پیام خوزستان

آخرين مطالب

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش:

باید تفکر را به طور مستقیم در برنامه‌های درسی قرار دهیم علمي

  بزرگنمايي:

خوزستان آنلاین - معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به لزوم توجه و استفاده از سرمایه‌های خود، گفت: تفکر، اندیشه و خردورزی را باید به طور مستقیم در برنامه‌های درسی قرار داده و به آن بپردازیم.
به گزارش ایسنا - منطقه خوزستان، حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان در همایش شیوه‌های نوین حفاظت محیط زیست که امروز (دوشنبه، 30 بهمن‌ماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: هدف ما در آموزش و پرورش باید آموزش حیات طیبه به دانش‌آموزان باشد. حیات طیبه و زندگی شایسته، حیاتی است که بر اصول و سبک زندگی اسلامی ساخته شده باشد. با رسیدن به آن، ما می‌توانیم به شکوفایی فطرت وجودی انسان دست یابیم.
وی افزود: دستگاه تعلیم و تربیت باید بتواند نسل امروز را در موقعیت‌هایی قرار دهد که با عقلانیت چنین زندگی را انتخاب کنند. طبیعت بخشی از خلقت است. وقتی از طبیعت صحبت می‌کنیم، اغلب افراد یک مجموعه بدون شعور را متصور می‌شوند در حالی‌که چنین نیست. اگر ما زبان طبیعت را بیاموزیم، طبیعت و هستی با ما سخن می‌گوید. ما باید بتوانیم این ارتباط را برقرار کنیم.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش گفت: باید به دانش‌آموزان یاد دهیم که هستی را بشناسند. آموزش و پرورش به عنوان یک سازمان که دانش‌آموزان در آن آموزش می‌بینند و به عنوان دستگاهی که دانش را انتقال می‌دهد و دانش‌آموزان را تربیت می‌کند، باید این کار را انجام دهد. با توحه به اهمیت آن لازم است در برنامه‌ریزی‌ها به صورت اختصاصی و مشخص‌تر به این مسأله بپردازیم.
محمدیان تصریح کرد: تفکر بستری برای بررسی و حل معضلات جامعه است. به دلیل تأثیری که این مسأله دارد، باید به طور مستقیم تفکر، اندیشه و خردورزی را در برنامه‌های درسی قرار داده و به آن بپردازیم. برنامه درسی به صورت ترتیبی است و دروسی مانند ادبیات فارسی، ریاضی و فیزیک دروس مستقلی هستند اما درس جداگانه‌ای به عنوان تفکر وجود ندارد.
وی خاطرنشان‌کرد: بحث محیط‌زیست و آفرینش در فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و جغرافیا مطرح می‌شود. اما با توجه به خطرهایی که محیط زیست را تهدید می‌کند و با توجه به حساسیت‌هایی که امروزه نسبت به این پدیده ایجاد شده است، از سال گذشته ناگزیر شدیم عنوان درسی "انسان و محیط زیست" را به عناوین درسی بیافزاییم.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: همکاران من، دبیران زیست‌شناسی، جغرافیا و زمین‌شناسی در دروس خود به این مقوله‌ها می‌پردازند؛ با این وجود لازم بود یک درس مستقل برای آن تعریف شود. توجه به موضوع آب، خاک، هوا، انرژی‌های تجدیدپذیر، بازیافت زباله‌ها و ... در واقع پرداختن به سرمایه‌ها است.
محمدیان گفت: امروزه حکم انسانی این است که انسان‌ها همگرایی داشته باشند. اما شاهد واگرایی‌هایی در میان انسان‌ها هستیم. امروزه استقلال به معنای بهره‌برداری نامتعارف در دنیا مطرح می‌شود. به طور مثال در چند روز اخیر می‌بینیم که بستر رودخانه دجله خشک شده است. چرا این اتفاق‌ها می‌افتد؟ چون هر کشوری که سرشاخه‌های رودخانه در آن وجود دارد، به فکر بهره‌برداری بیشتر خود از رودخانه است و هیچ توجهی به مناطق پایین‌دست نمی کند.
