پیام خوزستان

آخرين مطالب

سهم 1.6 درصدی شرکت‌های دانش‌بنیان خوزستان از اعتبار صندوق نوآوری و شکوفایی علمي

  بزرگنمايي:

خوزستان آنلاین - رییس صندوق نوآوری و شکوفایی کشور با بیان این که تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان خوزستان از ظرفیت جمعیتی این استان بسیار کمتر است٬ گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان استان تاکنون حدود 20 میلیارد تومان٬ یعنی تنها 1.6 درصد از صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده کرده‌اند.
به گزارش ایسنا - منطقه خوزستان، بهزاد سلطانی در مراسم اختتامیه هفته پژوهش و فناوری خوزستان که امروز چهارشنبه ( ششم دی ماه) در سالن شهید هاشمی استانداری برگزار شد، اظهارکرد: باید وضعیت خود در زمینه تکنولوژی و آینده آن را بدانیم و رصد کنیم. به طور مثال در فناوری خودرو به دنبال این هستیم که موتورهای سه سیلندر را با مصرف کن و بازدهی بالاتر تولید کنیم، در حالی که در دنیا این تکتولوژی جلوتر رفته است. اگر اکنون حرکت نکنیم شاید در 10 سال آینده باید تاکسی‌های هوایی را با قیمتی 50 برابر بالاتر از قیمت تمام شده صاحب تکنولوژی خریداری کنیم. ما نمی‌توانیم در آینده بر نفت تکیه کنیم و ارزش مالی نفت نیز روز به روز در حال کاهش است.
وی افزود: انرژی خورشیدی تا 20 سال آینده به نتیجه می‌رسد و 15 کشور بزرگ دنیا بر این کار می‌کنند که اتفاقی که در خورشید می‌افتد را در زمین انجام دهند و این کار در ایران نیز انجام شده است اما پایداری و واکنش و تبدیل آن به نیروگاهی از جنس نیروگاه خورشید مطرح است که اگر به نتیجه برسد٬ تا 25 سال آینده خورشید کوچکی بر زمین ایجاد خواهد شد و قیمت انرژی پایین خواهد آمد و نفت ارزان خواهد شد.
رییس صندوق نوآوری و شکوفایی کشور ادامه داد: ما باید این آینده را در بدترین حالت برای خود تصویر کنیم که بتوانیم سرعت خوبی داشته باشیم. چشم‌انداز 10 سال آینده را می‌بینیم که به لحاظ علمی٬ اقتصادی و فناوری باید اول باشیم.
سلطانی با بیان اینکه اقتصاد می‌تواند مبتنی بر منابع٬ بهره‌وری و نوآوری باشد٬ عنوان کرد: کشور ما از اقتصاد مبتنی بر منابع گذر کرده و به شروع اقتصاد مبتنی بر بهره‌وری رسیده است. شاید نیاز باشد 5 تا 10 سال بهره‌وری کشور را در همه ابعاد بالا ببریم تا بتوانیم اقتصاد بهره‌وری را پشت سر بگذاریم و به سمت اقتصاد مبتنی بر نوآوری برویم.
وی گفت: فناوری بر اقتصاد مبتنی بر بهره‌وری و هم اقتصاد نوآوری تاثیرگذار است. بنابراین توسعه فناوری باید به عنوان یک هدف جدی در کشور قرار بگیرد. اکنون نیم درصد از GDP کشور حاصل شرکت‌های دانش‌بنیان است. همچنین صنعت 40 درصد و کشاورزی 10 تا 15 درصد تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل ‌می‌دهد. روش‌های دیگری برای رشد اقتصادی کشور وجود دارد که هرکدام در انتهای توسعه یافتگی٬ سهم کوچکی در رشد اقتصاد خواهند داشت و با توسعه فناوری نمی‌توانند رقابت کنند.
رییس صندوق نوآوری و شکوفایی کشور افزود: آیا می‌خواهیم هفته پژوهش را به اینجا ختم کنیم که به پژوهشگران خود افتخار کنیم؟ این راه عبوری برای این است که به رفاه اجتماعی برسیم. چهار سال گذشته٬ سال‌های راه‌اندازی بحث اقتصاد دانش‌بینان در کشور بوده است. چهار تا شش سال آینده سال‌های رشد این اقتصاد و 10 سال پس از آن٬ سال‌های بلوغ این اقتصاد خواهد بود.
سلطانی با بیان اینکه کشور ما هنوز در ابتدای راه قرار دارد٬ عنوان کرد: فناوری و دانش‌بنیانی تنها از طریق رشته‌های دانش‌بنیان حاصل نمی‌شود. گاهی این تکنولوژی‌ها در صنایع لوتک (Low tech) به کار می‌روند، پس باید بتوانیم با ترزیق تکنولوژی به صنایع٬ ارزش افزوده صنایع را بالا ببریم.
وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر بحث دانش‌بینان٬ ادامه داد: صندوق نوآوری و شکوفایی در همین راستا در سال 89 راه‌اندازی شد. هدف صندوق این است که با تجاری‌سازی نتایج تحقیق به اقتصاد دانش‌بنیان کمک کند. پارک‌ها٬ شرکت‌های دانش‌بینان٬ مراکز رشد و ...، زیست بومی را تشکیل می‌دهند تا بتوانند فضای توسعه اقتصاد دانش‌بیان را ایجاد کنند. صندوق نوآوری نیز در بالاترین سطح تشکیل شد که وزرای علوم٬ بهداشت٬ صنایع٬ اقتصاد٬ معاونت علمی ریاست جمهوری و رییس کل بانک مرکزی عضو آن هستند.
رییس صندوق نوآوری و شکوفایی کشور افزود: تا کنون این صندوق نزدیک به 27 خدمت را به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌دهد. سه هزار میلیارد تومان سرمایه اولیه برای تشکیل این صندوق نسبت به آن چه که کشور در 40 سال گذشته برای توسعه فناوری سرمایه‌گذای کرده است، رقم خوبی است اما نسبت به آنچه که توسعه فناوری یک کشور نیاز دارد بسیار اندک است.
سلطانی ادامه داد: سرمایه‌گذاری در توسعه فناوری که آینده کشور را رقم می‌زند بسیار ارزشمند است و تنها کسانی می‌توانند از این صندوق استفاده کنند که خصوصی یا تعاونی باشند، بنابراین اگر بخواهیم حاصل پژوهش‌های امروز اثربخش باشد باید تبدیل به یک شرکت شود. آنگاه می‌تواند هزینه تجاری سازی را از صندوق بگیرد.
وی با بیان اینکه نزدیک به 33 هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی در خوزستان وجود دارد٬ تصریح کرد: اگر از این تعداد یک سوم پایان‌نامه‌ها در سال دفاع شود و باز از این تعداد یک صدم آن ها قابلیت تجاری‌سازی شدن خود را در بازار نشان دهد٬ در سال 110 شرکت دانش‌بینان در استان ایجاد می‌شود. ما این آمادگی را داریم که شرکت دانشگاهی (University company) تشکیل دهیم تا دانشجو٬‌ استاد و دانشگاه در آن سهامدار باشند.
رییس صندوق نوآوری و شکوفایی کشور خاطرنشان کرد: تاکنون 2 هزار و 300 میلیارد تومان توسط این دولت به این صندوق پرداخت شده است. از این مبلغ یک هزار و 750 میلیارد تومان برای شرکت‌های دانش‌بنیان صرف شده است و اکنون دو هزار و 230 شرکت دانش‌بنیان با این مبلغ فعالیت می‌کنند. 891 شرکت‌ نیز طرح خاتمه یافته موفق داشته‌اند.
سلطانی با بیان اینکه اکنون 67 هزار شغل از طریق این شرکت‌ها در دولت ایجاد شده است٬ گفت: دولت برای ایجاد هر شغل نیاز به 330 میلیون تومان بودجه دارد اما اگر خود دانشجو شرکت‌ ایجاد کند نیاز به 50 تا 100 میلیون تومان سرمایه برای ایجاد هر شغل پایدار است٬ یعنی از طریق این شرکت‌ها تا سه برابر دولت می‌توان شغل ایجاد کرد.
وی افزود: باید به سمتی برویم که دانشگاه‌ها٬ صنایع و ... برای ادامه کار از شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنند. اگر صنایع به این شرکت‌ها وصل شوند می‌توانند فناوری جدید را به صنعت خود تزریق کنند. برای این کار نیز آمادگی داریم صندوق‌های پژوهش و فناوری را در کنار هر صنعت ایجاد کنیم که هزینه شود برای شرکت‌های دانش‌بنیانی که آن صنعت نیاز دارد، یعنی روش سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی را پیاده می‌کنیم.
رییس صندوق نوآوری و شکوفایی کشور با بیان این که در کشور سه هزار و 307 شرکت دانش‌بنیان وجود دارد٬ تصریح کرد: خوزستان دارای 80 شرکت دانش‌بنیان است؛ یعنی 2.4 درصد شرکت‌های دانش بنیان کشور در این استان است، در حالی که خوزستان دارای جمعیت 4 میلیون و 700 هزار نفر٬‌ یعنی 5.8 درصد جمعیت کشور است. اما قابلیت استان بسیار بیشتر از این است و تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از ظرفیت جمعیتی این استان بسیار کمتر است.
سلطانی ادامه داد: از این استان 75 طرح ورودی و 61 طرح مصوب است و شرکت‌های دانش‌بنیان استان حدود 20 میلیارد تومان٬ یعنی 1.6 درصد از این صندوق استفاده کرده‌اند. باید به سمتی برویم که این طرفیت‌ها بالقوه شود و اگر به اینجا رسیدیم که دانشجو به این فکر کند که پس از فارغ‌التحصیلی باید شرکت بزند و راه دیگری ندارد٬ این فرهنگ‌سازی انجام شده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/21683/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یک کشته و 9 مصدوم در انحراف از جاده خودرو در جاده آبادان به قفاص

