پیام خوزستان

آخرين مطالب

تامین اجتماعی در پاسخ به یک گزارش تشریح کرد

اختصاص 10000 سهمیه بیمه به کارگران ساختمانی علمي

اختصاص 10000 سهمیه بیمه به کارگران ساختمانی
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - با دستور مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و به مناسبت هفته کارگر، توزیع و تخصیص 10000 سهمیه بیمه کارگران ساختمانی به شعب این سازمان صورت گرفت.

پیرو انتشار گزارشی با عنوان «عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور» در تاریخ چهارم اردیبهشت ماه، سازمان تامین اجتماعی پاسخی به ایسنا ارائه کرده که متن آن به این شرح است:
در پاسخ به مطلب منتشر شده در آن خبرگزاری و ادعای نادرست مطرح شده در زمینه این که در دولت سیزدهم، تعدادی از کارگران ساختمانی از شمول بیمه کارگران ساختمانی حذف شده‌اند به اطلاع می‌رساند پالایش کارگران ساختمانی واقعی که به ناحق از حمایت دولتی در این زمینه بهره مند شده اند اقدام جدیدی نبوده و از وظایف و مأموریت‌های قانونی این سازمان است. پالایش و شناسایی کارگران ساختمانی واقعی، روندی همیشگی است و طبق تبصره 6 اصلاح ماده 5 قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی، سازمان تأمین‌اجتماعی مکلف است با هماهنگی وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کشور و راه و شهرسازی از محل منابع حق بیمه سهم کارفرمایی؛ با ایجاد زیرساخت‌های مناسب و همچنین بهره‌مندی از سامانه رفاه ایرانیان و سایر سامانه‌های مرتبط، نسبت به شناسایی دقیق کارگران شاغل در امر ساختمان در دوره اشتغال اقدام کند.در اجرای این تکلیف قانونی، سازمان تأمین‌اجتماعی با جدیت برای احقاق حقوق قانونی کارگران ساختمانی واقعی، بازرسی از محل اشتغال و همچنین بهره‌مندی از سامانه‌های مختلف برای صحت‌سنجی را در دستور کار قرار داده است تا کارگران ساختمانی واقعی از خدمات تأمین‌اجتماعی برخودار باشند.
طبق قانون اصلاح ماده 5 قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی، کارگر ساختمانی فردی است که به‌صورت مستقیم در امر ایجاد یا توسعه، احداث یا افزایش تراکم ساختمان، تخریب و نوسازی بنا و تعمیرات اساسی اشتغال دارد و دارای کارت مهارت فنی و حرفه‌ای در این رشته از سازمان فنی و حرفه‌ای است.
حذف سوابق بیمه‌ای افراد متخلفی که به شغل ساختمانی اشتغال ندارند
شایان ذکر است در قانون اخیر استفاده دارندگان موافقت اصولی، پروانه کسب، کارت بازرگانی و کارگران شاغل در کارگاه‌های صنفی، صنعتی و موارد مشابه غیرمرتبط از خدمات بیمه‌ای موضوع این قانون، ممنوع است و در صورتی‌که توسط سازمان تأمین‌اجتماعی احراز شود فرد بیمه‌شده در شغل ساختمانی تعریف شده اشتغال نداشته است، متقاضی مکلف است ظرف یک ماه نسبت به پرداخت بیست درصد (20%) سهم کارفرمایی برای مدت مربوطه اقدام کند، در غیر این‌صورت سوابق بیمه‌ای فرد متخلف، متناسب با مدت عدم اشتغال حذف خواهد شد.
شناسایی کارگران ساختمانی و جلوگیری از تعیین حقوق بیمه شدگان واقعی
قانونگذار همچنین تأمین‌اجتماعی را مکلف کرده است که 7 درصد سهم حق بیمه را از کارگر ساختمانی اخذ و سهم کارفرمایی را از محل 25 درصد مجموع عوارض شهرداری پروانه‌های ساخت دریافت کند، لیکن متأسفانه از تاریخ اجرای قانون جامع بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی؛ به‌دلیل نرخ پایین حق بیمه پرداختی این قشر، افرادی که هیچ فعالیتی در این حوزه ندارند نیز برای استفاده از این نوع بیمه ثبت‌نام کرده و بعضاً در بررسی‌های به عمل آمده مشاهده می‌شود که حتی افرادی با مشاغلی غیرکارگر ساختمانی که واقعاً در امر ساختمان اشتغال به‌کار نداشتند، از مزایای مقرر در قانون یادشده به‌صورت من‌غیرحق استفاده می‌کردند که منجر به تضییع حقوق بیمه‌شدگان واقعی می‌شد. خوشبختانه در حال حاضر سامانه‌های مختلفی در حوزه کسب و کار وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توان کارگران واقعی را که در امر ساختمان اشتغال مستقیم دارند، شناسایی و به آنها خدمات ارائه کرد.
