پیام خوزستان

آخرين مطالب

اول شهري که به آخر رسيده است مقالات

  بزرگنمايي:

مسجدسليمان نخستين شهر نفتي ايران در ميان کوه ‌هاي زاگرس واقع شده و به شهر اولين ‌ها مشهور است زيرا بسياري از امکانات زندگي شهري مانند اولين چاه نفت در کشور و خاورميانه، اولين چاه گاز در کشور و خاور ميانه،  اولين تصفيه خانه آب در کشور، اولين لوله کشي آب در کشور، اولين کارخانه برق در کشور، استاديوم فوتبال، باشگاه بولينگ، باشگاه گلف، زمين تنيس، سينما و ... براي اولين بار در ايران در اين شهر ساخته شده است.

مسجدسليمان، نام آشنايي که غريب ماند و براي زندگي، غريبه ها را مي نوازد امروزه اولين است اما اين بار در محروميت ها، در واقع وضعيت مردم مسجدسليمان مصداق ضرب المثل کوزه گر از کوزه شکسته آب مي خورد، است و مردم مظلوم و غيور اين سرزمين از تمام امکاناتي که در اين شهر اولين ها بود و به کل ايران زمين اشاعه داد محروم هستند و از گردونه پيشرفت و ترقي عقب مانده اند.

بيش از يک صد سال است که زمين مسجدسليمان را کاويده اند و دکلها برافراشته اند و کودکان گرسنه اي که بر سينه اش نشستند، پروار کردند و رفتند و مسجدسليمان ماند، نامش هنوز بر سينه تاريخ ايران مي ‌درخشد و يتيم نوازي مي کند.

شهري که روزي جز اولين هاي کشور و حتي خاورميانه بود الان اما به خرابه تبديل شده، در شهري که با وجود منابع عظيم نفت، گاز، آب هنوز صاحبان اين شهر در رنج عذاب و فقر و محروم از حداقل امکانات شهري و شهروندي زندگي مي کنند، مردم اين شهر بي بهره اند، متاسفانه به دليل بي توجهي و سهل انگاري مسئولين و به دليل ناديده گرفتن اين مردم هنوز هم جز اولين ها هستند اما اين بار اين اولي در نداشتن است.

يکي از مواردي که مي توان اشاره کرد اين است که مسجدسليمان با 120 هزار نفر جمعيت تنها دو مرکز درماني دارد! بيمارستان 22 بهمن و بيمارستان شفا. بيمارستان 22 بهمن قدمتي 57 ساله دارد و در گذشته به «محکمه تخصصي شرکت نفت» مشهور بود. اين دو بيمارستان شرايط اسفباري دارند و جالب اينجاست که علاوه بر پوشش درماني ساکنان مسجدسليمان خواه ناخواه بار درمان ساکنان شهرستان هاي مجاور مانند لالي و انديکا را نيز بر دوش مي کشند.

سهم سکنه مسجدسليمان از درآمدهاي نفتي

بيکاري جوانان مسجدسليمان درد ديگر اين مردم است جواناني که رغبت مهاجرت از شهر خود را ندارند و با بيکاري دست و پنجه نرم مي کنند اگر نگاهي به مرکز شهر مسجدسليمان بيندازيم اين جوانان را مي بينيم که براي گذران وقت جمع شدن دور هم را بر نشست در خانه و فکر کردن به شرايط خود ترجيح مي دهند آنها از پارک و سينما هم محروم هستند.

علي يکي از اين جوانان است که  مي گويد: مسجد سليمان، شهري که بنا به گواه تاريخ 50 سال پيش، امکاناتي داشت که پايتخت ايران از داشتن آن بي بهره بود و امروز، روستايي بزرگ است که جزو محرومترين روستاهاي ايران به شمار مي رود.

وي ادامه داد: به گفته بزرگان مسجدسليمان شهري بود که زماني نه چندان دور مردم شهرهاي ديگر آرزوي کار و زندگي در آن را داشتند اما الان جوانان آن که اکثرا هم داراي تحصيلات عاليه هستند مجبور به مهاجرت به شهرهاي ديگر مي شوند و يا اينکه با شغل هاي کاذب در همين شهر امرار معاش مي کنند.

