پیام خوزستان

آخرين مطالب

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان: شهرداری به عمد انبار تلمبه‎خانه دارخوین را تخریب کرد/منتفی شدن ساخت زیرگذر در منطقه ویژه شوش فرهنگی

  بزرگنمايي:

خوزستان آنلاین - مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان در نشست با اصحاب رسانه اقدام شهرداری دارخوین در تخریب انبار مجموعه تلمبه‎خانه تاریخی دارخوین را آگاهانه خواند و گفت: این ارگان با علم به تاریخی بودن مجموعه به این اقدام دست زده است.
به گزارش ایسنا ـ منطقه خوزستان، در ابتدای این نشست که شامگاه پنج‌شنبه 12 بهمن 96 برگزارشد، معاون میراث فرهنگی خوزستان با اشاره به موضوع تخریب بخشی از مجموعه تلمبه ‎ خانه تاریخی دارخوین اظهار داشت: در این‎خصوص، متاسفانه پیش از آن که ما اقدامی انجام دهیم، شهرداری بدون گرفتن استعلام عملیات خود را آغاز کرد در حالی که این ارگان موظف است بناهای قدیمی ‎ ای که دارای تاریخ هستند و به نوعی هویت شهر محسوب می‎شوند را ازمراجع ذیصلاح یعنی میراث فرهنگی و صاحب زمین (وزارت نفت) استعلام کند و پس از موافقت آن‎ها طرح خود را اجرایی کند.
او در پاسخ به این سوال که آیا میراث فرهنگی نباید ارزش بنا را به شهرداری گوشزد می‎کرد؟ گفت: در محل تابلوی ثبت بنا نصب شده است؛ ازطرفی شهردار شهر یعنی مدیر شهر و مدیر نیز باید زوایای شهر خود را بشناسد و بر همین اصل نیز به سمت شهردار نایل می‎شود.
در ادامه مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان نیز با تاکید بر این‎که شهرداری دارخوین آگاهانه و عامدانه اقدام به تخریب کارگاه تلمبه‎خانه دارخوین کرده است افزود: در تاریخ 27 آبان‎ماه 92 به شهرداری دارخوین اعلام شد که بنای ساختمان قدیمی کارگاه جزو لاینفک مجموعه تاریخی فرهنگی دارخوین است و تحت حفاظت و نظارت قوانین و مقررات ناظر بر حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی قرار دارد.
او افزود: شهرداری موظف است براساس قوانین و مقررات از اداره‎کل میراث فرهنگی استعلام بگیرد که میراث نیز از سال 1389در سه مقطع پاسخ خود را مبنی بر ثبت بودن مجموعه اعلام کرده بود.
نشان اقدام شهرداری دارخوین در تخریب کارگاه تلمبه‎خانه تاریخی این شهرستان را تصرف در ملک آن‎هم بدون اجازه مالک عنوان کرد و گفت: به همین دلیل علاوه بر میراث فرهنگی، وزارت نفت نیز باید در این زمینه اقدامات حقوقی را برای احقاق حق انجام دهد که خوشبختانه هم ما و هم وزارت نفت، شکایت خود را به مراجع مربوط تقدیم کرده‎ایم.
این اقدام شهرداری را دارای مسئولیت کیفری و مدنی دانست و افزود: شهرداری براساس مسئولیت مدنی خود باید خسارت های وارده را جبران و کار بازسازی را انجام دهد.
مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان در پاسخ به اظهارات یکی از خبرنگاران مبنی بر این ‎ که این مجموعه مدتی در اختیار یک ارگان نظامی بوده و ظاهرا آن‎ها به شهردای مجوزی مبنی بر تخریب داده بودند گفت: ارگان‎های نظامی مرجعی برای استعلام گرفتن محسوب نمی‎شوند و نمی‎توانند در این زمینه مجوزی صادر کنند.
او در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص این‎که چرا طی این سال‎ها از سوی میراث فرهنگی به شرکت نفت درخواست همکاری برای ساماندهی و مرمت آن مجموعه برای تبدیل شدن به سایت گردشگری داده نشد گفت: سازمان میراث فرهنگی در سال 1394 تفاهمنامه‎ای را با وزارت نفت منعقد کرد که براساس آن مقرر شد میراث فرهنگی در قبال تمام مجموعه‎های متعلق به وزارت نفت که به ثبت ملی درآمده‎اند یا در حال ثبت هستند، همکاری‎های لازم را انجام دهد.
معاون میراث فرهنگی خوزستان نیز در ادامه تصریح کرد: نکته حائز اهمیت دیگر این است که مالک مجموعه وزارت نفت می‎باشد و براساس سند شهرداری، این قسمت از تلمبه‎خانه اینک درحال تبدیل شدن به فضای شهری است که این به معنای تغییر کاربری است؛ بنابراین شهرداری باید در وهله اول به خرید ملک و سپس تغییر کاربری آن اقدام می‎کرد.
مرجان شوشتری در پاسخ به این سوال که چرا باوجود ثبت ملی شدن در سال 1389، تعیین عرصه و حریم آن به تازگی به جریان افتاده است گفت: دلیل این امر نبود اعتبار کافی بوده است که امسال پس از مدت ‎ ها و پس از رایزنی ‎ های بسیار توانستیم یک میلیارد تومان اعتبار برای ثبت و تعیین عرصه و حریم آثار تاریخی خوزستان کسب کنیم.
او درباره ساخت زیرگذر در منطقه ویژه شوش بدون استعلام از اداره‎کل میراث فرهنگی نیز عنوان کرد: به محض مطلع شدن از موضوع، آن را دنبال کردیم. اینک نیز شکایت کرده‎ایم و درحال پیگیری موضوع هستیم و ساخت زیرگذر از نظر ما منتفی است.
همچنین خسرو نشان درخصوص ساخت پارکینگ در کنار بقعه دانیال نبی نیز گفت: درباره این موضوع نیز از شهرداری شکایت کرده‎ایم و موضوع در دادگاه شوش پیگیری شده و اینک پرونده به مرکز استان ارجاع داده شده است. سال گذشته تا امسال میراث فرهنگی در تمام جلساتی که با راه و شهرسازی داشت اعلام کرد شوش شهر جهانی است و به طرح ویژه جهانی نیاز دارد. متاسفانه این طرح در شورای عالی راه و شهرسازی تایید نشد که اگر این اتفاق می‎افتاد قطعا با این مشکلات مواجه نمی‎شدیم.
او در پاسخ به سوال دیگری درخصوص کشف آثار و اسکلت در محوطه خرمکوشک قبل بیان کرد: در آن زمان ما کارشناس مربوط را به محل فرستادیم تا به واسطه نظر او قانع شویم که آن‎جا محوطه است. زمانی می‎توان از یک محوطه به عنوان تاریخی یاد کرد که لایه فرهنگی در آن جا موجود باشد در حالی که چنین لایه‎هایی در محل دیده نشد.
شوشتری تصریح کرد: در مجموع چهار کارشناس محل را بررسی کردند و براساس نظر آن‎ها به ما اثبات شد محوطه، تاریخی نیست و استخوان‎ها نیز تاریخی نیستند.
معاون میراث فرهنگی خوزستان در بخش دیگری از این نشست درخصوص آخرین وضعیت هتل قو اهواز عنوان کرد: برای مرمت این اثر فرهنگی که مربوط به دوره قاجار و پهلوی است، در سال 94 با صاحب ملک صحبت شد و یک میلیارد ریال بودجه به آن تخصیص یافت ولی مالک اجازه کار در این عرصه را نداد و بودجه برگشت خورد.
شوشتری افزود: امسال هم بودجه ‎ ای برای مرمت این اثر فرهنگی در نظر گرفته شده است ولی هنوز تخصیص نیافته و امیدواریم برای مرمت آن، مالک نیز همکاری لازم را داشته باشد.
او درباره ثبت بافت قدیمی شهرهایی مانند دزفول، شوشتر و اهواز نیز خاطرنشان کرد: در برنامه چهارم توسعه میراث فرهنگی موظف به تعیین محدوده شهرهای تاریخی و اعلام آن به شورای عالی شهرسازی شد.
معاون میراث فرهنگی خوزستان اضافه کرد: سال 85 میراث فرهنگی این کار را برای شش شهرستان شوشتر، دزفول، اهواز، بهبهان، رامهرمز و آبادان انجام داد و ضمن اعلام به استاندار وقت به تصویب رسید.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/27187/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

5 اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر، نویسنده و مترجم معاصر، دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن

خاطرات پردردسر برادر «جین آستن»

مخبر: اقتدار کشور ناشی از اعتماد نظام به مردم در مواجهه با دشمنان است

جزئیات مراسم تودیع و معارفه معاون اول قوه قضائیه/ اژه ای: ما مسئولان قضایی گاهی ناچاریم از یک امر مباح نیز اجتناب کنیم

بیانیه مشترک تهران و اسلام‌آباد؛ مرز مشترک 2 کشور باید «مرز صلح و دوستی» باشد

حدیث نصب‌ شده در محل دیدار امروز کارگران با رهبر انقلاب

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا: وزیر کشور ایران را بازداشت کنید

سخنگوی دولت در سالروز شکست آمریکا در طبس: امیدواریم درس بگیرند

ادامه روند کاهشی قیمت طلا و سکه در بازار؛ نیم سکه چند شد؟ | جدول قیمت ها

قانون جامعی در مورد حقوق عامه و آزادی‌های مشروع وجود ندارد

غبار روبی گلزار شهدا خرمشهر

ویسی دنبال قرارداد بلندمدت با فولاد در حال سقوط

جبهه مقاومت، میهمان بیست و یکیمین اجلاس پیرغلامان حسینی

معدوم سازی 300 کیلوگرم فرآورده خام دامی در اهواز

آغاز ایمن سازی رایگان دام‌های هویزه برعلیه بیماری‌های طاعون نشخوارکنندگان کوچک و آبله

معرفی دو زنجیره ارزش در غرفه استانداری خوزستان در نمایشگاه اکسپو

اهدای جهیزیه به نوعروسان نیازمند بستان آبادی

ضرورت گره گشایی از مسایل محلات و تربیت نیروی انسانی تراز انقلاب

ویژگی‌های حضرت حمزه(س) در بیان قرآن و روایات

چهره سال 1402 هنر انقلاب اسلامی خوزستان انتخاب می‌شود

افزایش شمار پروژه‌های خدماتی در نفت و گاز آغاجاری

رسمی: آزادی پرسپولیس و استقلال از چنگ وزارت ورزش بعداز 40سال / AFC واگذاری را تأیید کرد / 5درصد سهام به بازیکنان قدیمی سرخابی رسید!

منبع حماس: 30 افسر شاباک اسیر حماس هستند

تاکید دانش آموزان آبادان و خرمشهر بر حفظ زمین پاک

زمان ارائه خدمات درمانی به زوار حسینی در مرز شلمچه اعلام شد

140 هزار دانش‌آموز خوزستانی در امتحانات نهایی شرکت می‌کنند

مقابله با 3 فقره تعرض به اراضی ملی و دولتی در خوزستان

جلسه شورای شهر اهواز برای سیزدهمین بارپیاپی تشکیل نشد

66 کیلوگرم تریاک در اندیمشک کشف شد

واگذاری دیپلماسی علمی محور مقاومت به دانشگاه شاهد

بافت قالی برای امور عام المنفعه در همت آباد

شخصیت و جایگاه حضرت حمزه سید الشهدا(ع) و عزاداری برای او به دستور رسول الله(ص)

راه اندازی قرارگاه شعار سال در خوزستان

وزیر کشور: افراد انگشت شماری در برابر قانون مقاومت می‌کنند

جریان مقاومت، دل‌های مردم جهان را تسخیر کرده است

آتش سوزی در یک مدرسه دخترانه

چرا سریال «الحشاشین» جلب توجه کرد؟

کنایه سیدجواد هاشمی به حواشی آهنگ خواندن با هودی!

تصورات غلطی که مردم درباره ژیلا صادقی دارند

برای اولین‌بار، ساخت سلول زنده در آزمایشگاه/ انسان قادر به انجام کار طبیعت می‌شود؟

بادبان خورشیدی ناسا به مدار زمین رفت

گام بلند دانشمندان در درمان سرطان/ لیپیدها زیر ذره‌بین می‌روند!

موشک «فالکون 9» یک رکورد جدید را ثبت کرد

مهروموم مرکز غیرمجاز ارائه خدمات زیبایی در خرمشهر

عکاسان خوزستانی در دومین جشنواره ملی عکس روز سنندج

نماینده مردم اهواز: مدیریت ‌باشگاه‌‎های‌ استان باید به خوزستانی‌‎ها سپرده شود

خدا به فوتبال خوزستان ‌رحم‌ کرد که فقط 2 تیم به لیگ یک سقوط می‌کند!

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 5 اردیبهشت 1403

آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم

تشویق ایسلندی تیم ملی پس انجام دو ماموریت