پیام خوزستان

آخرين مطالب

در همایش بزرگداشت لسان‎الغیب در اهواز مطرح شد؛ حافظ و گروه‎های شخصیتی متضاد در غزل او گفتگو

  بزرگنمايي:

خوزستان آنلاین - پانزدهمین همایش بزرگداشت حافظ شیرازی با حضور شاعران و چهره‎های مطرح ادبی خوزستان همزمان با روز بزرگداشت این شاعر توانا در اهواز برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایسنا ـ منطقه خوزستان، مختار ابراهیمی در پانزدهمین همایش بزرگداشت حافظ که شامگاه بیستم مهر 96 به همت انجمن حافظ پژوهان خوزستان و کتابخانه عمومی مشارکتی حافظ در محل سالن جلسات شورای شهر اهواز برگزار شد با اشاره به غزل "فاش می‎گویم و از گفته خود دلشادم" اظهار کرد: در این غزل با هستی‎شناسی حافظ به خوبی می‎توان آشنا شد و این هستی‎شناسی را حافظ‎شناسانی که با این شیوه حافظ آشنایی دارند بهتر درک خواهند کرد.
وی با اشاره به ویژگی‎های غزل حافظ ادامه داد: در غزل حافظ اغلب با دو گروه شخصیتی مواجه هستیم که این دو گروه کاملا در برابر هم قرار می‎گیرند و در یک گفت‎وگو شرکت می‎کنند و در نهایت حافظ با شیوه کم‎نظیر خود این دو گروه را با یک‎دیگر به صلح می‎رساند.
مدیرگروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهیدچمران اهواز در ادامه با اشاره به این‎که گروه نخست در واژه صوفی قرار می‎گیرند می‎افزاید: می‎توان این‎گونه خلاصه کرد که شخصیت‎هایی که در کنار واژه صوفی قرار می‌گیرند، شخصیت‎هایی مانند منقصد و زاهد هستند. این در حالی است که گروه دوم را شخصیت پیرمغان تشکیل می‎دهد که در کنار این شخصیت، شخصیت های پیر، پیرخراباط و پیردردی کش ما قرارمی‎گیرند.
وی توضیح داد: حافظ خود نماینده گروه دوم است و درکنار پیرمغان قرار می‎گیرد که البته ما باتوجه به قاموس جامعه انتظار داریم حافظ درکنار صوفی، شیخ یا زاهد قرار گیرد اما حافظ خلاف انتظار ما است و این همان تفاوت بنیادینی است که شاعر این موضوع را در شیوه خود برای گفت‎وگو با جامعه برگزیده است.
ابراهیمی گفت: شیوه حافظ به صورتی است که خود را به پرسش می‎کشاند و با طرح پرسش از خود به سوی گروه دوم می‎رود. قصد او از این‎کار محکوم کردن صوفی نیست. حافظ شیوه جدلی انتخاب نمی‎کند بلکه شیوه‎ای از گفت‎وگو یا دیالوگ حافظ وجود دارد که این شیوه در اغلب غزلیات وی خودنمایی می‎کند. در واقع در غزلیات حافظ حرکتی از گروه اول به سوی گروه دوم وجود دارد و حافظ دوباره از گروه دوم به سوی گروه اول حرکت می‎کند.
وی اضافه کرد: ارزش کار حافظ در ادامه یافتن همین موضوع است، زیرا حرکت از آگاهی به خودآگاهی هیچ‎وقت متوقف نمی‎شود و این از آن جهت است که حرکت جامعه حرکت ثابتی نیست و حرکتی بصورت بالا و پایین است که این موضوع موجب اضطراب و پریشان احوالی حافظ است و از مهترین رویدادها در غزلیات او است که کمتر به آن توجه شده است.
عضو هیات علمی دانشگاه شهیدچمران اهواز در ادامه افزود: درخصوص این مطلب کتابی با عنوان "در سال‎های دور و دیر" نوشته‎ام که به چاپ رسیده است. شعر این کتاب به نام "رندانه" است و در آن به نمادهای وارانه یا سمبل‎های معکوس پرداخته‎ام.
در ادامه این مراسم مژگان امیری، رییس انجمن حافظ‌پژوهان اهواز نیز با اشاره به این‎که کتابخانه عمومی مشارکتی حافظ با دو هزار عضو و گنجینه‎ای حدود 12هزار جلد اعم از قدیمی، علمی و ...، در محل انجمن یا همان خانه ماپار به ارایه خدمات می‎پردازد عنوان کرد: این کتابخانه در سال 1389 به عنوان کتابخانه نمونه استان معرفی و متعاقباً در سال 1392 نیز عنوان نمونه برتر ملی را درتالار وحدت تهران از آن خود کرد.
وی خاطرنشان کرد: انجمن حافظ‎پژوهان خوزستان از سال 1383 فعالیت خود را آغاز کرد که این در حالی بود که در ابتدای کار، این انجمن تنها دارای پنج عضو بود که این تعداد پس از گذشت 13 سال هم اینک به دو هزار عضو افزایش پیدا کرده است.
همچنین در بخشی از این همایش سیدلطف‎الله هاشمی، مشاور و دفتردار استاندار خوزستان نیز قول مساعد داد تا با همکاری شورای اسلامی شهر اهواز و استاندار خوزستان، فرهنگ‎سرایی برای اعضای انجمن حافظ‎پژوهان احداث شود.
در پایان این همایش بزرگداشت، عبدالرسول سعادت، شاعر و عضو فعال کتابخانه و انجمن حافظ پژوهان، مهران کهنسال، مسوول انجمن ایزدخواستی‎های اهواز، رضا فاطمی، عضو انجمن ایزدخواستی‎های اهواز و ابوطالب موسوی، عضو فعال کتابخانه و انجمن حافظ پژوهان به خوانش غزلیاتی از حافظ پرداختند.
به گزارش ایسنا، بیستم مهرماه روز بزرگداشت شاعر توانمند، حافظ، در تقویم کشورمان ثبت شده است و هرساله علاقه‎مندان در قالب انجمن حافظ‎پژوهان خوزستان، این روز را گرامی می‎دارند. بررسی و تفسیر غزلیات و اشعار حافظ از برنامه‎های پانزدهمین همایش بزرگداشت این شاعر توانمند بود. در این مراسم حضور شاعران نام‎آشنای خوزستان و چهره‎های برجسته نیز به چشم می‎خورد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/12480/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نوجوان مرگ مغزی‌شده خرمشهری به 2 نفر جان دوباره بخشید