دولت تدبير و اميد گوشه چشمي به مسجدسليمان داشته باشد

يکي از شهروندان شهر مسجدسليمان گفت: اي کاش دولت تدبير و اميد گوشه چشمي به شهرستان مسجدسليمان داشته باشد و درصدي از سهم نفت را به راستي سر سفره‌ هاي مردم بياورد و مردم شهيدپرور اين شهرستان چشم انتظار تدبير دولتمردان براي گره ‌گشايي از اين مشکلات هستند.

درد دل اين جوان شنيدني است که مي گويد: تا چشم باز کردم در دنياي کودکي بارها اين واژه هاي پربار را شنيدم مسجدسليمان شهر اولين ها است. در دنياي زيباي کودکي به شهرم مي‌باليدم.

وي افزود: روزهاي کودکيم در کوچه‌ هاي خاکي و پر از چاله اين شهر و با بوي نفت و گاز و چه بسيار روزهايي که در حسرت امکانات رفاهي در يکي از محلات فقيرنشين گذشت و به دنياي نوجواني که پا گذاشتم بارها اين سوال بي‌ پاسخ از ذهنم گذشت، شهر من با اين همه منبع با شهرهاي ديگر چه فرقي دارد.

البته تلاش مسئولان فعلي مسجدسليمان در رفع عقب ماندگي هاي اين شهرستان را نفي نمي کنيم اما هنوز غبار عقب ماندگي در مسجدسليمان پاک نشده است و همت بيشتر مسئولان محلي، استاني و کشوري را مي طلبد، مردم مسجدسليمان شايسته بهترين ها هستند اما اين مسجدسليمان هنوز راه درازي براي پيشرفت و آباداني دارد.

دلايل عقب ماندگي مسجدسليمان را بايد عقلاني تحليل کنيم

اميد علي کرم زاده شهني که از رياضيدانان کشور و افتخارات مسجدسليمان است درباره وضعيت اين شهر اينگونه مي گويد: در اغلب کشور هاي دنيا مردم مشارکت بالايي در اداره کشور دارند. در ايران هم حکومت با مشارکت مردم هيچگونه مخالفتي ندارد. به همين دليل مي بينيم که شهر هايي مثل شوشتر، بهبهان و دزفول پيشرفت خوبي داشته اند ولي شهرهاي نفتي مثل مسجد سليمان هفتکل و ... دچار پسرفت شدند.

وي ادامه مي دهد: ما نبايد دنبال مقصر بگرديم بلکه بايد دلايل اين عقب ماندگي را عقلاني تحليل کنيم، شرکت نفت که از مسجدسليمان رفت اداره شهر چون زيرساخت هاي درست و صحيحي نداشت بسيار مشکل شد. هميشه اين سوال براي من بود که چرا شرکت نفت از مسجدسليمان رفت. وقتي مطالعه کردم متوجه شدم بدون هيچ توجيه و دليلي مسجدسليمان رها شد و شرکت نفت به اهواز رفت.

کرم زاده مي افزايد: مسجد سليمان الان به فکر نياز دارد، همه بايد کمک کنند تا اين شهري که در همه دنيا شناخته شده است از بين نرود. ما هيچ کس را سرزنش نمي کنيم، حتي خود ما هم مقصريم.

واقعيت هايي از عقب ماندگي مسجدسليمان

اسماعيل جليلي، نماينده مردم مسجدسليمان لالي و انديکا مي گويد: در شرايط موجود مسجدسليمان، يک سري واقعيت ها وجود دارد که نشان از عقب ماندگي از شاخص هاي توسعه مي دهد، امروز همه ما به جد نگران هستيم که چرا اشتغال در مسجدسليمان بر اساس آمارگيري مرکز آمار ايران 43 درصد اعلام مي شود.

وي ادامه مي دهد: اما آيا حل اين مشکل تنها وظيفه نماينده است و يا اين که وظيفه مجموعه اي از مسئولين که نماينده هم جزيي از آنان است؟ بدون هرگونه مماشات و وابستگي و تعلق خاطر چه به لحاظ سياسي، چه اقليمي و چه خانوادگي تمامي کساني که در اين مسئله مقصر بوده اند بايد مورد سؤال و مؤاخذه قرار گيرند.

