پیام خوزستان

آخرين مطالب

مولاوردی:

کرامت انسانی و نظارت همگانی اصول پایه ای حقوق شهروندی است سياسي

  بزرگنمايي:

خوزستان آنلاین - اهواز - دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی گفت: شناسایی مواردی که به صورت نظام وند و سیستماتیک در آن مجموعه نقض حقوق شهروندی اتفاق می افتد از برنامه های ویژه سال آینده است.

به گزارش خبرنگار مهر ، شهیندخت مولاوردی پیش از ظهر امروز در اولین همایش حقوق شهروندی استان خوزستان با بیان اینکه شهدای خوزستان دین بزرگی بر گردن مردم همه ایران دارند، عنوان کرد: برگزاری این همایش در دهه فجر تقارن مبارکی است. بیش از یک سال از ابلاغ منشور حقوق شهروندی گذشته و زمان مناسبی است زیرا انقلاب به سن پختگی رسیده و دیگر زمان آزمون و خطا نیست. این فرصت برای ما فراهم شده تا با اخلاق و آرمان های انقلاب بیشتر آشنا شویم. فاصله بین وضعیت مطلوب و وضعیت موجود را نیز باید بررسی کرد.
وی افزود: مجموعه شعارهای انقلاب به صورت کلی مصداق واقعی حقوق شهروندی می شوند. انقلاب اسلامی که بزرگ ترین انقلاب قرن محسوب می شود، اتفاق خوبی برای احقاق حقوق شهروندان ایرانی بود. ما باید بررسی های لازم را انجام بدهیم تا بدانیم که در این برهه زمانی تا چه اندازه به دستاوردهای اصلی انقلاب رسیده ایم.
دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی تصریح کرد: حق استان خوزستان این بود که پس از جنگ تحمیلی به یک توسعه متوازن دست یابد اما این امر محقق نشد و در این زمان متاسفانه با مشکلات محیط زیستی نیز سر و کله می زند.
مولاوردی افزود: حوزه حقوق شهروندی را می توان به دو بخش؛ برنامه ها و دستاوردها تقسیم بندی کرد. برخی ها انتظار دارند که مجموعه مطالبات این منشور در یک سال و چند ماه محقق شود؛ این توقع غیر واقع بینانه است. برنامه هایی برای اجرایی کردن منشور در دستور کار قرار دارد که باید اجرایی شوند.
وی با اشاره به اینکه منشور حقوق شهروندی چرا تبدیل به قانون نمی شود، گفت: این منشور برگرفته از قوانین قانون اساسی و حقوق ملت است که در یک بازه چهل ساله تدوین شده اما اجرایی نشده اند. از طرفی بخش هایی مانند فضای مجازی و گروه های اجتماعی نیز به آن افروده شده تا نیاز های روز جامعه مورد توجه قرار بگیرد.
دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی تصریح کرد: دولت بنا ندارد در یک لایحه، کل منشور را به مجلس ارائه دهد اما اگر نیاز باشه برای هر یک از بندها و عنوان های منشور را می توان به مجلس برد. برنامه ریزی های ما در دو حوزه نهاد سازی و نهادینه سازی حقوق شهروندی انجام شده است. در بخش نهاد سازی چندان اعتقادی به توسعه تشکیلات نداریم و بنا داریم از ظرفیت های موجود و ابزار های قانونی استفاده کنیم. معدود نهاد سازی های دارد صورت می گیرد که از این بابت اهمیت دارند که دولت دیگری که بر سر کار میاید این موضوع را از دستور کار خود خارج نکند و امیدوار هستیم با این موضوع سلیقه ای برخورد نشود.
وی با اشاره به نقش مهم رسانه ها در این خصوص گفت: فعالیت رسانه ها در پیشبرد اهداف منشور بسیار مهم است. یکی از مهم ترین بخش های این منشور، تصویب نامه حقوق شهروندی در نظام اداری استخدامی است. این مصوبه حضور و نظارت انجمن ها را بر نظام اداری تسریع خواهد بخشید. در این زمان بیشترین نارضایتی مردمی برای پیگیری حقوق شهروندی خود در نظام های اداری است که این مصوبه کمک زیادی به رفع موانع موجود در این بخش خواهد کرد.
مولاوردی اظهار کرد: از زمان شروع به کار دولت دوازدهم نیز یک پیوست با الویت های عمومی برای ما ارسال شد و در همین راستا کلیه گزارش ها برای نهاد ریاست جمهوری ارسال خواهد شد.
وی عنوان کرد: در سال آینده شاخص های کمی و کیفی ارزیابی دستگاه ها را اعلام می کنیم و در مراسم سالگرد رونمایی از منشور، دستگاه های برتر و دستگاه هایی که عملکرد قابل قبول نداشته اند معرفی خواهند شد.
دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی اظهار کرد: توجه به حقوق شهروندی درحوزه زنان و خانواده، توسعه خانه های امن و اورژانس های اجتماعی جز اولویت های این منشور محسوب می شود که با جدیت فراوان پیگیری خواهد شد.
وی با بیان اینکه رعایت کرامت انسانی و نظارت همگانی، اصول پایه ای حقوق شهروندی است،گفت: شناسایی مواردی که به صورت نظاموند و سیستماتیک نقض حقوق شهروندی اتفاق می افتد از برنامه های ویژه سال آینده است. برای اینکه بتوانیم به صورت دقیق کلیات منشور را پیاده سازی کنیم، نیازمند یک نقشه راه هستیم. کرامت انسانی و نظارت همگانی اصول پایه ای هر منشوری در حوزه حقوق شهروندی است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/29112/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عملیات وعده صادق مظهر اقتدار سپاه و جبهه مقاومت بود

