بزرگنمايي:
ناصر کرمي که دکتراي اقليم شناسي دارد با حضور در مناظره شبکه اول سيما اظهار کرد: پروژه کاهش آلودگي هوا تنها در حد دور همين ميز که متوليان حضور دارند باقي ميماند چرا که همه متوليان در افزايش آلودگي هوا ذينفعند.
وي با اشاره به افزايش آلودگي هواي خوزستان و مسموميت تعداد زيادي از شهروندان اهوازي پس از بارش باران اسيدي ابراز عقيده کرد: در همان سالهاي ابتداي جنگ هم تا زماني که خوزستان زير بمباران بود هيچ کس کاري انجام نداد تا اين بمب به شهر تهران افتاد. اکنون نيز براي مردم خوزستان هيچ کاري انجام نميشود.
وي ادامه داد: بارها از آلودگي هواي شهرهاي تهران، اراک و مشهد که شايد در برخي مواقع به دو برابر حد استاندارد رسيده باشد سخن گفتهايم اما در استان خوزستان در 30 درصد روزهاي سال آلودگي هوا 50 برابر حد مجاز است.
اين کارشناس محيط زيست اضافه کرد: اکنون 97 درصد مردم اهواز مايلند از اين شهر مهاجرت کنند چرا که آن را يک جاي نامناسب و غيرقابل سکونت تشخيص ميدهند.
اين استاد دانشگاه افزود: در استان خوزستان کارخانههاي فرسودهاي همچون کاغذ پارس و نيشکر که متعلق به 50 تا 60 سال پيش هستند فعاليت ميکنند. همچنين فعاليتهاي نفتي در اين منطقه به گونهاي است که حتي معاون محيط زيست طبيعي سازمان حفاظت محيط زيست را به درون آن راه نميدهند! از سويي مردم خوزستان به دليل فقر از آلاينده ترين و قديمي ترين خودروها استفاده ميکنند که باعث تشديد آلودگي هواي اين شهر شده است.
وي همچنين در پاسخ به سوال نظرسنجي برنامه در مورد گسترش خطوط BRT اظهار کرد: توان اکولوژيک شهر تهران تنها براي 24 ميليون نفر ظرفيت دارد که آنرا به 10 ميليون نفر رساندهايم و با گسترش BRT به نتيجه مطلوبي نخواهيم رسيد.
کرمي همچنين در خصوص حذف قطعه کنيستر از خودروها اظهار کرد: در آن زمان دو خودروساز بزرگ کشور هرگز حاضر نشدند که به دليل حذف اين قطعه عذرخواهي کنند و کسي آنها را محاکمه نکرد و برخلاف آنچه که معاون وزير صنعت، معدن و تجارت ميگويد شرکت ايران خودرو هرگز بري نصب مجدد اين قطعه فراخواني اعلام نکرد.
وي ادامه داد: حذف کنيستر تنها براي صرفه جويي 60 هزار تومان اتفاق افتاد در حالي که اين قطعه تاثير بسياري در کنترل دود خروجي خودروها داشت.
وي با بيان اينکه حل آلودگي هواي تهران بسيار دشوار و ناهمگن است، افزود: شهرداري قانونا ميتواند از تردد خودروها جلوگيري کند اما متاسفانه در شهرداري چنين اختياري نميبينيم.
انحصار توزيع خودرو، سلامت مردم را به گروگان گرفته است
اين کارشناس ارشد محيط زيست گفت: انحصار توزيع خودرو سلامت مردم را گروگان گرفته است و مردم خودرويي را ميخرند که در لحظه توليد فرسوده محسوب ميشود.
وي ادامه داد: در حال حاضر وانتهايي که وارد بازار ميشوند همان موتور پيکان قديمي را دارند که تکنولوژي آن متعلق به دهه 40 است. همچنين خودرو زانتيا و پژو405 که در کشور توليد ميشوند از سال 86 در کشورهاي اروپايي ممنوع شدهاند.
کرمي با اشاره به گسترش فيزيکي شهر تهران و افزايش آلودگي هواي پايتخت اظهار کرد: طبق طرح جامع شهر تهران بلند مرتبه سازي در منطقه 22 ممنوع بوده اما بايد پرسيد که آيا شهرداري ناچار شده که به بلند مرتبه سازي در اين منطقه تمکين کند و يا در منافع آن سهيم بوده؟
وي ادامه داد: باد غالب شهر تهران از سمت غرب وزيده و اين بلند مرتبه سازيها جلوي آن را گرفته است.
تهران خودپالايي خود را از دست داده است
اين دکتراي اقليم شناسي با بيان اينکه شهر تهران خودپالايي خود را از دست داده است، افزود: قبلا اگر باران ميباريد تا دو روز هوا پاک بود اما الان حتي دو ساعت بعد هم هوا پاکيزه نميماند.
اين استاد دانشگاه تصريح کرد: ديگر نميتوان انبوهسازيها را در غرب تهران خراب کرد و اين برجها براي هميشه باقي خواهند ماند. از سويي تا زماني که خودروها مجبور به استفاده از بنزين هستند اين شهر قطعا آلوده باقي خواهد ماند.
وي گفت: سازمان حفاظت محيط زيست به عنوان متولي اصلي سازمان حفاظت محيط زيست توانايي اجراي بسياري از برنامهها را ندارد و هميشه مديراني داشته که قانونا ميتوانسته جلوي شهرداري و وزارت صنعت را بگيرد اما به وظايف خود عمل نکرده است.