پیام خوزستان
پرداختن به جزییات در نوحه‌خوانی پذیرفتنی نیست
يکشنبه 6 آبان 1397 - 12:42:17
پیام خوزستان - یک نوحه‌خوان گفت: به اعتقاد بنده در گذشته کسانی که نوحه‌خوانی می‌کردند افرادی خاص بودند و شعری که شاعر در آن زمان می‌گفت بر اساس کشف و شهود و درونیات خودش بوده است.
علی آژق در گفت‌وگو با ایسنا ـ منطقه خوزستان، اظهار کرد: در گذشته شاعر و نوحه‌خوان ابتدا واقعه را تجسم و بعد تصویر سازی می‌کردند. نکته دیگر آن که در گذشته مردم فرهنگ و آداب متفاوتی با امروز داشتند.
وی با خواندن غزلی در مدح حضرت علی (ع) گفت: این نوع غزل‌خوانی به شهرهای شمالی ایران مانند تهران اختصاص دارد که بعضا در کافه‌ها در مدح و منقبت مولا علی (ع) خوانده می‌شود و برای خواندن این سبک از نوحه وجود حنجره بسیار نیرومند نیاز است.
هر کسی که پشت میکروفون رفت نوحه‌خوان نیست

او با بیان این که هر کسی پشت میکروفون می‌رود نوحه‌خوان نیست خاطرنشان کرد: این گونه نبوده که بنده از راه رسیده بیایم و نوحه‌خوان شوم زیرا هر کسی که پشت میکروفون می‌رود لزوما نوحه‌خوان نیست نوحه خواندن سواد موسیقی نیز می‌خواهد. برای مثال عموی بنده سال‌های دور در لرستان تعزیه‌خوان بوده است و گاهی شاهنامه‌خوانی و نقالی می‌کرده و بعد از این که به اهواز آمدیم ایشان نوحه‌خوان مطرحی شده‌اند.
آژق با اشاره به این که نوحه‌خوانی و مداحی با یکدیگر تفاوت چشمگیری دارند توضیح داد: در نوحه‌خوانی باید به ریتم، آهنگ و قالب‌های شعری تسلط و شناخت کافی داشت. در مداحی، شعری برای یک جمع تقریبا کوچک و یا هنگام خلوت خود می‌خوانیم اما هنگام نوحه‌خوانی ما قرار است تا جمع بزرگی را با خودمان همراه کنیم؛ چه سینه‌زن باشد و چه زنجیرزن. بنابراین نوحه مربوط به این دو عمل کاملا با یکدیگر متفاوت است.
این‌خوان و نوحه‌نویس با بیان این که آهنگ عزاداری را با "موسیقی چپی" تعریف می‌کنند خاطرنشان کرد: نوحه‌خوانی نوعی موسیقی است که آن را با ساز چپی می‌شناسند. برای مثال در گذشته اگر به مراسم عزاداری و یا خاکسپاری شخصی می‌رفتید با نواختن ساز روبه‌رو می‌شدید. این موضوع در جنگ‌ها نیز یافت می‌شود که به آن موسیقی چپی می‌گویند.
نوحه‌خوانی آموزش دادنی است