700 هزار کارگر ساختمانی تحت پوشش تامین اجتماعی
با توجه به اطلاعات ارائه‌شده، مجدداً تأکید می‌نماید سازمان تأمین‌اجتماعی نه‌تنها هیچ کارگر ساختمانی واقعی را از فهرست افراد مشمول این بیمه حذف نکرده و نمی کند بلکه حتی زمانی‌که کارگران غیرواقعی شناسایی و حذف می‌شوند،ظرفیت جدیدی برای جایگزین کردن کارگران واقعی به جای این افراد فراهم می‌شود. در حال حاضر، بیش از 700 هزار کارگر فعال ساختمانی تحت پوشش تأمین‌اجتماعی وجود دارد و نزدیک به 90 هزار نفر از این کارگران نیز با احراز شرایط قانونی، مستمری‌بگیر تأمین‌اجتماعی شده‌اند که همه ماهه به آنها مستمری پرداخت می‌شود. همچنین قانونگذار در بند"ح" قانون اصلاح ماده 5 قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی، سازمان تأمین‌اجتماعی را مکلف کرده است معادل و متناسب با درآمدهای این قانون، کارگران ساختمانی متقاضی را پس از بررسی مدارک و احراز اشتغال به‌عنوان کارگر ساختمانی تحت پوشش بیمه‌ای قرار دهد و این سازمان با وجود کسری منابع مربوطه در جهت رضایتمندی متقاضیان بیمه کارگر ساختمانی، روند پذیرش این دسته از عزیزان را در دستور کار قرار داده و امید است به تدریج با انجام ساماندهی و پالایش افراد غیرواقعی نسبت به پذیرش و جایگزینی آنان در زمره بیمه کارگران ساختمانی اقدام لازم صورت پذیرد.
فراهم شدن امکان اعتراض برای کارگرانی که بیمه پردازی آنها خاتمه یافته است
در ضمن آن‌دسته از افرادی که در گذشته ارتباط بیمه‌پردازی آنان به‌عنوان بیمه کارگران ساختمانی خاتمه یافته و در حال حاضر به گزارشات بازرسی انجام شده معترض هستند، می­ توانند اعتراض خود را به همراه سایر مدارک و مستندات اشتغال به کار به شعبه محل بیمه‌پردازی ارائه کنند تا در اسرع وقت به درخواست آنان رسیدگی شود و درصورت اثبات موضوع اشتغال به‌کار، ارتباط بیمه ساختمانی آنان فعال و از مزایای پوشش بیمه‌ای این قانون مجدد برخوردار خواهند شد.
پذیرش بیمه 70 هزار متقاضی جدید از سال 1399 تاکنون
در مورد دیگر ادعای گزارش که اشاره دارد در این دولت هیچ کارگر جدیدی از این بیمه بهره‌مند نشده است نیز لازم به ذکر است از سال 1399 تاکنون درجهت رضایتمندی کارگران زحمتکش ساختمانی، پذیرش و جایگزینی متقاضیان بیمه کارگران ساختمانی با افراد غیرواقعی و تخصیص سهمیه مربوطه ادامه داشته و در این راستا طی سال‌های یادشده حدود 70 هزار نفر از متقاضیان جدید در شعب تأمین‌اجتماعی نامنویسی و مورد پذیرش بیمه کارگران ساختمانی قرار گرفته‌اند.همچنین به مناسبت گرامیداشت هفته کار و کارگر در روزهای آتی با دستور مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی مجدداً نسبت به تخصیص سهمیه پذیرش بیمه کارگران ساختمانی به کلیه شعب اقدام خواهد شد.بدیهی است پذیرش و پوشش بیمه‌ای افرادی که تاکنون در انتظار این نوع بیمه هستند، متناسب با وصولی از محل مجموع عوارض صدور پروانه ساختمانی و سهمیه تخصیص یافته در شعب این سازمان انجام خواهد شد.
اختصاص 10000 سهمیه بیمه به مناسبت هفته کارگر
لازم به ذکر است اخیراً و به مناسبت گرامیداشت هفته کار و کارگر و با دستور مدیرعامل محترم سازمان تأمین‌اجتماعی و به‌رغم کمبود منابع حاصله از سهم کارفرمایی در مورخ 09‌/02‌/1403 نسبت به توزیع و تخصیص سهمیه پذیرش بیمه کارگران ساختمانی به تعداد 10،000 نفر به کلیه شعب این سازمان اقدام شده، تا بخش دیگری از این کارگران عزیز بتوانند از مزایای قانون بیمه کارگران ساختمانی برخوردار شوند.
لازم به ذکر است گزارش منتشر شده از سوی این خبرگزاری صرفا به نقل از مقامات کارگری و مشخصا کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی بوده که در هفته های اخیر گلایه هایی را نسبت به عدم بیمه کارگران ساختمانی مطرح کرده و ضمن اشاره به دستور رئیس جمهوری خواستار حل مشکل بیمه کارگران در صف انتظار بودند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/864256/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تنها توفیق هوشنگ ابتهاج!

