پیام خوزستان

آخرين مطالب

ماجرای قدیمی ترین عکس های رنگی از حرم امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) فرهنگی

ماجرای قدیمی ترین عکس های رنگی از حرم امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع)
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - قدیمی ترین عکس رنگی ثبت شده در تاریخ از حرم مطهر حضرت سید الشهدا مربوط به 23 فروردین سال 1306 شمسی و در ساعت 5:16 عصر است.

احمد ابراهیمی عضو گروه مردمی بهشت بقیع به مناسب ایام فرخنده اعیاد شعبانیه در گزارشی به بررسی نخستین تصاویر رنگی از کربلای معلی پرداخته است.
آلبرت خان یا کان یک بانکدار فرانسوی بود که در طول 22 سال در پروژه‌ای به نان پروژه آرشیو سیاره تعداد 72000 عکس و 183000 متر فیلم را از 50 کشور جهان تهیه و ضبط کرد. این فکر جذاب و اثر گذار در سال 1288 شمسی به ذهن آلبرت رسید و با هزینه شخصی تعداد بسیاری از عکاسان را برای این پروژه استخدام کرد و هر یک را به کشورهای مختلفی گسیل نمود تا این برنامه جهانی شکل بگیرد، آلبرت کان به جهت هزینه‌های زیاد این پروژه دچار بحران مالی شد و کار متوقف گردید، او سرانجام در تاریخ 23 آبان سال 1319 شمسی هنگام اشغال فرانسه توسط آلمانی‌ها درگذشت. هم اکنون آرشیو آلبرت خان در پاریس قرار دارد.

پیام خوزستان


آلبرت کان (1940-1860)
آلبرت کان و یا با تلفظ دیگر آلبرت خان، برای ثبت این تصاویر از جدیدترین و بروز ترین دوربین‌های جهان استفاده کرده است، او برای ثبت فیلم‌ها از دوربین‌های جدید فرانسوی بهره برد و برای ثبت عکس‌ها در کنار دوربین‌های سیاه و سفید از دوربین‌های رنگی نیز استفاده کرد، این دوربین‌ها که به تازگی وارد بازار شده بودند از تکنیکی به نام اتوکروم بهره می‌بردند، دوربین‌های رنگی اتوکروم در سال 1283 شمسی توسط برادران لومیر اختراع و ثبت شد و چهار سال بعد یعنی در سال 1287 وارد بازار شد و آلبرت این دوربین‌ها را از یک سال بعد مورد استفاده قرار داد. این دوربین‌های جدید می‌توانستند تصاویر رنگی خوب و قابل قبولی را ارائه دهند و تعدادی از این دوربین‌ها خریداری شد و در اختیار عکاسان پروژه آرشیو سیاره قرار گرفت.
عکاسی به روش اتوکروم همان عکاسی بر پایه عکاسی کلودیون تر بود که تصویر روی شیشه نقش می‌بست ولی این بار روی این شیشه با یک لایه صمغ خاص پوشانده می‌شد و دانه‌های رنگی نشاسته بین 5 تا 10 میکرومتر درجه بندی شده در سه رنگ قرمز – نارنجی و سبز و آبی – بنفش به آن افزوده می‌شد. این صفحات نسبت به صفحات سیاه و سفید نیاز به نوردهی بسیار بیشتری داشت برای همین با این دوربین‌های رنگی فقط می‌توانستند از تصاویر ثابت عکاسی کنند و وقتی در مقابل دوربین جمعیتی حضور داشتند که در حال رفت و آمد بودند، اغلب تصاویر محو و نامشخص می‌شدند. آلبرت کان در میان عکاسان خود، فردریک گادمر را به سوی کشور عراق فرستاد و پروژه عکاسی از شهرهای مهم عراق توسط او انجام گردید.
فردریک گادمر یک عکاس نظامی فرانسوی بود، او در زمان خدمت در ارتش در بخش عکاسی و نقشه کشی فعالیت می‌کرد و پس از پایان جنگ جهانی اول به گروه آلبرت کان پیوست و تا زمانی که آلبرت ورشکست شد با او همکاری می‌کرد، گادمر تا آخر عمر مجرد باقی ماند و در اواخر تمام دارایی خود را به ارتش نجات که برای فقرا تلاش می‌کرد بخشید، او سرانجام در سال 1334 درگذشت. فردریک گادمر اولین عکاس در طول تاریخ است که اولین عکس‌های رنگی را از عتبات عالیات عرش درجات تهیه کرده است، او به شهرهای مقدس کربلا، نجف، کاظمین و سامرا و دیگر شهرهای عراق سفر کرد و از حرم های مطهر اهل بیت علیهم السلام تصاویر بسیار زیبا و دیدنی تهیه کرد.