جليلي مي افزايد: دو سال پيش که به عنوان نماينده شما وارد مجلس شدم دولت دهم با شرايط بسيار سختي روبرو بود به نوعي که درآمدها به سختي تأمين مي شد. اولين اقدامي که دولت انجام داد جلو تمام پروژه هاي عمراني را گرفت تا بتواند حقوق مردم را پرداخت کند. اين توقف باعث فشار مضاعف بر مناطق و شهرهايي شد که در زير ساخت ها چيزي نداشتند که ما هم يکي از آن مناطق بوديم.

نماينده مردم مسجدسليمان لالي و انديکا در رابطه با وضعيت بيمارستان هاي اين شهر مي گويد: تکميل و تجهيز بيمارستان نمره دو نسبت به پروژه هاي ديگر پيشرفت خوبي داشته است و امسال هم 6 ميليارد تومان از منابع ملي براي آن پيش بيني کرديم.

وي اضافه کرد: بخشي از تجهيزات اين بيمارستان وارد و بخش ديگري هم قرار است خريداري شود. در دولت گذشته مي خواستند اين پروژه را بدون تجهيز و تکميل کردن افتتاح کنند که من به شدت با آن مخالفت کردم و گفتم تا به صورت کامل تکميل نشود، نبايد افتتاح شود.

جليلي در بحث فاضلاب شهري نيز گفت: سال گذشته با همکاري مدير کل آب و فاضلاب از محل منابعي که در اختيار استان بود قرار بر اين شد از محل فروش اوراق مشارکت براي 16 شهرستان از هر کدام سهم يک ميليارد را براي مسجدسليمان قرار دهيم و معضلي در اين شهر به پا شد مسير محدود، فرايند اجراي پروژه کند و اوراق مشارکت هم به فروش نرفت. مردم هم حق داشتند که اين همه اعتراض کنند. اما امسال قرار است با مبالغي که در نظر گرفته شده است اين مشکل حل شود.

نماينده مردم مسجدسليمان لالي و انديکا  در ارتباط با پايدار کردن آب در مسجدسليمان نيز اظهار کرد: بايد ظرفيت 50 هزار ليتري منطقه تلبزان را به خط توزيع آب اضافه کنيم تا پايداري مان حدود 98 درصد بالا برود.

وي با انتقاد شديد از لوله هاي استفاده شده براي اصلاح شبکه گفت: متاسفانه لوله هايي که براي اصلاح شبکه آب در شهر با روش ناجوانمردانه اي کارگزاري شده است لوله هاي بي کيفيتي بوده و با پيگيري هايي که انجام داديم متوجه شديم به جاي اين که از لوله هاي (pn16) استفاده مي شد از لوله هاي 6 استفاده کرده اند اين يعني اين که مقاومت براي تحمل فشار آب به شدت پايين است و اين خيانت به اين شهر و مردم آن است. هر کسي که اين قرارداد را انجام داده بايد محاکمه شود.

حل مشکلات مسجدسليمان عزم ملي و مديريت جهادي مي خواهد

حجت الاسلام صادق اميني، امام جمعه مسجدسليمان، نيز با اشاره به مظلوميت ها و محروميت هاي مردم مسجدسليمان مي گويد: در دوران دفاع مقدس مسجدسليمان شاهد موشک ها و بمب هايي بود که در يک هفته صد و پنجاه شهيد را در پي داشته و يک هفته در شهر تشييع جنازه داشتيم.

وي ادامه مي دهد: سابقه کشف نفت در مسجدسليمان به صد و شش سال قبل باز مي گردد با کشف اولين چاه نفت خاورميانه توسط انگليسي ها که در نقطه مرکزي شهر قرار دارد به تدريج مردم براي استخراج نفت به کار گرفته شدند و کم کم مسجدسليمان تبديل به شهر شد اما شهري غير اصولي که از ابتدا با اشکال و غير متعارف پيش رفت که الان از لحاظ جغرافيايي دچار وضعيتي نابسامان و ناهنجاري شده که نياز به يک نگاه خاص و ويژه دارد.