آیین آغاز به کار مرکز مستقل بسیج اروندکنار

42 دستور کار برای حفاظت و مرمت از میراث فرهنگی خراسان رضوی

چرا برج آزادی تهران قرمز شد؟

آغاز به کار مرکز مستقل بسیج اروندکنار

راهپیمایی حمایت از غزه و عملیات سپاه در آذربایجان شرقی

برپایی مراسم بزرگداشت شهدای محور مقاومت در شیراز

ساعت پخش زنده بازی گل‌گهر سیرجان و استقلال خوزستان از تلویزیون + پخش آنلاین

علم منتظر معجزه نمی ماند

منطقه زیبای پامنار خوزستان

زمزمه‌های احیای مجدد «پتروشیمی آبادان» با 1500 کارگر

دعوت اسکواش باز خوزستانی به اردوی تیم ملی

صدر را بگیر

تعیین تکلیف طرح‌های مسکن مهر در خوزستان

حماس: نتانیاهو جدیتی برای آزادی اسرا ندارد / مذاکره‌کنندگان هیچ اختیاری ندارند

به زودی پیروزی جبهه مقاومت و شکست رژیم صهیونیستی را جشن می‌گیریم

برج آزادی تهران «قرمز» شد

قیمت سکه و طلا در بازار آزاد 30 فروردین ماه

قدرت روشنگری آثار هنری علیه اسرائیل

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1403/01/30

دهه‌ها فراز و فرود برای عضویت فلسطین در سازمان ملل

منطقه زیبای پامنار خوزستان + فیلم

تحویل 5 دستگاه آمبولانس به مرکز درمانی خوزستان+فیلم

پس از نماز جمعه؛ راهپیمایی حمایت از وعده صادق برگزار می‌شود

خداحافظ نبوغ!

پیش‌راه‌اندازی واحد اوره پتروشیمی هنگام آغاز می‌شود

ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی تا پایان 1403 به بیش از 100 میلیون تن می‌رسد

مراسم گرامی داشت شهادت جانشین سپاه‌ قدس در یاسوج

راه‌اندازی مرکز آموزش و فناوری غله و نان در خوزستان+فیلم

حماس: نتانیاهو جدیتی برای آزادی اسرا ندارد/مذاکره‌کنندگان هیچ اختیاری ندارند

دزفول رتبه نخست بازدید گردشگران را به خود اختصاص داد

سردار حسن‌زاده: جشن بزرگ پیروزی جبهه مقاومت و شکست رژیم صهیونیستی بیش از هر زمانی نزدیک است.

اهدای جهیزیه به نوعروسان حمیدیه

کاروان جدید ماهواره‌های «استارلینک» به مدار زمین رفتند

نفت - پرسپولیس؛ یک جنگ تمام‌عیار در آبادان

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

احتمال بقای اسرائیل با نا امن‌سازی ایران کم‌تر می‌شود

ترکیب احتمالی پرسپولیس برای بازی با صنعت نفت آبادان

برزیل ایران نیازمند حمایت هواداران

صدور 2 هزار اخطاریه ایمنی ساخت و ساز در برخوردارترین منطقه مشهد

احیای پتروشیمی آبادان توسط شستا کلید خورد

پوستر جالب سرخ‌پوشان؛ بازگشت بچه جنوب پرسپولیس به آبادان + عکس

لزوم استفاده از ظرفیت‌ خالی شهرک‌های صنعتی خوزستان برای رشد کسب و کارها

راهپیمایی مردم گیلان درحمایت از مقاومت مردم مظلوم غزه و عملیات وعده صادق

کاهش گردوغبار در خوزستان با پراکنش اراضی کشاورزی

دعایی: لطفاً یک نوآوری علمی مهم از حوزه نجف نام ببرید! / سروش محلاتی: در حوزه نجف هیچ کس به خاطر اظهار نظر، احضار نمی شود

معاون اول قوه‌قضاییه منصوب شد

ساعت پخش زنده بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان از تلویزیون + شبکه 3 و پخش آنلاین