پیام خوزستان

آخرين مطالب

یک مسئول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری:

دادگاه تخصصی برای رسیدگی به تخلفها در حوزه تکنولوژی نداریم علمي

  بزرگنمايي:

خوزستان آنلاین - اهواز - دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: دادگاه ویژه رسیدگی به تخلف های حوزه تکنولوژی در کشور وجود ندارد تا به شیوه تخصصی به این حوزه ورود و به جرایم مربوطه رسیدگی کند.
به گزارش ایرنا محمود مهرداد شکریه چهارشنبه در کنفرانس بین المللی مکانیک مواد و تجهیزات پیشرفته در سرسرای دانشکده مهندسی دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: در سیستم قضایی کشور، قضاتی که سیستم های تکنولوژیک را درک کنند، تربیت نشده اند حال آنکه وجود این دادگاهها برای رسیدگی به تخلفاتی از جمله کپی برداری های ایده یا اختراعات دیگران ، اهمیت دارد تا به صورت قانونی مورد رسیدگی قرار گیرند.
وی در خصوص اهمیت ثبت اختراع گفت: آشنایی با قوانین ثبت اختراع اهمیت زیادی دارد ، معمولا محقق وقتی یک محصول یا ایده خود را ثبت می کند برای جلوگیری از کپی شدن آن را ثبت می کند؛ از آنجا که حفاظت از مالکیت فکری و معنوی از معضلاتی است که کشور ما با آن مواجه است، ثبت اختراع یا ایده، حافظ مالکیت فکری آن است.
شکریه در خصوص ساختن محصول از ایده بیان کرد: رسیدن محصول به بازار یک زنجیره دارد و اگر اجزایی از این زنجیره مغفول بماند دچار شکست می شود.
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: اولین قسمت زنجیره ایده – تقاضا خلق یک ایده است که نیاز به خلاقیت و نوآوری دارد و سیستم های دانشگاهی تا حدی در این زمینه ضعیف عمل کرده اند و آموزش ها به گونه ای است که از دوران دبیرستان نیروی خلاق تربیت نمی شود.
وی اظهار کرد: یکی از حلقه های مهم در زنجیره ایده – تقاضا، ارتباط با بازیگران بین المللی است و اگر دانشگاهها کارآفرین باشند می توانند ارتباط خوبی برقرار کنند.
شکریه افزود: ارتباطات بین المللی مانند اعزام دانشجو و استاد و دسترسی به دیتا بیس های (پایگاههای داده) جهانی باید مورد توجه قرار گیرد.
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: سیستم نوآوری ملی جزء نیازهای کشور است و باید از دوران ابتدایی شروع شده و به دانشگاه و صنعت تسری یابد ؛ دانشگاه به ویژه نسل سوم از جمله مراکزی است که در ایجاد سیستم نوآوری ملی نقش مهمی دارد.
وی ادامه داد: آشنایی با ادبیات بازار برای وارد کردن محصول به بازار مهم است و لازم است در دانشگاهها، اقتصاد مهندسی با کیفیت بهتری تدریس شود.
شکریه گفت: داشتن نشان برای محصولات دانشگاهی تولید شده از جمله دیگر معضلات است و سرمایه گذار خطر پذیر وجود ندارد.
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اضافه کرد: برای توسعه بازار باید بازارسازی و بازاریابی کنیم و شرکت خود را وارد بورس کرده و خود را برای صادرات آماده کنیم، ایجاد تنوع و ارتقای کیفیت محصولات برای پیش گرفتن از رقبا از دیگر موارد ضروری برای رشد است .
شکریه افزود: در راستای تحقق تمام اجزای زنجیره ایده – تقاضا و رسیدن محصول به بازار، فقط دانشگاه مسئول نیست بلکه شرکتهای دولتی، بخش خصوصی، صنایع و دانشگاهها نیز از دیگر بازیگران موثر این زنجیره هستند.
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: چاپ هر مقاله به معنای تولید علم نیست، و خوب بودن مقاله علمی به معنای تکنولوژیک و فناورانه بودن آن نیست.
وی تاکید کرد: از سوی دیگر اگر محصول تکنولوژیک هم داشته باشیم به این معنی نیست که بازار در دست ماست.
دبیر اجرایی کنفرانس نیز دراین برنامه گفت: این کنفرانس با حضور محققان، پژوهشگران، اساتید، دانشجویان و صنعتگرانبرگزار شده تا افق جدیدی را در این حوزه دنبال کنیم.
رضا مسلمانی با بیان اینکه این کنفرانس کاربرد محور است و براساس نیازهای صنعتی برگزار شده ، افزود: از جمله محورهای این کنگره مدل سازی، ساخت، پایش وضعیت ، بازرسی مربوط به مواد و تجهیزات پیشرفته است که بر اساس نیازهای صنعتی کشور و منطقه تدوین شده است.
وی ادامه داد: بیش از 200 مقاله به این کنگره ارسال و 100 مقاله از این تعداد انتخاب شد که 40 مقاله به صورت شفاهی و 60 مقاله درقالب پوستر ارائه می شود.
دبیر اجرایی این کنفرانس بیان کرد: ارتباط تنگاتنگی بین دانشگاه و صنعت وجود دارد و کارگاههای تخصصی بر اساس نیازهای صنعتی کشور و منطقه در روز سه شنبه برگزار شد.
وی اظهار کرد: 300 میهمان داخلی و خارجی از جمله کانادا، فرانسه، لهستان، انگلستان و عراق در این کنفرانس حضور دارند.
مسلمانی اضافه کرد: امروز صبح افتتاحیه و بعد از ظهر مقالات ارائه می شود وکارگاههای تخصصی و آموزشی کنفرانس نیز روز گذشته برگزار شد.
معاون پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز دراین برنامه گفت: خوزستان از نظر فعالیت های صنعتی و میزان تولیدات ناخالص داخلی در کشور، استان دوم کشور است.
دکتر ابراهیم حاجی دولو افزود: خوزستان مهد صنعت مکانیک و تجهیزات مکانیک از جمله پمپ ها، کمپرسورها، توربین و مولد ها و الکتروموتورها، مخازن، شیرآلات، مته ها و لوله های حفاری است.
وی در خصوص نقش دانشگاه در ارتباط با این تجهیزات گفت: در گذشته نقش دانشگاه تربیت نیرو و تامین نیرو برای گرداندن این صنایع بوده اما امروز ماموریت های جدیدی برای دانشگاهها تعریف شده و با توجه به وضعیت سیاسی کشور و تحریم ها، دانشگاهها باید ساز و کار لازم برای تامین این تجهیزات فراهم کنند.
حاجی دولو بیان کرد: نقش و ماموریت مهم دانشگاهها این است که به صنایع کمک کنند تا تجهیزات پیشرفته که قبلا از شرکت های خارجی تامین میشد در داخل تامین شود و در صورت خوب ایفا نشدن این نقش، دانشگاهها کم کم به حاشیه رانده می شوند لذا دانشگاه باید زیرساختها و نهادهای مربوطه را ایجاد کند.
3004/6002

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/26958/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گزارش زنده: استقلال 0 - 0 شمس‌آذر

حضور هواداران شمس آذر در ورزشگاه آزادی در جریان بازی با استقلال / فیلم

ناکامی سارقان در یزد توسط عوامل گشت رضویون

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم/ اوضاع جبهه شمالی خطرناک است

منطقه زیبای پامنار خوزستان (فیلم)

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

انفجار مهیب در حمله موشکی حزب الله به یک پایگاه اسرائیلی+ فیلم

انفجار مهیب در حمله موشکی حزب الله به یک پایگاه اسرائیلی+ فیلم/مقام ارشد اسرائیلی: ما به اوج رسوایی نزدیک هستیم نه پیروزی!

راهپیمایی مردم شهر صفی‌آباد در حمایت از عملیات وعده صادق

انفجار مهیب در حمله موشکی حزب الله به یک پایگاه اسرائیلی+ فیلم/مقام ارشد اسرائیلی: ما به اوج رسوایی نزدیک هستیم نه پیروزی!/مخالفت گروه هفت با حمله نظامی اسرائیل به رفح

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از ماه آینده اعمال می‌شود

شهرداری اهواز پروژه‌های ترک تشریفات‌ را از اعضای شورا پنهان کرد

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

تهران قدیم| 2 عکس از خیابان آزادی 50سال قبل!

تصادف موتورسیکلت 2 جوان را در سردشت به کام مرگ کشاند

فعالیت مستمر گشت مشترک نظارت بر نانوایی ها با هدف ارتقای کیفیت نان در اهواز

هشدار زرد تندباد و خیزش گردوخاک در خوزستان

راهپیمایی حمایت از مردم غزه و «وعده صادق» در پایتخت مقاومت

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

2 عکس از خیابان آزادی 50سال قبل!

هشدار زرد تندباد و خیزش گرد و خاک در خوزستان

مطالعه رفتار آب و یخ در نانوحفره و غول‌های یخی منظومه شمسی!

ارتشی از سوسک‌های سایبورگ در بیابان رها شدند

پایان مسابقات رالی جانبازان اهواز

گزیده‌های نفتی هفته

عاقبت حرکت جنجالی/ بازیکن پرسپولیس به کمیته انضباطی احضار شد

درخشش تیکدری روی گل کلاسیک گل‌گهر

ببینید | 35 عملیات موفق حزب الله لبنان علیه رژیم اشغالگر در سه روز

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

تخصیص بسته‌های غذایی به مادران دارای فرزند شیرخوار از امروز

تقدیر امام جمعه خرمشهر از تنبیه اسرائیل

برگزاری آزمون استخدامی سازمان تأمین اجتماعی در خوزستان

بی حجابی زیبنده آبادان نیست

پیش بینی برداشت پنج هزار تن دانه روغنی کلزا در شوشتر

پاسخ با اقتدار به جنایات رژیم غاصب صهیونیستی

حمزه خلیلی، معاون اول جدید قوه قضائیه کیست؟

عکس| نکو با قلب آبی روی سکوهای آزادی

حادثه صبح امروز در اصفهان یک عملیات روانی بیش نیست

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

تجمع اروندی ها در حمایت از پاسخ به جنایات صهیونیست + فیلم

جیمز باند جدید در کنار مارگو رابی/ مامور 007 را هوش مصنوعی انتخاب کرد

رئیسی: روحیه مقاومت مردم غزه را سرپا نگاه داشته است

مردم خوزستان از مردم غزه و عملیات «وعده صادق» حمایت کردند

مردم خوزستان از غزه و عملیات «وعده صادق» حمایت کردند

اعلام حمایت عشایر شوش از دلاورمردی‌های سپاه

حمایت همه جانبه مردم آبادان و خرمشهر از عملیات «وعده صادق»

اعلام حمایت عشایر شهرستان شوش از دلاور مردی‌ های سپاه

ضرورت رفع مشکلات عشایر خوزستان در فصل کوچ