اميني مي افزايد: از آنجايي که عنوان سال از جانب مقام معظم رهبري سال عزم ملي و مديريت جهادي است مي خواهم عرض کنم که عليرغم همه زحماتي که دولت ها داشته اند اما مسجدسليمان نمي تواند از اين مشکلات مزمن در بيايد مگر با يک نگاه جدي جهادي و ملي که نيازمند توجه دولت و نظام دارد.

وي گفت: شهري که به عبارتي غير از خود ايران بخش زيادي از دنيا را آباد کرده و همين الان اين شهر روي اقيانوسي از نفت و گاز است و ميلياردها بشکه نفت هنوز زير پاي مردم قرار دارد.

امام جمعه مسجدسليمان ادامه داد: بعد از جنگ تحميلي که برنامه هاي پنجم توسعه آغاز شد يک برنامه اي تدارک ديده شد براي درمان اساسي شهر به عنوان طرح جا به جايي شهر به نقطه ديگري که خود همين طرح يکي از ريشه هاي اصلي دردهاي امروز مسجدسليمان است و از دلايل عدم توسعه و پيشرفت مسجدسليمان است که باعث شد حدود 15 سال هيچ اعتباري به شهر داده نشود و در نهايت اين طرح عملي نشد و تقليل يافت به جا به جايي پنج منطقه آلوده به نفت با پنج هزار خانوار که تا به اين لحظه فقط 500 خانوار جا به جا شده است.

وي اظهار کرد: ما الان حدود 150 چاه متروکه نفت در شهر داريم و حتي ما مدارسي داريم که در حياط شان چاه نفت وجود دارد. نهايتا بايد يکبار براي هميشه مشخص شود که اين شهر چند ارباب دارد که همين مشکل باعث شده تا حدود بيست هزار ملک در شهر بدون سند باشند و صاحبان اين املاک سردرگم مانده اند.

اميني خاطرنشان کرد: مشکل ديگر شهر دره هاي فاضلاب جاري در شهر است که حدود 30 کيلومتر است و به صورت رو باز است و تمام فاضلاب شهري وارد همين دره ها مي شود که عوارضي همچون آلودگي محيط زيست و توليد بيماري هاي مختلف را در پي دارد و ما در مسجدسليمان سازماني که متولي فاضلاب باشد، نداريم.

وي اضافه کرد: ما مشکل ديگري داريم با عنوان عوارض آلايندگي هاي نفت و گاز در محلات شهر که در اين چندين ساله يک ريال هم به شهرداري پرداخت نشده تا در عمران و افزايش فضاي سبز شهر و کمک به فرهنگ و هنر هزينه شود, عوارضي که طبق قانون حق مسلم اين مردم است و جاي سوال دارد که اين قانون چرا اجرا نمي شود.

امام جمعه مسجدسليمان تصريح کرد: همين گاز موجود در هواي شهر باعث اکسيد شدن وسايل خانگي مردم هم مي شود که هر ساله خسارات مالي زيادي را به وسايل خانگي از جمله کولر و يخچال که بايد هر ساله و بعضا دو بار در يک سال گازگيري شوند و هزينه زيادي را بر خانواده ها تحميل مي کند.

اميني با اشاره به وضعيت جاده هاي شهرستان از جمله جاده کمربندي افزود: آيا حق مردم مسجدسليمان براي داشتن يک جاده کمربندي اين است, مسجدسليماني که اگر شير گاز را ببندد بخشي از پتروشيمي ماهشهر از کار خواهد افتاد.

وي اظهار کرد: همچنين جاده ميانبر شهرستان به اهواز ساليانه موجب حوادث گوناگون مي شود و کشته هاي زيادي را در پي دارد که خانواده هاي زيادي را داغدار کرده نيمه کاره به حال خود رها شده است در حالي که اين پروژه جز پروژه هاي ملي است. همين جاده مي تواند کمک زيادي به پيشرفت شهر داشته باشد که به راحتي مي توانيم اساتيد دانشگاهي, پزشک و اساتيد نخبه مذهبي را براي مردم به شهر بياوريم.

