پیام خوزستان

آخرين مطالب

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بندرماهشهر تاکید کرد:

لزوم همت مضاعف مسوولان برای تسریع در پرداخت بیمه خسارت به کشاورزان اقتصادي

  بزرگنمايي:

خوزستان آنلاین - بندرماهشهر- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بندرماهشهر گفت: بحران بی آبی در مرحله دوم آبیاری اراضی کشاورزی این شهرستان موجب خسارت بسیار وسیع به کشاورزان شده لذا انتظار می رود مسئولین برای پرداخت بیمه خسارت این کشاورزان در اسرع وقت همت کنند.
سید حمیدرضا رشیدی شامگاه سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا اظهار کرد: 10 هزار و 500 هکتار از زمینهای کشت گندم و جو و سایر محصولات و 2 هزار هکتار نخیلات در شهرستان بندرماهشهر وجود دارد که در چندین سال اخیر به ویژه سال جاری از وضعیت مساعدی برخوردار نیستند و با مشکلات بسیاری مواجه بودند، به گونه ای که در حال حاضر زمینهای ما با بحران جدی بی آبی رو به رو شده اند.
وی افزود: در مرحله اول آبیاری عمده زمینها به جز زمینهای روستایی آبیاری انجام شد، اما در مرحله دوم اصلا آبیاری نداشتیم که طی بازدید امروز از سد بهبهان مقداری آب به زمینهای شهرستان رهاسازی شد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بندر ماهشهر در ادامه از خشکسالی در 70 درصد زمینهای شهرستان خبر داد و گفت: متاسفانه تنها 30 درصد از زمینهای بالا دست از روستای گمبزون تا هشچه آبیاری شدند و 70 درصد سایر اراضی که از روستای هشچه تا گرگر را شامل می شود، همچنان با بحران بی آبی و خشکسالی مواجه هستند و آبیاری آنها با فشار کم و کیفیت بسیار پایینی صورت می گیرد.
رشیدی اضافه کرد: در صورت ادامه این روند و نداشتن بارندگی در استان کهگیلویه و بویر احمد و شهرستان های شمالی استان در سال جاری با یک خشکسالی بی سابقه مواجه خواهیم بود و کشاورزان شهرستان از اراضی بالادستی تا پایین دستی به نسبت های متفاوت دچار خسارتهای سنگین می شوند.
وی عنوان کرد: در این شرایط ضرورت دارد، شرکت های بیمه اقدامات اولیه را برای جبران خسارت کشاورزان که عمدتا" کشاورزی شغل اصلی وتنها منبع گذران زندگی آنهاست، بپردازند.
این مسئول با اشاره به گسترش دامنه بحران بی آبی در زمینهای شهرستان های بندرماهشهر و شادگان خاطرنشان کرد: آبی که از سد مخزنی بهبهان رها سازی می شود برای رسیدن به شهرستان بندر ماهشهر از شهرستان های بهبهان، امیدیه، رامشیر، رامهرمز می گذرد که طبیعتا" تا رسیدن به این شهرستان دچار افت کمی و کیفی زیادی می شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بندرماهشهر در ادامه به تشریح دلایل تشدید بحران بی آبی در اراضی این شهرستان پرداخت و گفت: یکی از دلایل این بحران کاهش میزان بارندگی در شهرستان های جنوبی استان است که امری طبیعی بوده،ولی عدم رعایت حق آبه تالاب ها و رهاسازی نشدن به موقع آب به تالاب های استان که شرایط طبیعی منطقه را دچار بحران می کند از دیگر عوامل تشدید پیامدهای خشکسالی است .
وی ادامه داد: سوء مدیریت در کنترل شبکه زهکشی، یکی از دلایل تشدید بحران ناشی از خشکسالی است که تآثیر بسیار منفی را بر اراضی برجای می گذارد، متآسفانه برخی مدیران با توسعه شبکه های آبیاری و زهکشی و همچنین بی توجهی به ترمیم به موقع شکستگی شبکه های آبیاری و زهکشی که موجب هدر رفت مقدار زیادی از آب موجود می شود، بدون پیش بینی وقوع پدیده خشکسالی، صدمه بسیاری به اراضی شهرستان های پایین دست وارد کردند.
رشیدی مدیریت نامناسب منابع آب و کشت های تابستانه را عامل موثر دیگری در این زمینه برشمرد و اظهار کرد: با وجود تمام این شرایط و برخورداری از منابع آبی کم، متآسفانه مدیران در مدیریت همین منابع اندک که مستلزم توجه ویژه ای بود، دقت نظر نداشتند و بدون توجه به اراضی شهرستان های پایین دستی با مصرف بی رویه و بدون دلایل کارشناسی و همچنین توسعه کشت تابستانه محصولات با مصرف بالا از جمله گندم، برنج و یونجه به بحران موجود افزودند و کشاورزان را متحمل خسارت های زیادی کردند.
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان بندرماهشهر در پایان خواستار همکاری همه جانبه تمام مسوولان مربوطه برای خروج از بحران بی آبی شد و گفت: در ماههای آینده به لطف خداوند متعال شاهد بارندگی برای بهبود شرایط موجود باشیم ولی برای خروج از این شرایط و بحران جدی بی آبی انتظار می رود مسوولان مربوطه همکاری همه جانبه ای داشته باشند تا کشاورزان که عمدتا" با مشکلات معیشتی زیادی مواجه هستند، کمتر دچار خسارت شوند، چرا که با ادامه این روند خشکسالی بسیار نگران کننده ای پیش رو خواهیم داشت.
به گزارش ایرنا، پوشش گیاهی شهرستان بندرماهشهر همانند پوشش مناطق نیمه بیابانی است و با آب شور سازگاری داشته که حتی در کنار دریا می رویند، که باعث شده اقلیم های متنوع از جمله نخلستانها، مزارع، صیفی جات و گندم کشت شود.
رودخانه جراحی یکی از رودهای جنوب غربی ایران است که در استان‌های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد جریان دارد، این رودخانه با 438 کیلومتر طول، به‌عنوان یازدهمین رود طویل ایران شناخته شده است.
رودخانه جراحی تاثیر بسیار زیادی در محیط زیست و کشاورزی شهرستان ماهشهر داشته و شرایط زیست محیطی این شهرستان را متنوع کرده است.
9858/7165/6002