واژگونی مرگبار پراید در محور هفتکل -اهواز

وحشت صهیونیست‌ها از حملات موشکی مقاومت فلسطین

حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه هوایی «عوبدا» رژیم اسرائیل

امام جمعه آبادان: از فردا به کم حجابان به شکل گسترده‌تری تذکر لسانی داده شود

دادستان بندرامام: حادثه اسکله پتروشیمی رازی در دست بررسی است

نویدکیا به هیچکس باج نمی‌دهد (عکس)

حمله موشکی حزب‌الله لبنان به تجمع نظامیان صهیونیست

لبخند گلرهای کی‌روش: رحمان و حامد نمی‌بازند(عکس)

امام جمعه آبادان : از فردا به کم حجاب ها به شکل گسترده‌تری تذکر لسانی داده شود

آتش‌سوزی یک قایق مسافربری در آب‌های شهرستان دزپارت

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

اوج استرس در آزادی؛ هوادار استقلال دچار حمله قلبی شد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

گلزن شمس آذر: برای ما جوان‌ها جو آزادی سنگین بود

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

حمله موشکی مقاومت به غلاف غزه در 196 مین روز جنگ

ویسی: با ناسزا گفتن چیزی عوض نمی‎‌شود/ نیاز به یک برد داریم

هفته 24 لیگ برتر فوتبال؛ برتری مس رفسنجان در زمین فولاد خوزستان

ویسی: اوضاع فولاد خراب‌تر شده است

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

5 مصدوم در پی انحراف از جاده خودرو در محور خرمشهر به اهواز

ببینید | خوشحالی جواد نکونام بعد از گل دوم استقلال بر روی سکوهای آزادی

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

5 مصدوم در حادثه انحراف خودرو از جاده در محور خرمشهر به اهواز

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

حمله مقاومت لبنان به تجهیزات جاسوسی صهیونیست‌ها

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

دیدار نکونام با هوادار ویژه استقلال در استادیوم آزادی

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

ورود هواداران به ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی استقلال و شمس آذر تا دقیقه 26 همچنان ادامه دارد! / فیلم

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی

برتری استقلال مقابل شمس آذر در نیمه اول

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت

افزایش مزارع پرورش میگو در خوزستان

پیکر جانباز شهید «کلیوند عباسی» در اهواز تشییع شد

استقلال 2 - شمس آذر 0

پرسپولیس با ذخیره‌ها تیم رضا عنایتی را شکست داد

احیای پتروشیمی آبادان کلید خورد

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

گزارش زنده: استقلال 0 - 0 شمس‌آذر

حضور هواداران شمس آذر در ورزشگاه آزادی در جریان بازی با استقلال / فیلم

ناکامی سارقان در یزد توسط عوامل گشت رضویون

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم/ اوضاع جبهه شمالی خطرناک است

منطقه زیبای پامنار خوزستان (فیلم)

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان