پیام خوزستان

آخرين مطالب

ائتلاف بين المللي هشدار داد:

استاندار خوزستان:چالش بي آبي اراضي کشاورزي آبادان و خرمشهر پنج سال آينده برطرف مي شود شهرستان ها

  بزرگنمايي:

خوزستان آنلاين - استاندار خوزستان گفت: با احداث 2 سد سلولي در پايين دست رودخانه بهمنشير تا پنج سال آينده چالش بي آبي در زمين هاي کشاورزي منطقه برطرف خواهد شد.
  غلامرضا شريعتي در نشست شوراي کشاورزي استان خوزستان که در فرمانداري آبادان برگزار شد افزود:با تامين اعتبارات مورد نياز توسط جهاد نصر، مشکل برق سيستم هاي پمپاژ آب در منطقه جنوب خوزستان برطرف خواهد شد تا برق رساني پايدار شود.
وي با اشاره به مشکل کم آبي در نخيلات منطقه جنوب خوزستان اظهار داشت:سازمان آب و برق استان خوزستان موظف است آب پايين دست و نخيلات اين منطقه که از معضلات جدي به حساب مي آيد را تامين کند تا محصول کشاورزان از بين نرود.
استاندار خوزستان گفت:البته با احداث 2 سد سلولي در پايين دست رودخانه بهمنشير تا پنج سال آينده چالش بي آبي در زمين هاي کشاورزي منطقه برطرف خواهد شد.
شريعتي افزود:در خوزستان عده اي مجوز هاي آب و برق و غيره را با مجوز کشاورزي، دامپروري و آبزيان دريافت مي کنند اما به جاي کار از رانت مجوزها استفاده مي کنند که اگر تا يک ماه آينده برنامه اي نداشته باشند براي ايجاد اشتغال بيشتر مجوزها لغو و به متقاضيان جديد داده خواهد شد.
استاندار خوزستان گفت:با توجه به اينکه سال توليد و اشتغال است، وظيفه دولت آماده سازي بستر مناسب براي سرمايه گذاران حقيقي است.
وي تصريح کرد:نخيلات کشاورزان منطقه جنوب خوزستان در جنگ تحميلي آسيب جدي ديده اند و با توجه به اينکه وجود آنها امنيت پايدار را براي کشور رقم مي زند از طريق پمپاژ آبرساني و تعمير لوله ها به آنها کمک مي شود.
شريعتي افزود:جهاد نصر تا پايان سال جاري تا سقف هشت هزار و 900 هکتار براي زمين هاي کشاورزي و احياء آنها اقدامات لازم را انجام دهد.
وي اظهار داشت:بيمه، محصولات کشاورزي خسارات مربوط به ريزگردها و گرماي هوا را به کشاورزان پرداخت نمي کند که در اين راستا رايزني هايي با بيمه انجام شده و به زودي براي اصلاح طرح بيمه اقدام لازم انجام مي شود.
استاندار خوزستان با اشاره به تردد قايق هاي 75 اسب بخار گفت:طبق مصوبات شوراي امنيت کشور استفاده از اين قايق ها ممنوع اعلام شده ولي با اختياراتي که استانداري دارد در شوراي تامين استان مصوب کرديم صياداني که مجوزهاي قانوني را اخذ کرده اند مي توانند براي شناورهايشان از اين موتورها استفاده کنند.
***
نماينده مردم آبادان در مجلس شوراي اسلامي نيز گفت:به رغم دستورات مکرر روساي جمهوري از سال 93 تا کنون مبني بر تامين آب در 447 هکتار از مزارع پرورش ماهي و 58 تعاوني در آبادان، اين دستورات اجرايي نشده است.
جليل مختار افزود:وزير جهاد کشاورزي دستور احداث 100 کيلومتر لوله کشي براي آبرساني از اروندرود به زمين هاي کشاورزي و تخصيص اعتبار براي خريد 500 دستگاه موتور پمپ از منابع مالي استان را صادر کرد، ولي جهاد نصر و جهاد کشاورزي هنوز در اين خصوص اقدامي نداشته اند.
وي تصريح کرد:کشاورزاني که با تکيه بر توان و داشته هاي شخصي اقدام به خوداجرايي در آباد کردن زمين هاي خشک و بي استفاده کردند،نيازمند استفاده از بسته هاي تشويقي و حمايتي هستند که اميدواريم استانداري و وزارت جهاد کشاورزي اين مهم را در نظر بگيرند.
نماينده مردم آبادان در مجلس شوراي اسلامي گفت:در هر ثانيه، 45 متر مکعب از آب اروندرود و بهمنشير بدون استفاده به دريا روانه مي شود در صورتي که مي توان براي توسعه کشاورزي در منطقه حداقل پنج متر مکعب آن استفاده شود.
مختار افزود: طبق مصوبه اي که وزارت نيرو داشت، 120 متر مکعب آب بايد به پايين دست بهمنشير روانه شود که در حال حاضر تنها 50 مترمکعب به زمين هاي پايين دست بهمنشير سرازير مي شود و جا دارد سازمان جهاد کشاورزي استان خوزستان نيز در اين امر تدابيري اتخاذ کنند.
نماينده مردم آبادان در مجلس شوراي اسلامي افزايش نرخ بيمه نخيلات را ناعادلانه خواند و گفت:امسال بيمه نخيلات به 28 هزار ريال رسيد که نسبت به سال گذشته 2 برابر افزايش داشت و پرداخت اين هزينه براي هر نخل از سوي کشاورزان سخت است و سبب شده بسياري از نخلداران محصولشان را بيمه نکنند.
***
معاون استاندار خوزستان و فرماندار ويژه آبادان نيز در اين نشست گفت:آبادان با پتانسيلي که در اراضي کشاورزي قبل از جنگ تحميلي داشت از سابقه درخشاني در امر توليد و صادرات خرما برخوردار بود.
عزيزالله شهبازي اظهار داشت:شهرستان آبادان با هشت ميليون اصله نخل با 190 هزار تن برداشت سالانه موقعيت مناسبي در کشاورزي کشور داشت که متاسفانه بخش اعظمي از آن از بين رفته است.
وي با اشاره به اينکه استان خوزستان در منطقه نيمه خشک کشور قرار دارد گفت:اين منطقه بعنوان منطقه اي در منتهي اليه خليج فارس به شمار مي رود که آبهاي شيرين سرازير شده به اين خليج در مراحل پاياني و با کيفيت نامطلوب به ما مي رسد که منجر به تغيير اکوسيستم در منطقه گرديده است.
شهبازي گفت:هر چند با عملياني شدن احداث سدهاي پايين دست در رودخانه بهمنشير و نهرهاي اروند رود، موجب ترغيب و تشويق مردم و کشاورزي در جهت بالا بردن کيفيت دريافت آب شده است.
شهبازي با اشاره به تک محصولي بودن کشاورزي آبادان اظهار کرد:الگوي کشت شلتوک در مساحت 40هکتار در منطقه در حال انجام است.


لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/9311/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی شهر ایلام

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

حمله پهپادی حزب الله به یک پایگاه توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی

سردار فدوی: شهید حجازی در توانمندسازی جبهه مقاومت نقش موثری ایفا کرد

سردار اشتری: شهید حجازی از بازوان اصلی محور مقاومت بود

بیماران اروندی در منطقه آنژیوگرافی می شوند

عملیات وعده صادق برای دوستان انقلاب اسلامی پیام همبستگی و برای دشمنان پیام مقاومت داشت

منابع عبری: اسرائیل با آتش‌بس چند هفته‌ای موافقت خواهد کرد

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

قرارداد کار کارگران یک ماهه شد!

پرینت سه بعدی زره برای تبدیل گربه پشمالو به جنگجو/ ویدئو

رفع دغدغه های معیشتی و امنیت شغلی کارگران گروه ملی در اولویت قرار گیرد/ لزوم برطرف کردن مشکلات واگذاری زمین چمن جهت مسابقات تیم های فوتبال استان

مدیرعامل فولاد اکسین: کارگران در خط مقدم جهاد جهش تولید هستند

مورایس و مرور تاکتیک‌های بازی با استقلال

بوندس‌لیگا تحت تاثیر جنگ جهانی دوم قرار گرفت!‏

ستاره تیم ملی در یک‌ قدمی آقای گلی جام ملت‌ها

جوان اول پیکان رکورد جهانی ثبت کرد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

هلاکت دو تروریست در اطراف زاهدان با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

اکبرپور: حسینی گلر استقلال بزرگی کرد/ ملاثانی مقابل سپاهان دسته و پا بسته نیست

انجام 10 عمل اهدای عضو در خوزستان در 5 روز

معرفی چهره هنر انقلاب اسلامی در خوزستان

حملات موشکی، راکتی و پهپادی مقاومت لبنان و فلسطین به پایگاه‌های مختلف صهیونیست‌ها

عطر افشانی مزار شهدای کارگر خوزستان

آزادی 7 زندانی جرائم غیرعمد در استان سمنان

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

طوفان نمک کوهنوردیه!

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

کارگران هفت تپه: آقاجان متشکریم

برترین‌های پنج وزن نخست مسابقات جام تختی در اهواز مشخص شدند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

مدیر شرایط اضطراری و بحران پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس منصوب شد

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