احساس غرور نکن!

خیلی از آدم ها نمیتونن مشکلاتشون رو بگن!

تصاویری از رئیسی، آل هاشم، امیرعبداللهیان، مالک رحمتی و موسوی در کنار رهبر انقلاب

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری، 8 تیر برگزار می‌شود

اردوغان در گفت‌وگو با مخبر: ترکیه در این روز‌های تلخ در کنار ایران خواهد ایستاد

حال و هوای جلسه هیئت دولت با صندلی خالی آیت‌الله رئیسی

پیام تسلیت طیب‌نیا و احمد توکلی در پی شهادت رئیس‌جمهور

روایت یک مستندساز از گریه‌های رئیسی در سفر به نیویورک

پیام تسلیت دبیرکل اوپک به رهبر و مردم ایران

مادورو: آیت‌الله رئیسی نماد مقابله با یکجانبه‌گرایی در دوران معاصر بود

جلسه کمیسیون امنیت ملی با سرپرست وزارت خارجه

اخبار لحظه به لحظه شهادت رئیس‌جمهور و همراهان؛ برنامه تشییع پیکر شهدا اعلام شد

تصاویری از لحظه پیدا شدن انگشتر آیت‌الله رئیسی در محل سانحه

اعلام برنامه جدید سه هفته پایانی لیگ برتر فوتبال ایران هفته بیست و سوم

آیت الله رئیسی، فردی مردمی، کارآمد و پیگیر مشکلات مردم

برنامه جدید مسابقات هفته‌های بیست و هشتم تا سی ام لیگ برتر

اعلام برنامه جدید 3 هفته پایانی لیگ دسته اول فوتبال

گرامی‌داشت شهید خدمت و هیئت همراه در آبادان و خرمشهر

ضربات مهلک جدید مقاومت به اشغالگران+فیلم

برنامه جدید 3 هفته پایانی لیگ برتر اعلام شد؛ دربی در هفته 29

محمد مخبر کیست؟

پیام تسلیت دادستان عمومی و انقلاب اسلامی مرکز خوزستان

تجمع همدانی‌ها در سوگ شهادت سید محرومان

اجتماع بزرگ مردم اهواز در رثای رئیس جمهور شهید

انتشار پیام تسلیت سرمربی استقلال خوزستان

47 سفر استانی در 32 ماه خدمت

تظاهرات شهرک‌نشینان مقابل کنست

آیت‌الله رئیسی، سبک جدیدی در مدیریت جهادی ایجاد کرد

پرداخت اعتبار افزون بر 44 میلیارد ریال توسعه نخیلات آبادان

واکنش جهاد اسلامی به احکام دادستان کل دیوان کیفری

گرامیداشت «سیدالشهدای خدمت» درآرامگاه سیدالشهدای مقاومت

پیام تسلیت مدیرعامل استقلال خوزستان

شهادت سید محرومان مقدمه دولت مستضعفان

سید نصرالله خطاب به رهبر انقلاب: به حضور پربرکت و رهبری حکیمانه و شجاعانه شما امید داریم

برنامه جدید سه هفته پایانی لیگ برتر فوتبال

آماده‌باش بیمارستان‌های خوزستان در ایام شهادت رئیس‌جمهور

عزاداری مردم پایتخت مقاومت جهان اسلام برای شهدای خدمت+ فیلم

مردم خوزستان به سوگ رئیس‌جمهور شهید و همراهانش نشستند+فیلم

نصرالله در پیامی به رهبر انقلاب و مردم ایران، شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش را تسلیت گفت: چشم امید ما به رهبری حکیمانه آیت الله خامنه‌ای است

دانشگاه شهید چمران اهواز یکپارچه به یاد شهید جمهور

پیام ویژه «سیدحسن نصرالله» به رهبر انقلاب

برنامه جدید مسابقات هفته‌های سی و دوم تا سی و چهارم لیگ یک

پیام تسلیت «سیدحسن نصرالله» به رهبر انقلاب

اعلام برنامه جدید سه هفته پایانی لیگ برتر فوتبال

به حضور پربرکت و رهبری حکیمانه و شجاعانه رهبر انقلاب امید داریم

نذار بدون عشق و محبت زندگی کنه

«رضا میرکریمی» از شهادت رئیس‌جمهور گفت

کمک نیلوفر به یونس در سریال «پلیس جوان»

سکانسی از «خروج» حاتمی‌کیا: رئیس جمهور رئیس همه است