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/26959/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

موفقیت‌های فولاد اکسین مرهون تلاش‌های کارگران است

ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان در دستور کار قرار گیرد

داستانک/ انسان های بازنده

عشق زندگی می بخشد

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

گزارش علی باقری از نشست اعضای بریکس

گزارش صداوسیما از اجلاس امنیتی کشورهای عضو شانگهای با حضور وزیر دفاع

مقام سابق موساد: ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است

در خط مقدم؛ روایتی از دیدار کارگران با رهبر انقلاب

رئیس جمهور: به رغم تهدیدها و تحریم‌ها می‌توان ایران را کشوری پیشرفته و فناور نامید

آصفری: آژانس گزارش صادقانه بدهد تا اعتماد ایران را جلب کند

نمازی: برای دور کردن خطرها از کشور باید مردم را با نظام همراه‌تر کنیم

به سردار سلیمانی گفتم اسارت شما هزینه زاست، به‌دست دشمن بیفتید چه؟

هلاکت یک صهیونیست در حمله موشکی حزب الله به مزارع اشغالی شبعا

آزادی 6 مرزبان ایرانی از طالبان (+عکس)

نوه نلسون ماندلا: اراده فلسطینی‌ها الهام بخش ماست

توسعه دزفول در گرو اجرای طرح‌های مصوبه سفر استاندار خوزستان

آزادی 63 پناهجوی افغان از بازداشت پلیس در پاکستان

کنکوری های اروند در حال رقابت با یکدیگر

سردار فدوی: امام خمینی (ره) خبیثان آمریکایی و صهیونیسم را مورد حمله مستقیم قرار داد/ 92 درصد از کشورهای جهان طی 200 روز گذشته، همان مطالب 60 سال پیش امام خمینی در خصوص آمریکا را تکرار کردند

طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی باید در اولویت مجلس پیش رو باشد

جای خالی ستاره‌ آلومینیوم در جام حذفی (عکس)

لزوم ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان

انجام 10 عمل اهدای اعضا در خوزستان جهشی بی سابقه

چهره ها/ محمدرضا گلزار تماشاگر بازی لیکرز در بسکتبال NBA

چهره‌ها/ جدیدترین تصویر از فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

عاقبت شوخی با «ناهید» خانم

سیلی عروس به گوش تازه داماد

از اولش هم از شوهرت بدم می اومد

«لوران کانته» فیلمساز فرانسوی برنده نخل طلا و سزار درگذشت

تو زندگی منو نابود کردی

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

توضیحات رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره نحوه واگذاری سرخابی‌ها

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

شوک بزرگ به دنیای کشتی؛ پایان عصر تیلور - یزدانی

گزارشگری هادی عامل در جام تختی

زمین چمن باشگاه ذوالجناح در انتظار لیگ ملی

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

آیا می‌توان اقتصادی به آفریقا سفر کرد؟

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند