پیام خوزستان

آخرين مطالب

طرح حمایت از تولید محصول کشاورزی سالم در دزفول کلید خورد اقتصادي

طرح حمایت از تولید محصول کشاورزی سالم در دزفول کلید خورد
  بزرگنمايي:

خوزستان آنلاین - دزفول - طرح حمایت از تولید محصول سالم در بخش کشاورزی شهرستان دزفول روز دوشنبه با همکاری ناحیه مقاومت بسیج آغاز شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی دزفول روز دوشنبه در آئین آغاز این طرح در سالن اجتماعات غدیر این دانشگاه گفت:سلامت به معنای نداشتن بیماری نیست بلکه فرد سالم که پایه جامعه سالم و ایمن است کسی است که حداکثر بهره وری از توانایی روحی و جسمی خود را داشته باشد که این امر توسط وزارت بهداشت به تنهایی محقق نمی شود و کلیه ارگان ها باید به این موضوع ورود کنند.
داوود سلمانپور بر ضرورت سلامت غذا از مزرعه تا سفره تاکید کرد و گفت:در دهه های اخیر بیماری های زیادی سلامت انسان را تهدید می کند که عامل اکثر آنها مانند بیماری های قلبی عروقی،فشار خون و دیابت ،نوع تغذیه است .
وی افزود:از آنجا که طبق بررسی های انجام شده میزان مصرف قند،نمک و چربی های اشباع در کشورمان چندین برابر دیگر کشورهاست لذا از حدود دو سال گذشته کارخانه های تولید صنایع غذایی موظف شدند درصد و میزان مواد مضر در مواد غذایی تولیدی را با برچسب مخصوص نشان دهند ضمن اینکه نسبت به کاهش آنها اقدام کنند با این وجود راه طولانی برای تولید محصول سالم در پیش داریم زیرا در چند دهه پیش برنامه منظم و دقیقی در این خصوص وجود نداشته است و همین امر بر مشکلات موجود افزوده است.
وی مصرف بی رویه سموم در بخش کشاورزی را نگران کننده دانست و اضافه کرد:یکی از مشکلات در حال حاضر این است که در بخش زراعت انواع سموم و کود شیمیایی بی رویه مصرف می شود و در هر کوی و برزن شهر مغازه سم فروشی وجود دارد که باید ساماندهی شوند ضمن اینکه قاچاق سموم در کشور نیز به وفور مشاهده می شود لذا مسئولان کشاورزی نیز باید به این موضوع ورود کنند چرا که روز به روز بر تعداد بیماران سرطانی و صعب العلاج افزوده می شود که هزینه های درمانی کمرشکنی دارند .
سلمانپور با بیان اینکه با هزینه های ناچیز می توان از وقوع چنین بیماری هایی جلوگیری کرد گفت:آزمایشگاه ویژه میزان مصرف مواد شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی در این شهرستان فعال است ولی باید راهکار پیشگیری عملیاتی شود و سم مورد استفاده کشاورز باید شناسنامه داشته باشد تا خانواده کشاورزان ایمن باشد چرا که اکثر بیماران مراجعه کننده به مرکز درمانی امام حسن مجتبی (ع) در دزفول کشاورزان و خانواده آنها هستند که باید به این امر توجه کرد.
علی کرمی جانشین کانون بسیج مهندسان کشاورزی دزفول نیز در این آئین گفت:دزفول شهری وابسته به کشاورزی است بطوری که اگر کشاورزی دزفول مختل شود کل اقتصاد این شهرستان به مخاطره می افتد .
وی با بیان اینکه پایداری و سلامت محصولات کشاورزی می تواند تولیدات کشاورزی منطقه را اقتصادی تر کند گفت:کانون بسیج مهندسین کشاورزی دزفول 300 عضو دارد که با 15 گرایش در تولید محصول سالم تلاش می کند و قرار است طرح حمایت از تولید محصولات کشاورزی سالم را در دو بخش اقتصادی و سلامت به مرحله اجرا درآورد.
کرمی افزود:شهرستان دزفول 704 آبادی و 11 دهستان دارد که 623 آبادی دارای سکنه و 271 آبادی خالی از سکنه هستند که 16 هزار و 500 بهره بردار مستقیم کشاورزی دارند و به کشت بیش از 63 نوع محصول زراعی و باغی مشغولند .
وی ادامه داد:دزفول از نظر کشاورزی جایگاه خوبی در منطقه و کشور دارد بطوری که در تولید بذر کلزا و شبدر و نیز تولید انواع گل شاخه بریده مریم و رز مقام اول کشور را به خود اختصاص داده است .
کرمی با اشاره به اینکه شهرستان دزفول در تولید بذر گندم و سبزی و صیفی نیز شاخص استان خوزستان است گفت:طرح بسیج همگام با کشاورز از چند سال پیش در دزفول آغاز شده که به توانمند سازی مهندسین کشاورزی و اتکا به تولید داخلی و نیز تامین امنیت غذایی و توجه به استانداردها توجه دارد .
حمید کرمی نژاد جانشین هیات مدیره طرح حمایت از تولید محصولات کشاورزی سالم نیز گفت:اجرای این طرح موجب تامین سلامت اجتماعی افراد می شود و بهره برداری بهینه از منابع ،کشاورزی پایدار و توسعه پایدار کشور را به همراه دارد که با کاهش هزینه های درمانی ،کاهش هزینه های تولید و افزایش درآمد اقشار مختلف جامعه در ارتباط است .
وی به تولید محصول سالم در دزفول اشاره کرد و گفت:در آذرماه امسال طی آزمایش هایی که بر روی محصولات یکی از کشاورزان نمونه دزفول انجام شد بقایای 79 سم مختلف در این آزمایش مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت و هیچ نمونه اثر سم در این محصولات مشاهده نشد.
وی افزود:نمونه فلزات سنگین نیز در این آزمایش ها بررسی شد که میزان فلزات سنگین نیز کمتر از حد مجاز بود .
کرمی نژاد گفت:در سال گذشته بیش از 10 نمونه آزمایش مختلف بر روی محصولات کشاورزی دزفول بویژه مرکبات انجام شد که نتیجه همه آزمایش ها بیانگر در حد مجاز بودن مواد را ثابت کرد .
وی گفت:طرح حمایت از تولید محصولات کشاورزی سالم در دزفول باید در بهمن ماه امسال آغاز و مطالعات و تدوین راهبردهای ابتدایی در اسفندماه تا اواخر فروردین ماه 97 انجام می شود .
نوبهار عضو کارگروه اقتصاد مقاومتی طرح حمایت از تولید محصولات کشاورزی سالم دزفول نیز گفت:اگر با آفات مبارزه نکنیم حدود 42 درصد از محصول کشاورزی را آفت می گیرد و اگر از آفت کش استفاده کنیم 27 درصد محصول را آفت فرا می گیرد لذا استفاده از سم باید مدیریت شود تا هم افزایش محصول را به همراه داشته باشد و هم سلامت انسان را به خطر نیاندازد.
وی افزود:امروزه 350 نوع علف کش ،350 نوع حشره کش،250 نوع قارچ کش در بازار جهانی موجود است که 220 نوع آفت کش ها در کشورمان مجاز هستند .
نوبهار به فواید آفت کش ها اشاره کرد و گفت:برخی حشرات ناقل برخی بیماری ها هستند که با استفاده از آفت کش از بین می روند ،استفاده از آفت کش محیط طبیعی را زیباتر می کنند و گونه های مهاجم را کنترل می کنند و نیز کشت های وسیع و مکانیزه را کنترل می کنند که با وجود این فواید محیط طبیعی را آلوده می کنند،سلامت انسان را به خطر می اندازند،تعادل طبیعی را در اکوسیستم به هم می ریزند و موجب بروز مقاومت حشرات و آفت ها می شوند .
وی ادامه داد:با استفاده از حشره کش و سم مقداری از آن جذب گیاه می شود،مقداری نیز جذب خاک و آبهای زیرزمینی می شود و وارد رودخانه و دریا می شود و با توجه به اینکه ماهیان از همین آب تغذیه می کنند انسان نیز با مصرف ماهیان دچار مشکل می شود .
این کارشناس کشاورزی اظهار کرد:با وجود اینکه سم " د د ت " از 50 سال پیش منسوخ شده در بررسی که اخیرا از رودخانه دز صورت گرفت میزان این سم در رودخانه دز بین 7 تا 10 ppm گزارش شد که این نشان می دهد با وجود گذشت سالیان طولانی از مصرف این سم هنوز اثرات این سم در محیط و رودخانه دز وجود دارد.
وی اضافه کرد:با این وجود باید مصرف سم و آلاینده های شیمیایی به حدی باشد که مصرف طولانی مدت آن هیچ گونه خطری برای سلامت انسان نداشته باشد .
وی گفت:در حال حاضر هفت کلینیک گیاهپزشکی در دزفول فعال است که کشاورزان باید خرید سم و کود موردنیاز خود را با مشاوره این کلینیک تهیه کنند .
نوبهار با بیان اینکه در حال حاضر 57 فروشگاه مجاز سموم در دزفول فعال است افزود: حدود 10 تا 12 سم پرمصرف در منطقه وجود دارد و در استان خوزستان 142 نوع سم برای کنترل حدود 140 نوع بیماری و 142 نوع آفت مصرف می شود که پنج نوع از سموم مورداستفاده در وضعیت فوق خطرناک هستند که باید کشاورزان به سمت مصرف سموم ضعیف پیش روند.
وی افزود:در راستای اجرای طرح تولید محصول کشاورزی سالم در گام نخست 10 تا 12 نوع محصول پرمصرف کشاورزی انتخاب شده که باید در مدت 2 سال تولید آنها کاملا به سمت محصول ارگانیک پیش برود.
7278/6068

