اخبار حکمت:
نگاه بایسته و فوری به آموزش و پرورش استان
سه شنبه 2 مرداد 1397 - 16:10:06
|
|
پیام خوزستان - اهواز- سایت خبری تحلیلی اخبار حکمت روز دوشنبه یادداشتی با عنوان " نگاه بایسته و فوری به آموزش و پرورش استان" را به قلم اکبر ظریفی رئیس سازمان معلمان خوزستان منتشر کرده است. اگر بخواهیم خیلی ساده، رئوس مسائل مبتلی به آموزش و پرورش استان خوزستان را برشماریم، این گونه است: الف) مدیریتی - نداشتن آمار محتوایی از کارشناسان بخش ها و مقاطع، که لازمه برنامه ریزی است. - ضعف اساسی در مکانیسم به روز کردن یا به روز شدن مدیران از بالا تا پایین - تمایل به بهره های مالی بین مدیران که منجر به نگاه آنان به معامله با بیرون از آموزش و پرورش می شود. - نگاه های صرفا سیاسی، تقریبا بیشتر مدیران ارشد و مدیران مناطق - نگاه های قومی تقریبا اکثر مدیران، از بالا تا پایین - علاقمندی افراطی به صندلی مدیریت در بیشتر سطح ها، از بالا تا پایین - عدم استحضار بیشتر مدیران ارشد به تفکیک قوا، که منجر به وادادگی آنها می شود. - کوتاه مدت بودن زمان مدیریت، مدیران آموزشگاه ها ب) محتوا - نبود برنامه جامع استانی که بایسته ها را در یک چشم انداز نشان بدهد. - تمرکز محتوایی استان ها به مرکز که انگیزه مدیران ارشد استانی را برای ابداع و خلاقیت از بین برده است. - همین تمرکز در استان هم وجود دارد، اداره کل این انگیزه را به صورت سیستمی از بین می برد. - نبود برنامه های جزء در آموزشگاه ها بنابر شرایط و موقعیت های کمی و کیفی مدارس - نبود برنامه های انگیزشی و تربیتی مبتنی بر شرایط و نیاز های منطقهای و ...در شهرها و مناطق. - مدرسه محور نبودن همه برنامه ها و محتواها. - نداشتن برنامه های کارشناسی شده عملی برای مناطق دو زبانه پ) نیروی انسانی - سازمان دهی نادرست نیروها، در سراسر کشور و به تبع آن در استان - تمایل به خروج درصد زیادی از اعضای آ پ استان به دلایل زیاد - جایگزین نشدن نیروهای خارج شده، به دلیل عدم استقبال نیروهای دیگر استان ها برای ورود به استان. - ورود فله ای و بدون کارشناسی نیروها در زمان های گوناگون به بدنه آ پ استان - فرسودگی نیروها در استان به دلایل جغرافیایی و محیطی، اجتماعی خاص استان - ناکارآمدی سیستم آموزش ضمن خدمت در استان و عدم استقبال نیروها از این سیستم که هیچ تاثیر عملی روی آنها و افزایش سطح دانش آنها ندارد. - نگرش های محلی و قومی قوی میان نیروهای آپ در سراسر استان. ت) مشارکت ها - تکیه بر درآمدزایی مدارس غیر دولتی، علیرغم قرار بنیادین این مراکز - مشارکت مدیران دیروزی و امروزی و...در شکل دهی مدارس غیر دولتی، که به هرحال از نظارت و نقد دقیق، طرفی بسته نمی شود. - گسترش و نقش ویرانگر آموزشگاه های آزاد در استان که صرفا به دنبال افزایش بهره مالی خود هستند و موجبات ناکارامد نشان دادن مدارس را از نظر روانی فراهم می کنند. - تمرکز منطقه ای امکانات دولتی و غیر دولتی در بخش های خاصی از شهرها و ناتوانی آموزش و پرورش برای تقسیم همه امکانات در همه جا ث) اولیا و مربیان - اجرا نشدن نقش اساسی انجمن اولیاء و مربیان در تقریبا بیشتر مراکز آموزشی - نبود یک برنامه عملیاتی جهت مشارکت عملی اولیاء در کمک به اداره مدارس - روشن نشدن نقش مهم اولیاء در کارها مطابق برنامه های استاندارد، این مهم باید توسط آموزش و پرورش و رسانه ها صورت پذیرد. ج) سخت افزار - فرسوده بودن بسیاری از مدارس موجود ویا نداشتن برخی امکانات مورد لزوم و مطابق شرایط روز - کمبود مدارس در سراسر استان - وجود مدارس کانکسی و...در برخی شهرها و روستاها - نبود امکانات برای ساختار عشایری استان - تجمع ساخت و راه اندازی مدارس در شهرهای بزرگ، در محلات خاص فرجام سخن یا در خواست اضطراری از وزارت آموزش و پرورش: با توجه به شرایط ویژه آموزش و پرورش استان خوزستان، لازم است دولت و وزارت آموزش و پرورش و همچنین مجلس شورای اسلامی، یک نگاه ویژه دست کم پنج ساله به این استان داشته و با تشکیل یک کارگروه متشکل از کارشناسان استان و همچنین نمایندگان مجلس استان و نیز نمایندگانی از وزارتخانه، گام های عملی برای برون رفت از این مشکلات بردارند. 9770/6002
http://www.khozestan-online.ir/fa/News/56645/نگاه-بایسته-و-فوری-به-آموزش-و-پرورش-استان
|