پیام خوزستان


فردریک گادمر (1954-1878)
اغلب عکس‌های گرفته شده توسط گادمر در سایز 9 در 12 تهیه و چاپ شده است که اصل آن روی شیشه‌های اتوکروم در آرشیو آلبرت کان در پاریس نگاه داری می‌شود. فردریک گادمر علاوه بر سفر به عراق، به کشورهای افغانستان، ایران، مغرب، ترکیه، لبنان، فلسطین نیز سفر کرد و تصاویر بسیار زیبا و مهمی را از این کشورها تهیه کرد. گادمر حدود چهار ماه در عراق مستقر بود و با هوش مندی بسیار توانست در اغلب مراسم و اماکن مهم حاضر شده و عکاسی و فیلم بردای کند، با اینکه که او یک مسیحی و فرانسوی بود اما تا جایی امکان داشت خود را به اماکن مقدسه و حرم های مطهر شیعیان نزدیک می‌کرد و سعی داشت تصاویر بسیار زیبا و منحصر بفردی را تهیه کند که حقیقا این مهم انجام شد و تصاویری که هم اکنون از او باقی مانده است بسیار مهم و زیبا هستند، نکته جالب توجه در عکس‌های حرم های مطهر حضور چشمگیر و جالب لک لک‌ها بر روی گنبد و گلدسته حرم های مطهر می‌باشد.
این اتفاق در سال‌های گذشته یعنی در حدود صد سال گذشته یک اتفاق عادی بوده و به جهت بلندی ارتفاع این اماکن و امنیت آن و عدم دسترسی انسان‌های به این بلندی‌ها باعث شده بود که لک لک زندگی و ساخت لانه بر روی گلدسته‌های حرم‌ها را به عنوان یک محل زندگی امن انتخاب کنند این اتفاق همچنین روی گلدسته‌های اغلب مساجد رخ می‌داد و مردم نیز این ماجرا را به اصطلاح خوش یمن می‌دانستند و هیچ کسی معترض این پرندگان زیبا و با وقار نبود و حتی برای آنها آب و دان قرار می‌دادند، خیلی از ساکنین و زائران قدیمی حرم حضرت شاه عبدالعظیم حسنی، شبیه به این اتفاق را بارها مشاهده کرده اند و هنوز خاطرات آن را تعریف می‌کنند، حال وقتی به عکس‌های گادمر توجه می‌کنیم و به جزئیات آن دقت می‌کنیم، حضور این پرندگان را به خوبی مشاهده می‌شود اما امروزه با توجه به آلودگی شهرها از لحاظ آلودگی محیط زیستی و همچنین صوتی، دیگر لک لک‌ها امکان حضور و لانه سازی را روی این گلدسته‌ها و ارتفاعات آن ندارند.
ماجرای لقب حاجی برای لک لک که در میان عموم مردم به حاجی لک لک مشهور است خود داستان جالبی دارد که ارتباط این پرندگان با اماکنی مثل مساجد و حرم‌ها را شنیدنی‌تر می‌کند. در تصاویر زیر سعی شده است که ساعت عکاسی از روی برج ساعت حرم های مطهر تشخیص داده شده و اعلام شود، عکاس اغلب ساعات قبل از غروب خورشید را برای عکاسی انتخاب کرده است، این زمان به عنوان ساعت طلایی عکاسی شناخته می‌شود که اغلب تصاویر در این ساعات به صورت طلایی دیده می‌شوند، انتخاب ساعت طلایی عکاسی توسط فردریک گادمر نشان از هوش ذاتی و تبحر او می‌باشد. احمد ابراهیمی به عنوان محقق تاریخ اسلام و همچنین تاریخ عکاسی از گروه مردمی بهشت بقیع تعدادی از این تصاویر را در اختیار این خبرگزاری قرار داد است که برای اولین بار منتشر می‌شود.

پیام خوزستان


حرم مطهر حضرت سید الشهدا (ع) - 23 فروردین سال 1306 شمسی - ساعت 5:16 عصر

پیام خوزستان


سمت راست: لانه لک لک در روی گلدسته حرم شاه عبدالعظیم حسنی (ع) – تصویر سمت چپ: لک لک‌ها روی گلدسته‌های حرم حضرت سید الشهدا (ع)

پیام خوزستان


حرم مطهر حضرت ابوالفضل (ع) - 23 فروردین سال 1306 شمسی – ساعت 5:46 عصر

پیام خوزستان


درب باب قبله حرم مطهر حضرت ابوالفضل (ع) - 23 فروردین سال 1306 شمسی – ساعت 2:46 ظهر

