پیام خوزستان

آخرين مطالب

مديرکل منابع طبيعي خوزستان: 700 هزار هکتار زمين بياباني استان نيازمند مديريت سرزمين است شهرستان ها

  بزرگنمايي:

خوزستان انلاين- احمد مطيعي در همايش روز مقابله بيابان زايي در گيت بوستان اهواز اظهار کرد: همه ما چه در امر مديريت و چه در کارهاي اجرايي و تخصصي و راهبردي بايد از مشارکت مردم نيز استفاده کنيم.
وي افزود:اکنون همانگونه که در دوران جنگ تحميلي همه با يکديگر بوديم بايد در کارهاي عمراني نيز دولت را همراهي کنيم تا به موفقيت برسيم که لازمه آن استفاده از جوامع محلي و مردم است.
مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري خوزستان ادامه داد: به بهانه روز جهاني مقابله با بيابان زدايي اين جلسه براي هم فکري و راهنمايي متخصصان برگزار شده تا همه با هم يک کار مشترک را انجام دهيم.
وي بيان کرد: رهبر معظم انقلاب در خصوص ريزگردها در خوزستان فرمودند که اين حوادث گرد و خاک خوزستان حقيقتا دل انسان را مي خراشد و مسئولان موظف اند با فکر و کار و تلاش و همدلي مردم به اين مشکلات رسيدگي و در جهت رفع آن ها اقدام کنند.
مطيعي تصريح کرد: اکنون دو ميليون و 200 هزار هکتار مراتع درجه 1 و 2 و 3 و يک ميليون و 200 هزار هکتار بيابان و 900 هزار هکتار جنگل طبيعي جزو زاگرس مياني با گونه هاي خوب گياهي در استان وجود دارد که جا دارد براي حفظ آن ها توجه ويژه اي شود.
وي بيان کرد: بيابان ها را نمي توان از بين برد اما مي توان کنترل کرد که مديريت سرزمين تنها راه کنترل بيابان ها و جلوگيري از بيابان زايي است.
مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري خوزستان به بحث آشنايي با بيابان و روش هاي بيابان زدايي اشاره کرد و گفت: در خوزستان قدمت مبارزه با بيابان زدايي يا ريزگردها حداکثر 10 سال است و در بحث مقابله با شنزارها و تثبيت، تجربه اي 40 ساله داريم.
وي افزود: خوزستان تجربه انواع روش ها مانند تپه هاي شني به روش هاي مالچ پاشي و بيولوژيکي و غير بيولوژيکي و در کفه هاي شني نهال کاري با کمک هاي مردم براي مقابله با بيابان زايي و ريزگرد را دارد.
مطيعي ادامه داد: ما به دنبال مديريت سازمان آب و برق يا جهاد کشاورزي يا محيط زيست يا منابع طبيعي نيستيم بلکه اعتقاد داريم که براي حل مشکل بيابان زايي بايد مديريت سرزمين اعمال شود، راه حلي که بسياري از کشورها به سمت آن رفته اند.
وي بيان کرد: طرح هاي عمراني دولت در جنوب شرق اهواز يکي از برنامه ها در جهت مقابله با بيان زدايي بوده که از پايان سال 95 صورت گرفته و سيلاب ها منتقل و عرصه سبز شد ولي ايجاد جاده دسترسي توسط يکي از شرکت هاي دولتي باعث شده نهال هاي سمت چپ جاده خشک شود و رشد نکند.
مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري خوزستان با بيان اين که خوزستان از نظر کانون هاي فرسايش باد يا ماسه هاي روان هفتمين استان کشور است گفت: 100 ميليون هکتار زمين در کشور به سمت بياباني شدن مي رود و در خوزستان 341 هزار هکتار فرسايش بادي يا ماسه زار وجود دارد که حدود 740 هزار هکتار زمين هاي زراعي، مسکوني، جاده ها و رودخانه ها مناطق تحت تاثير آن است.
وي ادامه داد: در شهرستان اهواز 76 هزار و 372 هکتار زمين منشاء ريزگردها است و 27 هزار و 344 هکتار منشاء شن هاي روان است، يعني تنها در اهواز 103 هزار هکتار زمين بياباني ، در ماهشهر 63 هزار هکتار زمين ريزگردي، در هويزه 45 هزار و 259 هکتار منشاء گرد و غبار و 24 هزار هکتار ماسه هاي روان است.
مطيعي اظهار کرد: همچنين در شهرستان کارون 22 هزار و 775 هزار هکتار زمين ريزگردي وجود دارد و بيشترين زمين هاي شن زار استان در شهرهاي شوش و دشت آزادگان ثبت شده که بايد با کمک نهادها و فرمانداري ها و انجمن هاي مردم نهاد اين فرسايش کنترل و رفع شود.
مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري خوزستان گفت: پراکنش کانون هاي ريزگرد هورالعظيم حدفاصل بين جفير و شلمچه، ماهشهر، شمال شرق اهواز، جنوب شرق اهواز، اميديه، هنديجان بيش ترين کانون هاي ريزگردها را در استان دارند.
وي افزود: همچنين از 354 هزار هکتار زمين کانون ريزگرد در استان، 205 هزار هکتار آن مراتع و تالاب هاي خشک شده است و سياست گذاري و اولويت ما تامين حق آبه اين تالاب ها و مراتع است که اگر با تخصيص حق آبه پوشش گياهي مراتع و آب تالاب ها برگردد، موفقيت بزرگي در مهار ريزگردها نصيب ما مي شود.
مطيعي تصريح کرد: پنج روش اصلي ما براي مهار بيابان زايي، عمليات تقويت بيولوژيکي، شيميايي بيولوژيکي، مکانيکي، بيومکانيکي و آبخيزداري است که هر کدام يک سري عملياتي دارند که در سال هاي گذشته انجام شده و در آينده ادامه اين عمليات ها را اجرا خواهيم کرد.
وي همچنين به سياست ها و روش هاي منابع طبيعي و آبخيزداري خوزستان در مقابله با بيابان زايي اشاره کرد و گفت: اگر امکان تامين آب و صدور مجوز آب از سازمان آب و برق و کشت پلاستيکي(پاييزه)باشد، مي توانيم کفه ها را در زمستان در اختيار مردم بگذاريم تا گياهان مثمر را به شکل رديفي بکارند.
مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري خوزستان بيان کرد: از سال 1365 شن زارها را در اختيار مردم گذاشته ايم و آن ها موظف بودند ساليانه يک پنجم آن ها را درختکاري کنند تا در درازمدت کار بيابان زدايي با موفقيت صورت بگيرد.
وي ادامه داد: تا سال 86، 34 هزار هکتار شن زار در استان به مردم داديم و 18 هزار هکتار جنگل تحويل گرفتيم.
مطيعي يادآور شد: کار در کفه هاي شني در شهرستان هاي شوش، اميديه، اهواز و دشت آزادگان رايج بوده است و اگر ادامه دهيم، ضمن ايجاد اشتغال، توليد و امنيت روحي و رواني کشاورزان و ساکنان مناطق شن زار را شاهد خواهيم بود.
وي افزود: شرکت نفت و سازمان آب و برق تا سال 1386 پنج هزار هکتار زمين را در بحث تثبيت تپه هاي شني تحويل دادند که مي توان به تثبيت شن زارهاي غرب کرخه که پيش تر با اعتبارات سازمان آب و برق بحث تثبيت آن انجام شد اشاره کرد و اکنون نيز تثبيت آن ها توسط دولت و مشارکت ديگر دستگاه ها مانند نفت و نيرو مد نظر ما است که بايد عملي شود.
مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري خوزستان گفت: استفاده از امکانات و توانمندي هاي شرکت هايي مانند قرارگاه خاتم الانبياء ، موسسه جهادنصر و بنياد برکت مي تواند به تثبيت شن زارها و ريزگردها کمک کند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/5515/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