 اميدواريم محروميت فعلي اين شهرستان و نبود حداقل هاي توسعه، مسئولان را به بازنگري در برنامه ها و پيدا کردن دلايل اين محروميت ترغيب کند و به دنبال کشف دلايلي که روز به روز به خلاهاي برنامه ريزي، ضعف هاي مديريتي و غفلت از ملزومات توسعه در مسجدسليمان مي انجامد، باشند زيرا زندگي در محروميت نمايش پنهان زندگي تلخي را جلوه گر کرده است و مردم مسجدسليمان با ديو محروميت و مشکلات دست و پنجه نرم مي‌کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/1272/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معرفی آثار راه‌یافته به مرحله رقابتی جشنواره ملی تئاتر ایثار

تعمیر دو عدد شیر پروانه‌ای ٩٠٠ م. م توسط اکیپ‌های شبکه توزیع آبفا اهواز

رهایی گروگان 12 ساله از دست آدم‌ربا در آبادان

ادامه تجمع‌های مردمی در خوزستان در حمایت از تحقق وعده صادق+فیلم

صهیونیست‌ها و حامیان‌شان در صورت ارتکاب اشتباه معنای پاسخ واقعی ایران را درخواهند یافت

زخمی شدن 3 صهیونیست در حمله حزب الله لبنان

نوسانات نرخ ارز نفعی برای دولت ها ندارد/ ضمانت بانکی جایگزین مالیات تولیدکنندگان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

تأکید رئیسی بر مقابله بی‌امان با قاچاق سوخت

جاده گچساران به زیدون و دیلم برای 12 ساعت مسدود می شود

اجرای طرح ورزش و مردم در خوزستان

اتمسفر زهره نشتی دارد

پیگیری تاریکی تونل بخش قارون دزپارت و وقوع حواث تلخ +فیلم

رئیسی: لبنان رکنی مهم برای جریان مقاومت است

کری مدیرعامل صنعت نفت برای قهرمانی پرسپولیس

تغییر محل برگزاری رژه روز ارتش در اهواز

اهدای بسته‌های معیشتی به مددجویان الوار گرمسیری اندیمشک

صهیونیست‌ها معنای پاسخ واقعی ایران را درخواهند یافت

واکنش شورا به توهین یک مدیر زاکانی /خط قرمز ما ادب است

صهیونیست‌ها در صورت ارتکاب هر اشتباهی «پاسخ واقعی» دریافت می‌کنند

صهیونیست‌ها در صورت ارتکاب هر اشتباهی معنای پاسخ واقعی را درمی‌یابند

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

صعود تیم هندیجان به مرحله دوم مسابقات فوتسال مدارس خوزستان

ضرورت همکاری کشاورزان برای بکارگیری از روشن‌های نوین در مزارع

کاهش نیافتن تعداد شعب انتخابات دور دوم در حوزه‌های خوزستان

دستگیری شرور و عامل تیراندازی در تهران

آبگیری 93 درصدی تالاب شادگان در بارش های اخیر

جمعیت وفاق ملی بحرین: 556 زندانی سیاسی همچنان در زندان‌های آل خلیفه هستند

تامین زمین 75 هزار متقاضی مسکن حمایتی در خوزستان

وضعیت قابل قبول هوای 7 شهر خوزستان

تکمیل و بهسازی اردوگاه شهید مهدی باکری نیازمند توجه ویژه است

برگزاری جشن تکلیف دانش آموزان دختر هندیجان

رهایی یک محکوم به قصاص در شادگان پس از 10 سال

قهرمان کوراش جهان مدال خود را برای آزادی زندانیان اسفراین اهدا کرد

کشف 7 فقره جرایم سایبری در دورود

راهبرد کارگروه امور زیر بنایی تسهیل ظرفیت های مردمی در بخش مسکن خوزستان است

چرا صهیونیست‌ها از واکنش علی کریمی تعجب کردند؟

برگزاری نشست فصلی ترجمان دانش در دانشگاه علوم پزشکی اهواز

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1403/01/28

پیش بینی رگبارهای پراکنده و افزایش دما در خوزستان

مخالفت اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه ها به جای شنبه ها

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

افزایش 23 درصدی درآمد پلیمر آریاساسول در 1402