او را شاعر آزادی می‌نامند! + فیلم

راهیابی 24 کشتی گیر کهگیلویه و بویراحمدی به رقاب‌های ملی

پیش بینی‌های هواشناسی خوزستان درخصوص دما در بهار و تابستان

سامانه بارشی وارد خوزستان می‌شود

ایجاد بیش از 8 هزار و 500 فرصت شغلی در خوزستان

پسر خرمشهری با اهدای عضو به 2 شهروند زندگی دوباره‌ای داد

نظارت بر نانوایی‌های اهواز به صورت مستمر در حال انجام است

محکومیت همدستی دولت اردن با رژیم صهیونیستی

صعود فولاد خوزستان به مرحله نهایی یگ برتر فوتبال نوجوانان

16 هزار متر مربع از اراضی دولتی در امیدیه رفع تصرف شد

قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه 1403/02/01

اسلحه‌های مجوزدار در صورت استفاده غیرمجاز ضبط شوند

کاهش 75 درصدی حوادث غرق شدگی در خوزستان

پیروزی تیم ملی حفاری اهواز در لیگ برتر گلف

جواد خیابانی: نه قهر کردم و نه از تلویزیون می‌روم!

چه خبر از مژده لواسانی و سوگل خلیق؟

ماجرای بیزینس‌های «آقای همساده»

کاخ رسانه تصاویر جالبی از فرود مجدد فالکون 9

پنگوئن رباتیک با سرعت و چالاکی در زیر آب حرکت می‌کند

مارک زاکربرگ: دستگاه جدیدمان مغز را می‌خواند

80 اتاق بهداشت جدید در مدارس خوزستان راه‌اندازی شد

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

توزیع بیش از 4 میلیون لیتر سوخت در ناوگان حمل‌ونقل زمینی و هوایی خراسان جنوبی

توپکرانی 137 هزار متر خط لوله در نفت و گاز مسجدسلیمان

حمله پهپادی به پایگاه هوایی عوبدای اسرائیل + جزئیات

شناسایی بیش از 8 هزار تن اضافه تناژ در جاده‌های خوزستان

برگزاری ششمین کنگره شعر ملی خلیج فارس در هندیجان

تقویت ارتباطات سیار در مناطق روستایی و شهری خوزستان

نعیم قاسم: هیچ‌گونه کنار گذاشتن رویارویی و عقب‌نشینی از حمایت از غزه وجود ندارد

کمک کانون آستان قدس شهید چمران یزد به آزادی زندانیان غیر عمد

ابهام در عملکرد نوسازی سینما آزادی

حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به ایلات اشغالی

معاون دبیرکل حزب‌الله: هیچ‌گونه کنار گذاشتن رویارویی و عقب‌نشینی از حمایت از غزه وجود ندارد

کودک خرمشهری فرشته نجات شد

برنامه 6 بازی پایانی پرسپولیس و استقلال و فانوس به‌دستان لیگ

ثبت آلودگی هوا در 5 شهر خوزستان

هوای دو شهر خوزستان در وضعیت «قرمز»

کاهش 28 درصدی پرونده‌های محاکم تجدیدنظر استان خوزستان

اهدای اعضای بدن یک کودک خرمشهری به بیماران نیازمند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1403/02/01

بچه بال مگسی رو واکس زده!

چرا «گناه فرشته» نظر مخاطب را جلب نکرد؟

رابطه تازه سحر دولتشاهی و پیمان معادی صدای برخی‌ها را درآورد!

مجری معروف تهیه کننده تئاتر شد!

نروژ بزرگترین کشتی‌های هیدروژنی جهان را می‌سازد