پیام خوزستان

آخرين مطالب

مدیرکل سیاستگذاری، برنامه‌ریزی راهبردی و مدیریت انرژی وزارت نفت:

نیاز به حدود 104 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری تا سال 1410 برای رفع ناترازی گاز وزارت نفت

نیاز به حدود 104 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری تا سال 1410 برای رفع ناترازی گاز
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - مدیرکل سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی راهبردی و مدیریت انرژی وزارت نفت در نشست تخصصی «بررسی ظرفیت‌های ایران برای تبدیل به قطب گازی ضمن تأکید بر راهکارهای ایجاد تراز مثبت گازی» گفت: دستیابی به جایگاه مرکز تبادلات گازی در منطقه برای ایران، لازم و شدنی است و برای محقق‌شدن این هدف، باید ضمن سرمایه‌گذاری بیشتر در بخش تولید، پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف را هم با جدیت بیشتری انجام دهیم.

به گزارش شانا، امید شاکری ظهر روز پنجشنبه (20 اردیبهشت) در حاشیه دومین روز از بیست‌وهشتمین نمایشگاه‌ بین‌المللی نفت ایران در نشست تخصصی «بررسی ظرفیت‌های ایران برای تبدیل به قطب گازی ضمن تأکید بر راهکارهای ایجاد تراز مثبت گازی» با بیان اینکه دستیابی به جایگاه مرکز تبادلات گازی در منطقه برای ایران، لازم و شدنی است، گفت: برای محقق‌شدن این هدف، باید ضمن سرمایه‌گذاری بیشتر در بخش تولید، پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف را هم با جدیت بیشتری دنبال کنیم.
وی با اشاره به اینکه صنعت گاز ایران به‌لحاظ توسعه‌یافتگی، هم از نظر مقدار تولید و هم از نظر گسترش شبکه کارنامه درخشانی دارد، بیان کرد: مقدار تولید گاز در ایران سالانه حدود 330 میلیارد لیتر مترمکعب بوده است و با این مقدار تولید، با وجود همه مشکلات و تحریم‌ها، پس از آمریکا و روسیه رتبه سوم بیشترین تولید گاز در دنیا را در اختیار داریم.
مدیر کل سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی راهبردی و مدیریت انرژی وزارت نفت افزود: در کنار این افتخارات، متأسفانه از حدود 20 تا 30 سال گذشته با این فرض که مزیت رقابتی اقتصاد کشور ما دسترسی به منابع انرژی فراوان و ارزان است، سیاست صنعتی کشور به‌صورت نانوشته بر توسعه صنایع به‌شدت انرژی‌بر بنا شده است.
شاکری با بیان اینکه عمده ساخت‌وسازها بدون درنظرگرفتن ملاحظات، به بهینه‌سازی مصرف انرژی مربوط بوده و تولید برق نیز مبتنی بر نیروگاه‌های حرارتی شده است، تصریح کرد: این سیاست‌ها موجب شد امروز با وجود کسب رتبه سوم در حوزه بیشترین تولید گاز، چهارمین مصرف‌کننده بزرگ گاز در دنیا هم محسوب شویم. این‌ در حالی است که مقدار مصرف گاز در بسیاری از کشورهای صنعتی و اروپایی از ایران بسیار کمتر است و ما نتوانستیم تولید ناخالص داخلی زیادی داشته باشیم و بهره‌وری انرژی در کشور بسیار پایین است.
اتلاف 14 میلیارد دلار مایعات نفتی برای جبران ناترازی گاز
وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌ها برای جبران ناترازی گاز در سال 1403 گفت: امسال به‌طور تقریبی باید 24 میلیارد لیتر سوخت مایع مصرف کنیم که عمده آن به مصرف نیروگاه‌ها می‌رسد.
مدیرکل سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی راهبردی و مدیریت انرژی وزارت نفت افزود: ارزش دلاری این مقدار سوخت مایع، حدود 14 میلیارد دلار برآورد می‌شود که قابلیت صادرات دارد، اما فقط به دلیل مهار مصرف باید این حجم مایعات را بسوزانیم.
در صورت نبود سرمایه‌گذاری، ناترازی گاز تا 1410 دو برابر می‌شود
شاکری با طرح این پرسش که در چنین شرایطی آیا در آینده چشم‌انداز مثبتی مبنی بر تعادل‌بخشی میان عرضه و تقاضای گاز وجود خواهد داشت، پاسخ داد: سال گذشته، در دوران پیک مصرف، روزانه با 325 میلیون مترمکعب مصرف روبه‌رو بودیم و طبق بررسی‌های انجام‌شده اگر اقدامی نکنیم و هیچ سرمایه‌گذاری‌ای در حوزه افزایش یا حفظ تولید انجام نشود و از طرف دیگر روند افزایشی مصرف با همین شتاب ادامه یابد، این مقدار ناترازی گاز تا سال 1410 حدود 2 برابر می‌شود.
وی با بیان اینکه وزارت نفت برنامه‌ریزی لازم برای برون‌رفت از شرایط ناترازی گاز را انجام داده است، گفت: طبق دستور رئیس‌جمهور، در اسفند 1402 برنامه‌ای در قالب دو گزارش به‌منظور رفع ناترازی در حوزه گاز و فراورده‌های نفتی تهیه و تدوین شده است.
مدیر کل سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی راهبردی و مدیریت انرژی وزارت نفت با اشاره به برخی پیشنهادهای وزارت نفت در برنامه رفع ناترازی گاز گفت: برای رفع ناترازی تنها در همین حوزه تا سال 1410 باید نزدیک به 104 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شود که به‌معنای نیاز سالانه 13 میلیارد دلاری است.
شاکری ادامه داد: با این مقدار سرمایه‌گذاری‌، پیش‌بینی شده است که مقدار تولید گاز به‌اندازه 275 میلیون لیتر در روز بیشتر شود که این افزایش از محل توسعه میدان‌های جدید گازی، انجام طرح ملی فشارافزایی به‌منظور حفظ تولید در پارس جنوبی و جمع‌آوری گازهای همراه محقق خواهد شد، همچنین مقدار ذخیره‌سازی به 130 میلیون‌ مترمکعب در روز خواهد رسید.
بهینه‌سازی مصرف گاز چگونه محقق می‌شود؟
وی با تأکید بر بهینه‌سازی مصرف سوخت توضیح داد: جالب است بدانید با همه اقدام‌های انجام‌شده در حوزه افزایش تولید، با توجه به رشد مصرف همچنان قادر به رفع ناترازی گاز نخواهیم بود، مگر اینکه اراده جدی برای بهینه‌سازی مصرف سوخت داشته باشیم که طبق پیش‌بینی‌ها، در صورت انجام اقدام‌هایی مشخص، مقدار مصرف 200 میلیون مترمکعب در روز کاهش می‌یابد.
مدیر کل سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی راهبردی و مدیریت انرژی وزارت نفت افزود: «اصلاح وضع موجود نیروگاه‌های حرارتی» شامل کنارگذاشتن نیروگاه‌های فرسوده با بازدهی پایین و سرعت‌بخشی به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، همچنین «اصلاح و تعویض سیستم‌های گرمایشی بخش خانگی از جمله‌ها موتورخانه‌ها و بخاری‌ها»، مهم‌ترین اقدام‌های پیش‌بینی‌شده در حوزه بهینه‌سازی مصرف به‌ شمار می‌رود.
شاکری تأکید کرد: در دو سال آینده باید حداقل 10 هزار مگاوات نیروگاه‌ تجدیدپذیر داشته باشیم و در سال‌های بعد هم این روند باید ادامه یابد، زیرا اکنون در دنیا تولید برق از انرژی خورشیدی از منابع فسیلی هم ارزان‌تر شده است.
به‌جای توسعه صنایع انرژی‌بر باید به‌سمت تکمیل زنجیره ارزش حرکت کنیم
وی در پایان با بیان اینکه سیاست‌های موجود باید به‌گونه‌ای تغییر یابد که از ایجاد مصرف غیربهینه در حوزه‌های مختلف جلوگیری شود، گفت: برای نمونه، اگر طرحی داریم که قرار است طبق آن، بخاری‌های مردم را عوض کنیم، این طرح هنگامی نتیجه می‌دهد که به‌طور هم‌زمان از تولید بخاری‌های پرمصرف جلوگیری شود، یا اینکه در سیاست صنعتی باید تجدیدنظر اساسی شود و به‌جای اقدام‌هایی مانند اعطای مجوز به پنج کارخانه فولادسازی در مناطق کویری و پافشاری بر توسعه صنایع انرژی‌بر، بر تکمیل و توسعه زنجیره ارزش تمرکز کنیم.
نشست تخصصی «بررسی ظرفیت‌های ایران برای تبدیل به هاب گازی با تأکید بر راهکارهای ایجاد تراز مثبت گازی» ظهر روز پنجشنبه (20 اردیبهشت) در حاشیه دومین روز از بیست‌وهشتمین نمایشگاه‌ بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برگزار شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/863986/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرودن شعری زیبا در وصف شهید سید ابراهیم رئیسی

سرودن شعری زیبا در وصف مجاهدان در راه خدا

سرودن شعری زیبا در وصف امام رضا (ع) در روز میلاد ایشان

من ندانم به نگاه تو چه رازی است نهان

سروده «نجیب بارور» درپی شهادت رئیس جمهور

کاش می شد آدمی...