وی ادامه داد: گاهی با سیاست‌گذاری‌های غلط نیز چنین اتفاقاتی می‌افتد. سدسازی‌های نامتعارف می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند. امروزه با کانون‌های بحرانی زیست محیطی مانند دریاچه ارومیه مواجه هستیم. در خوزستان، ریزگردها و گرد و خاک و در شمال غرب نیز ریزگردهای نمکی پیدا شده‌اند. این مسائل ما را وادار می‌کنند در برنامه‌های آموزشی و تربیتی خود به محیط زیست توجه ویژه‌ای داشته باشیم.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش گفت: باید اهمیت و جایگاه زیست‌بوم خود را بشناسیم. آموزش‌هایی را نیز در این زمینه ترتیب دادیم. از نگاه دینی نیز به ما توصیه شده است که به محیط زیست توجه کنیم. اگر امروز با بحران‌های مختلف گرد و خاک و آب مواجه هستیم، باید بیش از آنکه بدانیم، بسازیم و بیش از آنکه شکایت کنیم، بدانیم و فکر کنیم. باید منابع تغذیه خود را بشناسیم و بدانیم باید از چه ویژگی‌هایی استفاده کنیم.
محمدیان تاکید کرد: دانش‌آموزان ما باید به عنوان مدیران و بهره‌برداران آینده برای مسائل آماده شوند و یک انتخاب هوشمندانه در آینده انجام بدهند. شاید دو ساعت تدریس یک درس در هفته کافی نباشد اما این کار آغازی برای اندیشیدن و تعامل است. از همکاران انتظار دارم به نقد کاستی‌ها و پیشنهادات جدید توجه داشته باشند. عینی شدن و فراگیر شدن محیط زیست را در مدارس پیگیری کنند. این کتاب‌ها برای بهتر زندگی کردن دانش‌آموزان ما طراحی شده‌اند.
وی افزود: البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که مطرح شدن مباحث جدید همیشه می‌تواند به یک محل سوءاستفاده تبدیل شود. باید مراقب باشیم که فرصت را برای ارزش‌های ناسازگار با ارزش‌های ملی و دینی فراهم نکنیم. باید هویت دینی، ملی و انقلابی خود را حفظ و این مباحث جدید را با این هویت سازگار کنیم.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: سرمایه‌ای را نباید برای زندگی روزمره خرج کرد، بلکه باید از آن برای بهسازی زندگی استفاده کرد. زندگی باید بر مبنای دستاوردها و دسترنج‌ها ساخته شود. کسی که نفتش را می‌فروشد، همان کسی است که در خانه می‌نشیند و ارث پدری خود را روزانه فروخته و به زندگی ادامه می‌دهد.
محمدیان خاطرنشان‌کرد: باید از سرمایه‌های خود استفاده کنیم. استفاده خام از منابع چیزی جز ضرر زدن به خود ندارد. یکی از بحث‌های جدی که در این کتاب به آن توجه کردیم، وجود منابعی است که برای ما ارزش افزوده ایجاد می‌کند.
وی با اشاره به برخی مشکلات محیط‌زیستی خوزستان گفت: ما هشت سال در خوزستان در برابر دشمن جنگیدیم تا چنین اتفاقاتی رخ ندهد. ما در برابر نسل آینده مسئول هستیم. نمی‌توانیم بگوییم ما به دشمن اجازه ندادیم وارد خوزستان شود اما خودمان خاک، مزارع، بناهای تاریخی و رودخانه‌های خوزستان را نابود کردیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/29611/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چه چیز داری با خویشتن که دیدارت...