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/27421/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کتاب «قوانین و مقررات صادرات و واردات» منتشر شد

عامل حمله به ساختمان کنسولی سفارت ایران در فرانسه به حبس محکوم شد

کوثری: بزرگترین مشکل آمریکا در ایران، حضور یک ابرحریف به نام آیت‌الله خامنه‌ای است

دبیر شورای‌ عالی امنیت ملی: به دو اجلاس مقامات عالی‌رتبه امنیتی کشورها و بریکس نگاه ویژه‌ای داریم

ارسال پیام بازدارندگی در وعده صادق/ طوفان الاقصی ارکان رژیم صهیونیستی را به چالش کشید

ویسی: نام فولاد اینجاست اما اعتبارش نیست

مطلق‌زاده: فوتبال برای مسئولان خوزستان مهم نیست

افتتاح نمایشگاه گروهی نقاشی «بهار رنگ ها» در برج آزادی

هدیه تولد، آزادی زندانی در جهرم

خرید بیش از 308 هزار تن گندم در خوزستان

لغو شدن بازی تیم‌های استقلال ملاثانی و فجر سپاسی پیگیری می‌شود

شروع فرآیند انتخاب واحد تولیدی نمونه در خوزستان

دستبند پلیس بر دستان باند سارقان و مالخران اماکن خصوصی در اهواز

طوفان الاقصی و چهار اشتباه راهبردی رژیم صهیونیستی

حزب الله: پادگان «شراگا» در شمال عکا را هدف قرار دادیم

ببینید | حزب الله: پادگان «شراگا» در شمال عکا را هدف قرار دادیم

دستگیری کلاهبردار میلیاردی در آبادان

چالشی در خصوص تأمین و قیمت کالای شکر خوزستان ایجاد نشود

تفاوت پلی کربنات با پلکسی چیست؟‌ کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارد؟

تمهیدات لازم برای برگزاری دور دوم انتخابات در خوزستان فراهم شد

بیش از 99 درصد از اراضی ملی تثبیت شدند

انتخاب رییس هیأت ورزش‌های زورخانه‌ای خوزستان

پرداخت بدهی دو زندانی توسط دانش‌آموزان مدرسه بیان رفیع

تثبیت مالکیت اراضی کشاورزی خوزستان به 70 درصد رسید

وحشت ایالات‌متحده از شعار آزادی فلسطین در آمریکا

جزییاتی از تازه‌ترین پروژه ابوذر روحی/ این یک نماهنگ متفاوت است

تکلیف میزبانی استقلال ملاثانی از سپاهان فردا مشخص می‌شود

(ویدئو) حملات پهپادی گسترده حزب‌الله به مقرهای نظامی اسرائیل

رسیدگی به مشکلات پلیسی شهروندان در مسجد زین العابدین منطقه حصیرآباد اهواز+فیلم

ابراز عشق سلمان رو شیشه مینی بوس!

اتفاقات عجیبی که در مهمانی لاکچری افتاد!

شیشه‌هایی که مانع از رشد بیوفیلم دریایی می‌شوند

برای حفظ تیم فولاد در لیگ برتر تلاش می‌کنیم

انتخاب رئیس هیأت ورزش‌های زورخانه‌ای خوزستان

رضاییان: به رحمتی پیش قرارداد داده بودیم

رانگنیک به نیمکت بایرن مونیخ نزدیک شد

برهانی در آستانه ریاست دوباره آکادمی استقلال

قرارداد واگذاری شش ساله برای پرسپولیس و استقلال

عرضه رمان ایرانی «باغ کَج» در بازار نشر

«صبح ایران» در مرحله دوم انتخابات مجلس هم لیست می‌دهد

واکنش فاضلی به توییت جنجالی کریمی قدوسی

اعتماد مدعی شد: برادر رائفی‌پور در افغانستان و یمن کیسه‌های آرد و برنج و خرما خیرات می‌کند

بوربور: فهرست انتخاباتی «وفاق» بدون وحدت با شانا و شریان بسته شده است

حمله روزنامه دولت به کریمی قدوسی: همین افراد دستمایه ایران‌هراسی و تحریم می‌شوند

نشست تحلیل ریشه های دشمنی امویان با حضرت حمزه(س) برگزار می شود

صلح و سازش پایانی بر پرونده قتل و اختلاف خانوادگی در دزفول

271 نفر از رزمندگان حزب الله شهید شده اند

رضاییان رسما مدیرعامل فولاد خوزستان شد

نخستین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شد

کارهایی که باعث برگشت روح به جسم تجربه گر مرگ شد