تونل زني (TBM) به طور کامل از عرض رودخانه کارون عبور مي کند. هلاکويي تاکيد کرد: کمبود اعتبار و مشکلات پيمانکار، نگراني هايي از بابت اجراي اين بخش از طرح بوجود آورده بود اما خوشبختانه اين طرح آغاز شده و هم اکنون 210 متر تونل، از عرض 300 متري رودخانه حفاري شده است. وي اضافه کرد: حفاري تونل از ايستگاه کارون در خيابان نادري تا رودخانه با قطر هفت متر و شيب مايل اجرا مي شود که از عمق 18 متر آغاز و حداکثر به 35 متر مي رسد. به گفته وي، براي احداث هر کيلومتر تونل 150 تا 170 ميليارد ريال هزينه مي شود. هلاکويي اظهار کرد: فاصله ايستگاه کارون (دومين ايستگاه متروي خيابان نادري) تا رودخانه کارون 600 متر است و فاصله همين ايستگاه تا ايستگاه بعد از آن در ميدان ساعت 1.7 کيلومتر است، که از ايستگاه هاي طولاني اين طرح به شمار مي آيد زيرا متوسط فاصله ايستگاه ها 700 متر تا يک کيلومتر است. وي با اشاره به مشکلات پيش آمده در رابطه با پيمانکار متروي اهواز (شرکت کيسون) افزود: اکنون همه کارگاه هاي مترو در اهواز به جز اجراي تونل زير رودخانه تعطيل شده است. هلاکويي اضافه کرد: قرار است گروهي از سوي شوراي عالي فني براي بررسي مشکلات کارفرما و پيمانکار مترو به اهواز بيايند. خط يک قطارشهري اهواز 46 کيلومتر تونل رفت و برگشت دارد که بخشي از آن در زير رودخانه کارون انجام مي شود. متروي اهواز شمال شرقي اين شهر را با عبور از بخش مرکزي شهر و رودخانه کارون به جنوب غربي شهر متصل مي کند. مجري متروي اهواز شرکت چيني کيسون است که در سال 1385 کار را تحويل گرفت و قرار بود آن را پنج ساله به اتمام برساند اما اين طرح اکنون تنها 27 درصد پيشرفت دارد. آخرين وعده براي راه اندازي متروي اهواز آبان 1394 اعلام شده و قرار بود فاز نخست آن (شش ايستگاه ميدان فرودگاه تا مصلا) به بهره برداري برسد.

http://www.khozestan-online.ir/fa/News/3950/تونل-مترو-از-زير-کارون-عبور-مي-کند
بستن   چاپ