پیام خوزستان


حرم مطهر امیر المومنین حضرت علی (ع) – 29 فروردین سال 1306 شمسی – ساعت 5:55 عصر

پیام خوزستان


حرم مطهر کاظمین علیهم السلام – 14 فروردین سال 1306 شمسی – ساعت 5:50 عصر

پیام خوزستان


حرم مطهر عسکریین علیهم السلام – 28 اردیبهشت سال 1306 شمسی – ساعت حدود قبل از غروب خورشید

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/833632/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

به مناسبت سالروز شهادت اسلام شناس برجسته ،شهید مرتضی مطهری

گفتگوی جالب سخنگوی دولت با یک دانشجو پیرامون پیشرفت‌های ایران

جزئیات جدیدی از طراحی ترور آیت‌الله بهشتی در سال 54

هیات عالی نظارت مجمع تشخیص، مصوبه مجلس را تایید کرد

کدام چهره‌های سیاسی در نشست منتخبان مجلس دوازدهم حضور داشتند؟

جمعی از معلمان فردا با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند

کامرون: شناسایی سپاه به عنوان سازمان تروریستی به سود انگلیس نیست

هیأت اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی‌ مجلس انتخاب شد

هشدار نارنجی هواشناسی برای این استان‌ها؛ سیل و آبگرفتگی در راه است؟

آزادی 5 صیاد ایرانی از جمهوری سیشل

خوش‌آمد پورموسوی به ملوان و امیدواری به پیروزی

تارتار: مساوی دیگر به درد ما نمی‌خورد

اسدی به پرسپولیس رسید

فردا نتیجه نگیریم طوفان به پا می‌کنم!

قاب‌هایی از جنس عشق؛ بازیگرانی که معلم شدند

چهره ها/ 3 بازیگری که گذر زمان را با این عکس فهمیدند!

ویدئویی وایرال شده از رقص و شادی«داوود رشیدی»

چهره ها/ سنگ تمام پوریا پورسرخ برای موفقیت وحید شمسایی

پخش سکانسی عجیب در صدا و سیما!

سمپاشی کم‌هزینه‌ با پهپادهای کشاورزی

حمله مرگبار افراد ناشناس به یک مسجد در افغانستان

راز ازدواج پنهانی یک مرد با برق گرفتگی برملا شد

رشد اقتصادی ایران در 2023 بر اثر دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز بود

اعمال سقف قیمتی برای نفت روسیه ناکارآمد است

واردات نفت هند از روسیه افزایش و از عربستان کاهش یافت

شعری که در فضای مجازی 10 میلیون بازدیدکننده داشت

به مناسبت سالروز درگذشت طنزنویس معاصر، کیومرث صابری فومنی معروف به گل آقا

شعرخوانی زیبا از دکتر کاکاوند

فرمانده بلندپایه ارتش: در حمله به اسرائیل، از لایه پدافندی ناتو عبور کردیم

خبرهای مهم رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهور؛ از کشف یک اختلاس جدید تا برکناری بیش از 100 مدیر متخلف

اذعان بی‌بی‌سی به ساختگی بودن اسناد درباره «نیکا شاکرمی»

رایزنی‌ با پزشکیان برای کاندیداتوری در انتخابات نایب رئیسی مجلس

آشکار شدن فریبکاری غرب در پیچیدن نسخه‌ آزادی‌خواهی برای دیگران

کاریکاتور/ خشونت پلیس آمریکا علیه دانشجویان معترض؛ وقتی آزادی بیان می‌میرد

هشدار نارنجی به کشاورزان در پی بارش تگرگ/ 16 استان درگیر بارش

دلالان در پی حذف ماده 27 قانون کار هستند

زهره حمیدی: منتظر دعای شما هستم

الهام چرخنده به تئاتر برگشت

نقد فیلم «مست عشق»؛ یک شکست کامل برای حسن فتحی!

جذاب ترین سکانس های فیلم «بوتیک» با بازی گلزار و بهداد

فضاپیمای ناسا از فاصله 225 میلیون کیلومتری با سرعت 25 مگابیت بر ثانیه به زمین پیام فرستاد

ناتینگهام فارست، تیمی که همیشه در مورد داوری حقیقت را می‌گوید

محک اطلاعات فوتبالی!

صادقی: انگیزه نساجی از تیم ما بیشتر است

شکست سنگین الاتحاد کلبا برابر الوصل

صاعقه در تمرین تیم ملی والیبال

برتری شمس آذر مقابل پیکان در دیدار تماشایی بدون تماشاگر

پیام تبریک رئیس فدراسیون فوتبال عربستان به مهدی تاج

اصرار بیرانوند و انکار مستند پزشکان برای وضعیت دروازه پرسپولیس

جواد نکونام: با مالک جدید باشگاه به آینده امیدواریم