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

آمریکا تحریم‌هایی مرتبط با ایران اعمال کرد

وزیر کشور: 45 نماینده در مرحله دوم انتخابات راهی خانه ملت می‌شوند

در دومین روز از سفر رئیس‌جمهور به پاکستان چه‌ گذشت؟

متقی: بعد از جنگ غزه و عملیات وعده صادق، اسرائیل مجبور شد سفارتخانه‌هایش را در کشورهای منطقه ببندد

داوری خطاب به دولت رئیسی: کاش برای دستاوردسازی‌های کاذب، حداقل کمی عدد بیاموزید

عملیات «وعده صادق» از نگاه شخصیت‌های سیاسی ترکیه

القسام: حمله تلافی‌جویانه ایران به رژیم صهیونیستی، محاسبات دشمن را به هم ریخت

نسل رویش‌های انقلاب اسرائیل را نابود خواهد کرد

اعلام الحربی آمار حملات جبهه مقاومت در لبنان، سوریه و یمن را منتشر کرد + اینفوگراف

ثبت رکورد صادرات از خرمشهر

سفر پریناز ایزدیار با رضا عطاران به کاخ صدام حسین!

کلیه ناخدا رو به اسم نورالدین خریدند!

مجری سابق برنامه «هفت»: با زور و تهمت و تهدید فیلمساز نمی‌شوید!

مسعود ده‌نمکی: پدرم می گفت بین من و خمینی یکی رو انتخاب کن

جشن تولد ساده و بی ریای بازیگر پیشکسوت

هند به دنبال ماموریت‌های فضایی بدون زباله تا سال 2030

حسین انصاریان‌: نماز جماعت در کشور به خط پایان رسیده است

عذرخواهی کارلوس کی‌روش از خسرو حیدری!

بمب بزرگ استقلال پس از تغییر مالکیت

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

«مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها

پس لرزه‌های حمله ایران؛ استعفای مقام ارشد اطلاعاتی ارتش اسرائیل

عصر ایران: احضار پریسا صالحی برای اجرای حکم حبس

روایتی از همکاری‌های اطلاعاتی مجاهدین با ارتش صدام

برگزاری سفر راهیان نور جامعه ورزش کشور در خوزستان

نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شدند

کلاهبرداری قاتل برای پرداخت دیه میلیاردی | سرنوشت قاتلی که رویای آزادی در سر دارد

70 اثر موزه شوش مرمت شد

عملیات جمع‌آوری نخاله از سطح شهر از ابتدای سال گذشته در حال اجراست

دیدار 64 نفر از کارگران خراسان رضوی با رهبر انقلاب اسلامی

کشف 66 کیلوگرم تریاک در اندیمشک

10 میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی سینما آزادی

کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار می‌کنند

هرگونه کمک برای پیروزی سریعتر محور مقاومت وبازسازی غزه پس از جنگ، یک ضرورت و تکلیف همگانی است

سخنگوی شاخه نظامی حماس: پاسخ قاطع ایران معادلات دشمن را برهم زد/ احتمالا اسرای دشمن در غزه به سرنوشت رون آراد گرفتار شوند!

تعریض جاده کوشکک در گتوند

کارگران اخراجی کاغذپارس به کار برگشتند/ برچیدن بساط قرارداد‌های یک ماهه کارگری

ویدئویی جدید از بنیامین بهادری که ترند شد!

«مست عشق» نیامده حدود 2 میلیارد فروخت

تصاویر متفاوتی از شاهزاده سریال «جومونگ 3»

«زیرخاکی» و «مردان آهنین» پربیننده‌ترین‌های آخر فروردین

سختی‌های کار «سلطان و شبان» که کمتر شنیدید

پرش فضانورد و ماجراجوی اتریشی از فاصله ی حدود 39 کیلومتری زمین

لحظه ورود نیمار به ورزشگاه کینگدام آرنا برای تماشای دیدار الهلال و العین

توصیه به لیورپول؛ مورینیو دوای درد شماست!‏

حسین وفایی، به مکان مقدس ما توهین کردی!

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

فروش 2.7 تن طلا در 20 حراج؛ 80 کیلو طلا امروز فروخته شد