وی با بیان این که نوحه‌خوانی را از کودکی آغاز کرده گفت: در کودکی زمانی که هفت ساله بودم با آموزه‌هایی که از عمویم فراگرفته بودم به نوحه‌خوانی مسلط بدل شده بودم. لذا نوحه‌خوانی امری کاملا آموزش دادنی است. در گذشته بنده در گروه‌های سرود مدرسه شرکت داشتم و معمولا هنگام صف صبح‌گاه می‌خواندم که از جمله آن‌ها می‌توان به سرود‌های مربوط به دهه و اشعار فولکلوریک اشاره کرد.
این نوحه‌خوان ادامه داد: در محله‌ای که ما زندگی می‌کردیم به علت تنوع فرهنگی موجود من با دیدن، شنیدن و تمرین بر روی سبک‌های مختلف نوحه‌خوانان آن منطقه به نوحه‌خوانی تسلط پیدا کردم. نکته مهمی که وجود دارد این است که یک نوحه‌خوان حرفه‌ای باید به دنبال اشعار ناب باشد و کتاب و دفتر مربوط به خودش را تهیه کند.
آژق با اشاره به نام قدیمی‌ترین نوحه‌خوان اهواز یادآور شد: تا جایی که حافظه‌ام یاری می‌کند می‌دانم که قدیمی‌ترین نوحه‌خوان اهواز شخصی به نام "محشوری" بوده است و عمویم قدرت‌الله آژق از جمله کسانی بوده که با ایشان نوحه می‌خوانده است و من از آن جا بود که نوحهخوانی به سبک عربی را فراگرفتم. من از آن جا که به زبان عربی مسلط نبودم نیاز داشتم تا زمانی را برای یادگیری این گونه نوحه‌خوانی صرف کنم که علت آن نیز چیزی جز عشق به این کار نیست. به همین خاطر سال‌ها است که برای پیشرفت در این زمینه ساعت‌های زیادی را به مطالعه می‌پردازم.
دشوارترین نوع نوحه‌خوانی سبک عربی است

او با اشاره به سبک‌های نوحه‌خوانی تصریح کرد: سبک نوحه‌خوانی عربی در اهواز را واحد یک و نیم عربی خطاب می‌کنند که عرب‌ها به آن "چِلّاب" می‌گویند. چِلّاب ریتم تند و سرعت بالایی دارد. به همین خاطر کار هر نوحه‌خوانی نیست و بسیار دشوار است.
وی با اشاره به نام عموی خود توضیح داد: عموی من با نام قدرت‌الله از قدیمی‌ترین نوحه‌خوانان اهواز است که در کنار نوحه‌خوانی، شاعر نیز بود. او بسیار کتاب می‌خواند و اشعار زیادی را مورد بررسی قرار می‌داد. به یاد دارم پس از رحلت امام خمینی (ره) دیوان اشعار ایشان به چاپ رسید که عمویم به علت تسلطش به شعر، شعر معروف امام خمینی (ره) با مطلع "من به خال لبت ای دوست گرفتار شدم/چشم بیمار تو را دیدم و بیمار شدم" را مورد تفسیر و بررسی قرار داد.
برای تضعیف جریان مخالف نوحه سیاسی می‌خوانند

وی در پاسخ به این پرسش که آیا نوحه‌خوان مجاز است به نوحه‌هایش درونمایه سیاسی بدهد اظهار کرد: بله. نوحه‌خوان می‌تواند با در نظر گرفتن جوانب تا حدی به این مسایل ورود کند اما نه به گونه‌ای که به افراط تبدیل شود. برای مثال در زمان جنگ تحمیلی نوحه‌های بسیاری با درونمایه سیاسی سروده و خوانده شد اما امروزه متاسفانه شاهد این هستیم که نوحه‌خوانان بعضا در مجالس معتبر ملی به خواندن نوحه سیاسی آن هم برای تضعیف و یا کوباندن جریان مخالف می‌پردازند که بنده به عنوان کسی که سال‌ها است نوحه می‌خوانم به هیچ وجه چنین رویه‌ای را نه تایید می‌کنم و نه می‌پسندم.
پرداختن به جزییات در نوحه پذیرفتنی نیست

آژق همچنین در خصوص داستان‌سازی‌های نامعتبر در خصوص واقعه کربلا گفت: امروزه اگر هر کسی و با هر مسند و مقامی بیاید و برای من از جزییات واقعه کربلا در 1400 سال پیش بگوید به هیچ عنوان این گفته‌ها را از او نخواهم پذیرفت زیرا هیچ کدام ما در آن جا نبوده‌ایم و نمی‌توانیم به شکل قاطع از جزییات کربلا بگوییم بلکه فقط اجازه داریم با شعر و نقالی و نوحه به صورت کلی به شرح واقعه کربلا بپردازیم.
انتهای پیام

http://www.khozestan-online.ir/fa/News/89057/پرداختن-به-جزییات-در-نوحه‌خوانی-پذیرفتنی-نیست
بستن   چاپ