آزادی کارکنان هندی کشتی توقیف شده توسط ایران

آزادی 6 مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور

آزادی 6 مرزبان ایرانی از طالبان

آزادی 6 مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان

رئیسی: عملیات وعده صادق برای دوستان انقلاب اسلامی پیام همبستگی و برای دشمنان پیام مقاومت داشت

گلر استقلالی با دستکش سیدحسین مقابل سپاهان

موفقیت‌های فولاد اکسین مرهون تلاش‌های کارگران است

ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان در دستور کار قرار گیرد

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

برایتون 0 - 4 سیتی؛ تلافی رئال را سر دی‌زربی خالی کردند

چهارمین شلیک جلال به قلب دروازه پیکان

شکایت از پورتو به خاطر مهدی طارمی

فقط سیتی؛ قرار نیست تیم دیگری قهرمان شود

گواردیولا: شاید ما هم مثل لیورپول شویم

ترکیب احتمالی پرسپولیس در جام حذفی

اسلات: مگر دیوانه‌ام پیشنهاد لیورپول را رد کنم

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

بازدید معاون وزیر ورزش از اردوی ملی‌پوشان جوجیتسو

پیام تبریک وزیر ورزش به مناسب قهرمانی ملی‌پوشان ووشو

شکست تیم ملی هاکی روی یخ ایران در قهرمانی جوانان آسیا

باخت سنگین شهرداری در فینال سوپر لیگ بسکتبال غرب آسیا

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی شهر ایلام

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

حمله پهپادی حزب الله به یک پایگاه توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی

سردار فدوی: شهید حجازی در توانمندسازی جبهه مقاومت نقش موثری ایفا کرد

سردار اشتری: شهید حجازی از بازوان اصلی محور مقاومت بود

بیماران اروندی در منطقه آنژیوگرافی می شوند

عملیات وعده صادق برای دوستان انقلاب اسلامی پیام همبستگی و برای دشمنان پیام مقاومت داشت

منابع عبری: اسرائیل با آتش‌بس چند هفته‌ای موافقت خواهد کرد

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

قرارداد کار کارگران یک ماهه شد!

پرینت سه بعدی زره برای تبدیل گربه پشمالو به جنگجو/ ویدئو

رفع دغدغه های معیشتی و امنیت شغلی کارگران گروه ملی در اولویت قرار گیرد/ لزوم برطرف کردن مشکلات واگذاری زمین چمن جهت مسابقات تیم های فوتبال استان