شعر فردوسی بسیار روان است!

قدر همدیگر را بدانیم!

شادی کردن کلا ممنوع است!

برگزاری سوگواره شعر خادم‌الرضا(ع)

سکوت یک دقیقه‌ای شورای امنیت به‌احترام شهدای ایران

وزیر دفاع: تمام لحظات عمر آیت‌الله رئیسی معطوف به آسایش مردم و آبادانی کشور بود

بغض محسن رضایی هنگام نقل خاطره از شهید رئیسی در دوره انتخابات

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی: شهید امیرعبداللهیان، هماهنگی بین میدان و دیپلماسی را به نمایش گذاشت

خاطره فرمانده کل ارتش از همراهی با شهید رئیسی در یک سفر استانی

تاکید باقری بر ادامه مسیر شهید امیرعبداللهیان

وزیر امور خارجه نروژ: از شنیدن خبر درگذشت رئیسی و امیرعبداللهیان شوکه شدم

تسلیت دفتر نمایندگی سازمان ملل به دولت و ملت ایران

برگزاری جلسه شورای معاونین وزارت امور خارجه به ریاست علی باقری

توضیح فرمانده ارتش درباره مهارت و تجربه خلبانان هلیکوپتر شهید رئیسی

اخبار لحظه به لحظه شهادت رئیس‌جمهور و همراهان؛ دستور بررسی علل سانحه توسط رئیس ستاد کل نیروهای مسلح

سی دقیقه پیش از شهادت؛ تصاویری از آخرین حضور آیت‌الله رئیسی در جمع مردم

شهادت آیت‌الله رییسی پاداش یک عمر مجاهدت و خدمت‌گزاری بود

مراسم گرامیداشت رییس جمهور مردمی، و ه‍یئت همراه در حسینیه ثارالله آبادان

آزادی 241 نفر زندانی جرایم غیر عمد و محکومین مالی آذربایجان غربی

اختصاص25 میلیارد ریال اعتبار برای مرمت بافت تاریخی روستای مزار بجستان

اردوی تیم ملی کشتی فرنگی از 2 خرداد

بزرگداشت رئیس جمهور مردمی و همرانش در حوزه علمیه امام صادق آبادان

برگزاری مراسم بزرگداشت شهید آیت الله رئیسی در اهواز

برگزاری مراسم سوگواری شهادت آیت الله رئیسی (ره) در جنوب غرب خوزستان

برپایی مراسم سوگواری شهادت رئیس جمهور در اهواز

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در استان و استاندار خوزستان در پی شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه

بیانیه لشکر فاطمیون به مناسبت شهادت آیت الله رئیسی

لزوم رفع مشکل آلودگی و فاضلاب شهرک‌های صنعتی اندیمشک

دعوت 27 فرنگی‌کار به اردوی تیم ملی

مرمت شکستگی در بدنه کانال انتقال آب جنوب شرق خوزستان

شش مازندرانی در اردوی تیم ملی کشتی فرنگی

پیگیری راه اندازی بازارچه مرزی-محلی در پایانه مرزی چذابه

آیت‌الله رئیسی مایه دلگرمی محور مقاومت بود

تلخ و شیرین اهدایعضو از زبان یک هماهنگ‌کننده «پیوند»

شهادت جودوکار تهرانی در حادثه بالگرد رئیس جمهور

تلخ و شیرین اهدای عضو از زبان یک هماهنگ‌کننده «پیوند»

اعلام زمان تشییع و خاکسپاری مادر شهیدان پرورش

مراسم گرامیداشت سید شهیدان راه خدمت در زنجان برگزار می شود

مراسم گرامیداشت سید شهیدان خدمت در زنجان برگزار می شود

دیپلمات مقاومت را چقدر می‌شناسیم

جدیدترین قیمت طلای 18 عیار و انواع سکه | جدول قیمت ها را ببینید

نگاه ویژه شهید رییسی به خوزستان/ حضور میدانی، ویژگی شاخص او بود

معرفی 4 نوع جعبه تقسیم برق

مردی که از کویر دری به آسمان گشود